stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 33927
  • 10 خرداد 1395 - 14:50
2

زنبیل را جای دیگری بردند!

زنبیل را جای دیگری بردند!

علی لاریجانی رئیس مجلس باقی ماند تا مجلس دهم نیز همچون دو دوره گذشته با ریاست او اداره شود.

قلم | qalamna.ir :
روزنامه کارون نوشت: محمدرضا عارف سرلیست امید در تهران که میزان بالای آرای ‌اش در پایتخت رکوردشکن شد، علیرغم شایستگی و پشتوانه ای که از لیست امید داشت، به واسطه بدعهدی برخی از اعضای لیست امید که به رقیب او رای دادند، به ریاست مجلس نرسید تا در واکنش به این رویکرد مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب تهران به رای دادن ۵۰ نفر از لیست امید به لاریجانی؛ اشاره کند و بگوید:«با لیست ما نماینده شدند؛ اما زنبیل را جای دیگری بردند!» علیرغم اینکه انتخابات دیروز هیات رئیسه موقت بود اما از آنجا که تجربه ثابت کرده انتخابات موقت‌ها تا ۹۵ درصد به انتخاب اصلی نزدیک است، دکتر عارف اعلام کرد که در دور بعد نامزد ریاست مجلس نخواهد شد.  
مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب تبریز  و محمد دهقان نماینده فراکسیون ولایت از چناران ، طرقبه  وشاندیز به عنوان نواب لاریجانی در هیات رئیسه انتخاب شدند. این انتخابات حاوی نکات مهمی هم بود؛ برای اولین بار دونماینده اهل تسنن به هیات رئیسه  راه پیدا کردند. محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان و  عبدالکریم حسین زاده نماینده  مردم نقده و عضو لیست امید، به عنوان نخستین نمایند‌گان اهل سنت به هیات رئیسه راه یافتند. این نخستین بار در طول تاریخ مجلس است که نمایندگان از اهل تسنن  در هیئت رئیسه حضور می یابند. قم با دو نماینده بیشترین سهم را در هیات رئیسه مجلس دارد. از نکات  جالب توجه در انتخاب اعضای هیات رییسه مجلس دهم، عدم حضور زنان در میان برگزیدگان بود، ضمن اینکه نام هیچیک از ۳۰ نماینده لیست امید تهران که با رای بالای یک میلیون وارد مجلس شدند نیز در هیات رییسه دیده نمی‌شود!
 
