stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 349596
  • 28 فروردین 1400 - 8:04
2

۵ ماده غذایی موثر برای کاهش فشار خون

قلم | qalamna.ir :

گروه علمی:متخصصان می‌گویند می‌توان با داشتن رژیم غذایی سالم و تحرک کافی، فشار خون بالا را کنترل کرد.فشار خون بالا یکی از پیش زمینه‌های بروز بیماری‌های قلبی است. از این رو، کنترل فشار خون اهمیت بالایی دارد. خوشبختانه انجام برخی اقدامات می‌تواند باعث روند معکوس بیماری فشار خون شود.فشار خون بالا به قاتل خاموش معروف است، زیرا این بیماری به صورت تدریجی و بدون علائم بروز می‌کند. گرچه افزایش فشار خون به نظر بی خطر می‌رسد، اما این موضوع باعث فشار به قلب می‌شود. در بلند مدت، این موضوع می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مرگبار همانند حمله قلبی و سکته مغزی شود.
 
یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها برای درمان فشار خون، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. تحقیقات متعدد نشان داده است مواد غذایی که افراد مصرف می‌کنند ارتباط مستقیمی با کاهش و مدیریت فشار خون بالا دارد.
براساس اعلام مرکز سلامت قلب انگلیس ۵ ماده غذایی می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. این مواد غذایی شامل موارد ذیل است:
۱- سبزیجات
۲- میوه‌ها
۳- غلات کامل
۴- لبنیات کم چرب
۵- آجیل و دانه‌ها
همچنین تحقیقات نشان داده است داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای به طور موثری می‌تواند فشار خون افراد را کاهش دهد. غلات کامل نیز نقشی ویژه ای در کنترل فشار خون دارند. بهتر است در زمان خرید نان، پاستا و دیگر مواد غذایی غنی از کربوهیدارت حتماً به تهیه شدن آن‌ها از غلات کامل توجه داشته باشید.

در کنار مواد غذایی که باید مصرف کنید، برای کنترل فشار خون باید توجه ویژه‌ای به مواد غذایی که نباید مصرف کنید داشته باشید. مهمترین نکته در این باره کاهش مصرف نمک است. شواهد علمی نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین دلایل تاثیر گذار در بروز فشار خون بالا به ویژه همزمان با افزایش سن، مصرف نمک است.میزان استاندارد مصرف نمک، ۶ گرم در طول روز است. به طور میانگین بسیاری از افراد بیش از این مقدار نمک مصرف می‌کنند. همچنین افراد به طور غیرمستقیم و با مصرف نان و سایر غذا‌های فرآوری شده میزان قابل توجهی نمک مصرف می‌کنند که نسبت به آن بی توجه هستند.

متخصصان می‌گویند ورزش کردن و داشتن تحرک کافی عامل موثر دیگری برای کاهش فشار خون است. سعی کنید از ورزش‌های هوازی چند نوبت در هفته استفاده کنید. پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و شنا از جمله ورزش‌های بسیار مفید برای کاهش فشار خون بالا هستند.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.