stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 341228
  • 23 فروردین 1400 - 22:34
1

هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان بلاتکلیفند

قلم | qalamna.ir :

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی  گفت: اصولگرایان با وجود این‌که می‌گویند خواهان مشارکت مردم در انتخابات هستند، اما از این امر نگرانند.
جلال میرزایی، در خصوص آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در کشور و نگرانی از کاهش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات، گفت: در این دوره از انتخابات یک نگرانی در جناح اصلاح‌طلب وجود دارد و آن کاهش مشارکت مردم در امر انتخابات است.
وی ادامه داد: اگر امروز به تحلیل‌ها و موضع‌‌گیری‌هایی که احزاب و فعالان اصلاح‌طلب بیان می‌کنند نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که نگران کاهش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات هستند و عنوان می‌کنند شاید آنچه که در انتخابات مجلس یازدهم اتفاق افتاد، امسال هم در انتخابات ریاست جمهوری رخ دهد.وی افزود: اصلاح‌طلبان تلاش‌شان این است که بتوانند با مخاطبان‌شان به گفت‌وگو بنشینند اما برای باز کردن باب صحبت مشکل دارند؛ چراکه برقراری ارتباط با مخاطبان مشکل شده است زیرا باید کاندیدایی را به میدان بیاورند که بتواند مسائل و مشکلات را با مردم در میان بگذارد و دیدگاه‌های خود را بیان کند.وی یادآور شد: اصلاح‌طلبان برای این‌که کاندیدایی را به میدان بیاورند تا با مردم صحبت کند موانعی را بر سر را خود دارند؛ بر کسی پوشیده نیست که این جریان با مشکل تائید صلاحیت رو به رو است و در هر دوره از انتخابات می‌ماند چه کسی را بیاورد تا تایید صلاحیت شود. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصولگرایان شاید در ظاهر درباره افزایش مشارکت و حضور مردم و ضرورت آن صحبت کنند اما در عمل از هر  اقدامی که تا حدی امید به آینده را بیشتر کند و مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد، جلوگیری می‌کنند.
وی افزود: به طور مثال در ارتباط با «FATF» و یا برگشت آمریکا به برجام اقداماتی انجام می‌دهند و سعی دارند کارشکنی کنند تا این اتفاقات نیفتد. من برداشتم این است که جریان اصولگرا هر چند که در ظاهر به مشارکت مردم اهمیت می‌دهد و می‌گوید مهم است و ضرورت دارد اما طبق آنچه در عمل دیده می‌شود، نگران افزایش حضور مردم پای صندوق‌های رأی هستند.
 میرزایی درباره افرادی که برای انتخابات اعلام کانداتوری کرده‌اند و یا از سوی نزدیکان آن‌ها مساله ورودشان در انتخابات مطرح می‌شود، گفت: ظواهر نشان می‌دهد کاندیدای جناح اصولگرا در حال حاضر آقای رئیسی و قالیباف هستند. مشاهده می‌کنیم آقای قالیباف سفرهای استانی می‌رود و آقای رئیسی نگاهی به  انتخابات دارد و از سوی دیگر  احتمال دارد آقای جلیلی هم وارد میدان انتخابات شود و شاید افراد دیگری هم اعلام کاندیداتوری کنند ، همه در حال حاضر منتظر فرصتی هستند برای این که کارشان را آغاز کنند.وی تاکید کرد: آن چیزی که بیش از مشارکت اهمیت دارد، این است که در این مدت باقی مانده تغییر و تحولی در حوزه اقتصاد اتفاق بیفتد تا مردم نسبت به آینده مقداری امیدوار شوند. برداشت من این است که آن چیزی که در مجلس اتفاق افتاد، در ریاست جمهوری هم تکرار می‌شود.این فعال سیاسی  با بیان این مطلب که فارغ از اینکه کاندیدای هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا چه کسانی هستند، ‌فضای تخریب نباید در جامعه شکل بگیرد،‌ عنوان کرد: علاوه بر نگرانی که از کاهش مشارکت  مردم وجود دارد، نگرانی‌هایی در مورد فضای تخریب به وجود دارد و باعث شده است بسیاری از کاندیداها و جناح‌ها در این زمینه محتاط عمل کنند.
