stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 34451
  • 10 خرداد 1396 - 9:37
1

​چند باور غلط در مورد خواب

​چند باور غلط در مورد خواب

خوابیدن بخش مهمی از زندگی انسان است که اکثر افراد آن را دوست دارند و برایشان لذت‌بخش است اما عده اندکی هم هستند که ممکن است به دلایلی همچون بی‌خوابی، برنامه کاری سنگین یا حتی ناتوانی در دل کندنِ از شبکه‌های اجتماعی نتوانند به اندازه دیگران از این بخش از زندگی بهره‌مند شوند.

قلم | qalamna.ir :
 افرادی که برای خوابیدن مشکل دارند به راهکارهای متفاوتی همچون شمردن گوسفندهای فرضی متوسل می‌شوند و این درحالیست که در برخی افراد این تلاش‌ها بی‌اثر است.
 
سایت مدیکال دیلی به توضیح مختصری درباره برخی از باورهای اشتباه در مورد خواب پرداخته که بین افراد شایع است و شامل موارد زیر می‌شود:
 
افراد مبتلا به بی‌خوابی نمی‌توانند به خواب بروند: معمولا مردم تصور می‌کنند بی‌خوابی به این معنی است که فرد نمی‌تواند به خواب رود اما این تنها یکی از علائم این اختلال است. در واقع به اعتقاد کارشناسان بیدار شدن در نیمه‌های شب و سخت به خواب رفتن بعد از آن و حتی نداشتن احساس سرحالی در هنگام صبح می‌تواند از نشانه‌های اختلال بی‌خوابی باشد.
 
افراد مسن به خواب زیاد نیاز ندارند: الگوهای خواب با افزایش سن تغییر می‌کنند اما میزان ساعت‌هایی که فرد به خواب نیاز دارد تغییر نمی‌کند. افراد مسن در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند که چرت زدن در طول روز می‌تواند برای آنها مکمل خواب شب باشد.
 
خوابیدن در طول روز مانع از آن می‌شود که شب خواب راحتی داشته باشیم: به گفته کارشناسان چرت ظهرگاهی مانع از آن نمی‌شود که شب فرد به راحتی به خواب نرود. چرت زدن در طول روز البته مادامی که به غروب موکول نشود می‌تواند به فرد کمک کند هوشیارتر باشد، قدرت حافظه را افزایش می‌دهد و سطح عملکرد فرد را تقویت می‌کند. البته چرت زدن نباید بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد و زمانی که فرد اختلال جدی خواب ندارد، مفید است.
 
شمردن گوسفند فرضی برای خواب راحت: محققان این روش را در ۴۱ فرد مبتلا به بی‌خوابی آزمایش کردند و مشخص شد این افراد با شمردن گوسفند فرضی دیرتر به خواب می‌روند.
 
تماشای تلویزیون قبل از خواب فرد را با مشکل روبرو می‌کند: نتایج مطالعات در این مورد اندکی متفاوت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نور آبی می‌تواند الگوی خواب را تغییر دهد اما شواهدی وجود ندارد که ثابت کند تماشای تلویزیون قبل از خواب باعث می‌شود فرد هنگام شب خواب راحتی نداشته باشد. هرچند این کار از سوی بسیاری متخصصان تایید نمی‌شود.
منبع: ایسنا
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.