stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 34076
  • 01 شهریور 1395 - 0:10
0

پیشرفت کارآفرینان در گرو نگاه دولتمردان

محمدهادی جامعی یکی از مدیران موفق بخش خصوصی کشور است که سابقه سه دهه فعالیت اقتصادی را در کارنامه خود دارد.

قلم | qalamna.ir :
وی بر این باور است که هر فرد برای شکوفایی و اثبات در حوزه فعالیت خود، باید قدرت بالای ریسک پذیری را داشته باشد و در این راستا هرچه شجاعت توام با منطق بیشتر شود بازدهی و خروجی کار هم به همان میزان بالا می رود. البته بخشی از موفقیت مدیران، بستگی به فضای عمومی جامعه و نگاه دولتمردان دارد. در هر کشوری اگر حمایت از کارآفرین و سرمایه گذار در دستور کار نباشد مسیر رشد و بالندگی کُند و یا متوقف می گردد.
میهن امروز- محمدهادی جامعی یکی از مدیران موفق بخش خصوصی کشور است که سابقه سه دهه فعالیت اقتصادی را در کارنامه خود دارد. وی بر این باور است که هر فرد برای شکوفایی و اثبات در حوزه فعالیت خود، باید قدرت بالای ریسک پذیری را داشته باشد و در این راستا هرچه شجاعت توام با منطق بیشتر شود بازدهی و خروجی کار هم به همان میزان بالا می رود. البته بخشی از موفقیت مدیران، بستگی به فضای عمومی جامعه و نگاه دولتمردان دارد. در هر کشوری اگر حمایت از کارآفرین و سرمایه گذار در دستور کار نباشد مسیر رشد و بالندگی کُند و یا متوقف می گردد.

مهمترین ویژگی های یک مدیر موفق را در چه می دانید؟
هر فردی که بنا داشته باشد در حوزه ای موفق شود باید نسبت به آن کار متعهد باشد و از قدرت تصمیم گیری برخوردار باشد. اتلاف وقت و مردد بودن یکی از اصلی ترین موارد عدم موفقیت است. پس از تصمیم گیری باید با قدرت به دنبال اجرا رفت و سریع ترین راه را برای نتیجه گرفتن طی کرد. مشورت و خردجمعی در همه کارها نسخه شفابخش است و هرگاه افراد از این عامل حیاتی فاصله بگیرند به مشکل برمی خورند. در فرایند کار و هنگام برخورد با مشکل نباید جا زد بلکه باید مسیری جدید را کشف کرد و با روحیه و با صلابت راه را ادامه داد. یک مدیر برای رسیدن به موفقیت نباید خیلی خود را درگیر جزئیات کند زیرا وسواس بیش از حد، فرد و سیستم را از اصل هدف دور نگه می دارد. ریسک پذیری تا حدی که همراه با منطق باشد شجاعت است، از اینرو ریسک توام با عقل می تواند نقشه راه مدیر موفق باشد. رعایت اخلاق، از خودگذشتگی و تزریق روحیه و پاداش به زیرمجموعه از دیگر عوامل اساسی در موفقیت یک مدیر است.

جنسیت در انتخاب مدیر و حمایت افراد در کشور ما چه شرایطی را دارد؟
بهرحال در کشور ما حضور مردان در منصب های دولتی و بخش خصوصی به مراتب بیشتر از زنان است و در همین رابطه در برخی مواقع در حق زنان اجحاف هایی هم صورت گرفته است. هرچند زنان هم خود در این راستا مقصرند و کمتر دیده شده که از تمام توان و پتانسیل خود برای تبدیل شدن به مدیر موفق استفاده کنند. البته بخش زیادی از این اتفاق ریشه در نگاه فرهنگی جامعه دارد. خوشبختانه در این سال های اخیر وضعیت زنان به مراتب بهتر از گذشته شده است و امروز ۴۰% از کارآفرینان کشور را زنان تشکیل می دهند. من تصور می کنم اگر زنان ایران کمی بیشتر به یکدیگر اعتماد کنند در آینده شاهد ظهور و بروز زنان مدیر و کارآفرین بیشتری خواهیم بود.