وی ادامه داد: فضای تخریب آنقدر تاثیرگذار است که آقای قالیباف بسیار محکم آغاز کرد، سفر داخلی و خارجی می‌رفت هنگامی که تخریب‌ها بالا گرفت ناچار شد تجدیدنظر کند و بگوید من معلوم نیست بیایم. در حال حاضر آقای رئیسی می‌گوید معلوم نیست که من بخواهم بیایم و هنوز تصمیمی نگرفتم و برنامه‌ای ندارم اما سفرهای استانی می‌رود و برای اینکه فضای تخریب را مدیریت کند و جلوی تخریب را بگیرد، می‌گوید نمی‌آید!این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نامزدهای جریان اصلاح‌طلب هم شرایط‌شان بهتر از اصولگرایان نیست، بر خلاف جریان اصولگرایی و ملاحظاتی که آقای رئیسی و قالیباف دارند و فقط نگران تخریب فضای عمومی هستند، جناح اصلاح‌طلب نگران برخی از تایید صلاحیت‌ها هم هستند و نمی‌دانند چه کسی را بیاورند و بر روی آن اجماع کنند که تایید ‌شود و همین امر باعث شده است روی گزینه‌ها مردد باشند.
وی ادامه داد: معتقدم آغاز فعالیت‌های انتخاباتی بسیار طول کشیده و دیر شده است و من نمی‌دانم خود این شرایطی که پیش آمده روی حضور مردم تاثیرگذار است یا خیر، کاندیداها مشخص نیستند و این می‌تواند تاثیر منفی روی مشارکت مردم داشته باشد یا خیر.میرزایی با بیان این که  نمی‌توان پیش بینی کرد اگر شوکی به جامعه وارد شود می‌توان به افزایش مشارکت کمک و حرکتی ایجاد کرد، گفت: حتی امروز نمی‌توان پیش‌بینی کرد مانند  گذشته اگر افرادی بیایند موج ایجاد کنند و این فضای سردی که وجود دارد و سرخوردگی که بخشی از جامعه نسبت به آینده پیدا کرده است و ناامید شده‌اند از بین می‌رود یا خیر.
وی ادامه داد: کمتر از ۳ماه به انتخابات مانده است و کاندیداها فرصت دارند در مجامع مختلف صحبت و ایجاد انگیزه در میان حامیان سرخورده و نگران خود کنند. میرزایی ادامه داد: بحث دیگری که مطرح می‌شود این است که دولت چه نقشی می‌تواند در افزایش مشارکت ایفا کند‌، اصلاً آیا این اجازه به دولت داده می‌شود؟ وی با بیان این‌که بسیار مهم است روحانی ابتکار عمل در سیاست خارجی را به دست بگیرد و تحرک ایجاد کند تا امیدها دوباره احیا شود، گفت: قطعاً این عامل تاثیرگذار بر انتخابات است و لازم است بازیگران تاکتیک‌هایی اتخاذ ‌کنند تا امید به وجود بیاید.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: البته بازیگران هم انگیزه چندانی ندارند تا حرکتی کنند و قدم‌های رو به جلو بردارند.باید دید این فضای سرد با سر  رسیدن بهار انتخابات گرم و بهاری می‌شود؟
 نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است بیفتد یک بلاتکلیفی در هر دوجناح با توجه به وضعیتی که دارند وجود دارد. البته معتقدم هنگامی که اجازه نمی‌دهند آن دولتی که رای آورده است برنامه‌هایش را اجرا کند مشخص است ناامیدی به وجود می‌آید.

 

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.