stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 348506
  • 27 فروردین 1400 - 22:53
0

چرا دلار پشت خط ۲۵ درجا می‌زند؟

قلم | qalamna.ir :

گروه اقتصادی: دلار در ۴ رمضان اخیر ۳ بار افزایش قیمت را تجربه کرده است. چنین روندی شاید برای بسیاری از معامله گران ارزی عجیب باشد، چرا که به طور سنتی این باور در بازار وجود داشت که میزان تقاضا در این مقطع زمانی کاهش پیدا می کند. با این حال، بررسی داده ها نشان می دهد که دلار در رمضان ۹۷ و ۹۹ دچار افزایش قابل توجه شده است و در سال ۹۶ نیز رشد محدودی را تجربه کرده است. 

تنها افت دلار در ماه رمضان
تنها در رمضان ۹۸ بود که اسکناس آمریکایی دچار افت معنادار قیمت شد و بیش از ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست  داد. دلار در آن مقطع زمانی از کانال ۱۵ هزار تومانی به کانال ۱۳ هزار تومانی رفت. برخلاف رمضان سال ۹۸، در سال ۹۹،‌ قیمت دلار به یکباره از کانال ۱۶ هزار تومانی کنده شد و تا نزدیکی کانال ۱۸ هزار تومانی رشد کرد. به این ترتیب می توان گفت بین رمضان ۹۸ و ۹۹، بازار دلار بازدهی قابل توجهی را ثبت نکرد و فاصله قیمت بین ابتدای دو ماه رمضان تنها هزار تومان بود.این بار بعید است که دلار در رمضان ۱۴۰۰ به نزدیکی سطحی برسد که در سال۹۹ در آن قرار داشت. سال قبل درابتدای ماه رمضان دلار ۱۶ هزار تومان بود و در انتها به ۱۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که بازار اکنون پشت خطی ۲۵ هزار تومانی قرار دارد.

خوش بینی کاهشی ها به رمضان۱۴۰۰
کاهشی های بازار به روند مذاکرات هسته ای خوشبین هستند و انتظار دارند در این ماه، دلار افت معناداری را تجربه کند. همین امید است که موجب شده در روزهای اخیر با وجود اخبارهای هیجانی از مساپل هسته ای، اسکناس آمریکایی هم چنان پشت مرز ۲۵ هزار تومانی باقی بماند. در معاملات پشت خطی شب گذشته نیز اسکناس آمریکایی هم چنان در کانال ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی نوسان می کرد و توان عبور به کانال ۲۵ هزار تومان را نداشت. در کنار این، چنین درجا زدنی در بازار ارز تا حدی ناشی از عرضه بازارساز است. به عنوان مثال، در بازار متشکل ارزی روز چهارشنبه ۵ میلیون دلار عرضه شد که در سال ۱۴۰۰ سابقه نداشت.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.