stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 341172
  • 23 فروردین 1400 - 22:00
1

آسیب جدی به کتابفروشی‌ها در تعطیلی‌های اخیر

قلم | qalamna.ir :

گروه فرهنگی: پیرو تعطیلی اخیر کتابفروشی‌ها نامه‌ای به نمایندگی انجمن خوشه با امضای بیش از یکصد کتابفروشی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.در این نامه ضمن انتقاد از تعطیلی مکرر کتاب‌فروشی‌آمده است: انتظار آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این حوزه نسبت به مسئله اهتمام بیشتری داشته و در مواجهه با اینگونه تعطیلی‌ها از سوی ستاد کرونا تدابیر لازم را به کار گیرد تا از این پس شاهد تعطیلی‌های بی ضابطه در این موضوع نباشیم.
متن کامل به شرح ذیل است:
باسمه تعالی
جناب آقای دکتر سید عباس صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
سلام علیکم
با احترام و تشکر از نگاه شما به مسئله کتابفروشی و برگزاری طرح‌های فصلی؛ خاطره تعطیلی چند هفته‌ای کسب و کارها در ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان و صدمات ناشی از آن تجربه تلخی را برای مردم عزیز ایران رقم زد. نادر بودن این اتفاق و کم تجربگی در سراسر دنیا منجر به اتخاذ تصمیمات عجولانه و اغلب ناکارآمدی برای جلوگیری از شیوع ویروس شد.اما پس از سپری شدن یکسال، انتظار می‌رود تصمیم گیری‌ها با اتکا به تجارب کسب شده، دقیق و موثر در فراهم کردن آرامش روانی، جانی، اقتصادی و فرهنگی مردم باشد.

همان‌گونه که مطلع هستید در هفته اخیر برخی مشاغل با تعطیلی دوهفته‌ای روبه‌رو شده‌اند و حق فعالیت تا اطلاع بعدی را ندارند. کتاب‌فروشی‌ها نیز علیرغم پیگیری‌ها در گروه ۲ از دسته بندی مشاغل قرار گرفتند و ناچار به تعطیلی شدند و نیز مستحضرید تعداد کتاب فروشی‌های سراسر کشور از ۲۰۰۰ فروشگاه فراتر نمی‌رود و این تعداد، فاصله قابل توجهی در مقایسه با دیگر کسب و کارها دارد. از طرفی نگاه دقیق‌تر به اقتصاد کم سود کتابفروشی‌ها نشان می‌دهد این مکان‌ها پیش از آنکه محل کسبی برای صاحبان آن‌ها باشند، محلی برای انتقال دانش و آگاهی است. کتاب مرکز ثقل فرهنگ و اندیشه است و اثرات فرهنگ از پنجره کتاب‌فروشی‌ها میزبان اذهان جامعه می‌گردد. سوال اینجاست آیا فرهنگ کشور تعطیل بردار است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مطالعه مردم جهان در ایام کرونا رشد خوبی داشته است. مشخص است مردم در ایام قرنطینه به کتاب پناه آورده‌اند تا درد و آلام خود را در کنارِ کتاب، این یار مهربان تسکین دهند. جنس کارِ کتابفروشی سر و کار داشتن با فکر و روان انسان‌هاست. شاکله و ساختمان اصلی کتاب‌فروشی بر تامین امنیت روحی و آسایش مردم بناست. آیا تعطیلی کتابفروشی نادیده انگاشتن به آرامش روانی جامعه نیست؟ آیا مردم به غیر از غذای جسم به غذای روح احتیاج ندارند؟در شرایط عادی به علت مشکلات عدیده اقتصادی در کتاب‌فروشی‌ها همانند خواب سرمایه، اجاره سنگین، گرانی کتاب و عوامل دیگر شاهد تعطیلی و یا ورشکستگی آن‌ها هستیم. حال با تعطیلی‌های اخیر این مشکل نیز بر دیگر مشکلات افزوده شد و آسیب جدی به کتابفروشی ها وارد کرد.

در این میان کتاب‌فروشی‌ها در رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی در زمان فعالیتشان اهتمام جدی داشته‌اند؛ چه در ضدعفونی کردن فضای فروشگاه و چه در زمان تحویل کالا به مشتری، شیوه‌های نظافتی را رعایت می‌کنند. کما اینکه در کشورهایی اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک و سوییس کتابفروشی جز کسب و کارهای ضروری قرارگرفته‌اند و تجربه نشان داده حضور مشتریان در کتاب‌فروشی‌ها همراه با تجمع نبوده، در صورتی که انعکاس اخبار تجمعات مردم و صف‌های طولانی در فروشگاه‌های مواد غذایی توسط رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست.
لذا انجمن کتابفروشان خوشه به نمایندگی از بیش از یکصد کتابفروشی در سراسر کشور اعلام می‌دارد، انتظار آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این حوزه نسبت به مسئله اهتمام بیشتری داشته و در مواجه با اینگونه تعطیلی‌ها از سوی ستاد کرونا تدابیر لازم را به کار گیرد تا از این پس شاهد تعطیلی‌های بی ضابطه در این موضوع نباشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.