 photo_2016-05-30_14-48-51
 
 روز گذشته پس از انجام رای‌گیری برای انتخاب رئیس موقت، علی لاریجانی با کسب ۱۷۳ اکثریت آرا به عنوان رئیس موقت مجلس دهم انتخاب شد.  لاریجانی ریاست مجالس هشتم و نهم را نیز بر عهده داشت. محمدرضا عارف ۱۰۳ رای را به دست آورد.
جلسه روز گذشته مجلس با حال و هوای رقابت بر سر صندلی ریاست مجلس و پیروزی علی لاریجانی در این رقابت به پایان رسید.
چهره خندان علی لاریجانی از همان اوایل صبح  دیروز که جلسه با ۲۰۶ نفر از نمایندگان رسمی شد، نوید زودهنگام پیروزی رئیس پیشین مجلس را می‌داد. نکته جالب توجه، نحوه اعلام اسامی بود که فاطمه حسینی عضو هیأت رئیسه سنی مجلس آن را بر عهده داشت. او پس از اینکه نام علی لاریجانی و محمدرضا عارف را اعلام کرد، گفت: ‌‌‌تَکرار می‌کنم! دکتر محمدرضا عارف، دکتر علی لاریجانی‌‌‌. این لحن، یادآور پیام سید محمد خاتمی در جریان انتخابات هفتم اسفند بود.
در ادامه جلسه در حالی که ۲۷۶ نفر از منتخبان مردم در صحن حضور داشتند کاندیداهای نواب رئیس اعلام شدند. حاجی‌بابایی، دهقان، مطهری و پزشکیان کسانی بودند که برای این پست اعلام آمادگی کرده بودند. مجلس دقایقی را با همهمه طی کرد تا اینکه با اعلام هاشم‌زایی مشخص شد که لاریجانی بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس تکیه زده است؛ او با اختلاف ۷۰ رأی عارف را پشت سر گذاشت و رئیس موقت مجلس شد؛ ریاستی که احتمالاً در انتخابات هیأت رئیسه دائمی نیز تکرار خواهد شد. پس از اعلام آرا، تعداد زیادی از نمایندگان به سمت لاریجانی رفتند و با رئیس خندان مجلس دیده‌بوسی کردند. از سوی دیگر برخی نمایندگان هم به سوی عارف رفتند.
در این هنگام عارف به سمت لاریجانی رفت و به او تبریک گفت؛ دیده‌بوسی این دو رقیب، یکی از صحنه‌های جالب مجلس را رقم زد. در این هنگام تعدادی از نمایندگان شروع به دست زدن کردند که این اقدام نیز در نوع خود قابل توجه بود؛ برخی هم همزمان با آنها، ‌صلوات فرستادند.  پس از نطق لاریجانی، شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه نمایندگان گزارش جلسات روز گذشته خود را قرائت کردند.
لیست امید فقط ۳ کرسی کسب کرد!
در رقابت‌های انتخاباتی هیات رئیسه موقت مجلس دهم، فراکسیون اصولگرایان با نتیجه ۹ بر ۳، از فراکسیون امید پیشی گرفت!در رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس، علی لاریجانی نامزد فراکسیون ولایت با ۱۷۳ رای از محمدرضا عارف نامزد فراکسیون امید با ۱۰۳ رای پیشی گرفت. از میان ۲۷۹ نماینده حاضر در این رای گیری‌ها، مسعود پزشکیان با ۱۵۴ رای نایب رئیس اول و محمد دهقان با ۱۳۶ رای نایب رئیس دوم شد.
 علی مطهری با ۱۳۲ رای و حاجی بابایی با ۱۲۲ رای از حضور در هیات رئیسه موقت بازماندند. به این ترتیب کرسی‌های نایب رئیسی میان دو فراکسیون به طور مساوی تقسیم شد.بهروز نعمتی، محمد آشوری، و محمدقسیم عثمانی، به ترتیب با ۱۷۵ ، ۱۶۸ و ۱۳۶ رای ناظر هیات رئیسه موقت مجلس دهم شدند. از آنجا که محمد آشوری و بهروز نعمتی نامزدهای معرفی شده از سوی فراکسیون ولایت و عثمانی نامزد فراکسیون امید برای جایگاه ناظرین هیات رئیسه موقت بودند، می توان گفت که در این انتخابات نیز فراکسیون ولایت، دو بر یک، از فراکسیون امید پیشی گرفت.
همچنین آنگونه که نتیجه آرا در صحن علنی قرائت شد، از میان ۲۷۹ رای ماخوذه، غلامرضا کاتب با ۱۶۱ رای، امیرحسین قاضی زاده با ۱۴۶ رای، اکبر رنجبرزاده با ۱۳۸ رای، عبدالکریم حسین زاده با ۱۳۷ رای، ناصر موسوی لارگانی با ۱۳۱ رای و مهدی امیرآبادی با ۱۳۰ رای دبیران هیات رئیسه موقت شدند. از میان آنها تنها حسین‌زاده از نامزدهای مورد حمایت فراکسیون امید بود که نشان می‌دهد ۶ کرسی دبیری، ۵ بر یک به نفع فراکسیون ولایت تقسیم شد.
در نتیجه از میان ۱۲ کرسی هیات رئیسه موقت، ۹ کرسی به نامزدهای مورد حمایت فراکسیون ولایت و ۳ کرسی به نامزدهای مورد حمایت فراکسیون امید رسید.
هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.