به نظر شما در شرایط کنونی، مسئولین از کارآفرینان آنطور که باید و شاید حمایت می کنند؟
در اینجا لازم است دو نکته را بیان کنم. اول آنکه فرهنگ کارآفرینی در کشورمان کم کم در حال جا افتادن است و اگر در گذشته و حتی هم اکنون به نحو احسن حمایتی صورت نگرفته به خاطر نبود این فرهنگ بوده است یعنی مسئولین آن اعتماد لازم را به کارآفرینان نداشتند که خوشبختانه به مرور این مسئله در حال حل شدن است. نکته دوم اینجاست که وقتی چرخ اقتصادی مملکت درست نچرخد این آسیب به تمام بخش ها وارد می شود و کارآفرینان هم از این موضوع مستثنی نیستند. وقتی بودجه لازم در کشور نباشد نمی شود امکانات قابل قبولی را در اختیار کارآفرینان یا سرمایه گذاران گذاشت. در سال های اخیر که تحریم ها با سخت ترین شرایط به کشور تحمیل شد این عدم حمایت به دلیل نبود بودجه کافی خودش را خیلی پررنگ تر از همیشه نشان داد. به عبارتی در این سال ها که فرهنگ کارآفرینی جا افتاد با مشکل کمبود بودجه و عدم حمایت سخت افزاری و نرم افزاری از سوی مسئولین روبرو شدیم. امیدوارم در دوران پسابرجام تحریم ها هم به مرور برداشته شود تا شرایط و فضای سالم اقتصادی با حمایت دولتمردان ایجاد شود.

نگاه دولتمردان به کارآفرینان به چه نحوی است؟
متاسفانه در کشور دچار سیاست زدگی شده ایم و سیاست در تمام ابعاد زندگی قابل مشاهده است. گاهی یک کارآفرین به دلیل آنکه مواضع غیرهمسویی با مدیر مربوطه دارد باعث می شود از کمک آن تشکیلات محروم شود و یا برعکس. گاهی هم نگاه مدیران دولتی به کارآفرینان نگاه جناحی نیست و از روی بی اعتقادی و بی اعتمادی حمایت لازم را از کارآفرین به عمل نمی آورند. به هر تقدیر ابتکار عمل در دستان دولتمردان است و کارآفرینان پیشرفت خود را در گرو تصمیمات مدیران ارشد می دانند. چه در ایران و چه در هر کشور دیگری اگر مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز از کارآفرینان و سرمایه گذاران حمایت شایسته ای را به عمل نیاورند مسیر رشد و بالندگی کُند و یا متوقف می شود.

در پایان اگر حرف خاصی دارید بفرمایید؟
در کشورمان افراد خوش ذوق زیادی داریم که برای موفقیت در حوزه کاری خود نیازمند حمایت دولتی هستند. گاهی برخی از این افراد برای پیشرفت محتاج به یک وام چند میلیونی هستند ولی به خاطر همین مقدار پول اندک از کار بازمی مانند. گاهی هم دیده می شود که بعضی از نهادهای دولتی اسراف های بی حد و حصری می کنند که اگر آن هزینه ها انجام نمی شد، آب از آب تکان نمی خورد. در ایران کارآفرینان برجسته کم نداشتیم که خود را اثبات کردند و امروز خواست این افراد نگاه ویژه تر دولت به آنهاست. دولتمردان باید بدانند که کمک و حمایت از کارآفرین علاوه بر کمک به چرخه اقتصادی می تواند کمک به بخش های اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز باشد. امید است در آینده نه چندان دور شاهد تصمیمات جهادی تر در این رابطه از سوی مدیران ارشد کشور باشیم.

منبع: شماره ۱۷ دوهفته نامه آیت ماندگار

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.