stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 33921
  • 09 خرداد 1395 - 21:38
6

نمایندگان بر سر دوراهى: انتخابى درست یا گزینشى آسان؟

نمایندگان بر سر دوراهى: انتخابى درست یا گزینشى آسان؟

بکى از مباحث پر مخاطب در سه ماهه اخیر موضوع انتخاب رییس مجلس دهم است که به یک مساله پر گفتگو بدل. شده است. دراین نوشتار سعى شده به آثار و تبعات ماجرا درقالب پاسخ به یک پرسش مشخص و در قالب نگاهى درون جناحى و درون گفتمانى پرداخته شود.

قلم | qalamna.ir :

حق-شناساگر عارف رییس مجلس نشود چه آثار و تبعاتى را درپى خواهد داشت؟
۱ـ انسجام بین دولت و اصلاح طلبان و حمایت بخش مهمی از اصلاح طلبان از تداوم ریاست جمهوری روحانی دچار تشکیک و تردید و تزلزل شده و احتمالا به تقابل و رقابت خواهد انجامید و زمینه ای فراهم خواهد شد که اصلاح طلبان قدر و قیمت پایگاه رای خود را بدانند و آن را ارزان در اختیار دیگران قرار ندهند.

۲ـ  سرخوردگی و ناامیدى بین بخشی از حامیان اصلاحات ایجاد خواهد شد. این شکاف موقت بوده و هرچند یک فرصت ارزشمند را از اصلاح طلبان خواهد گرفت اما مایه عبرتی برای  اصلاح طلبان در اعتماد به برخی اشخاص و گروهها شده و به درک ضرورت حفظ  اصالت اصلاح طلبی منجر خواهد شد.

۳ـ سرخوردگی و ناامیدی بین مردم نسبت به کارامدی و صداقت  اصلاح طلبان از یک سو و صندوقهاى راى از سوى دیگرگسترش یافته و اصلاح طلبان در بدو امر با ریزش بخشی از بدنه و حامیان و هواداران مردمی خود مواجه خواهند شد و بخش قابل توجهی از توان بسیج آرا حتی به نفع روحانی را برای مدتی از دست خواهند داد.
 اما واقعیات پشت صحنه به سرعت برای مردم آشکار و سرمایه ای برای اصلاح طلبان در انتخابات بعدی خواهد شد. 

۴ـ امکان هرگونه تغییر در بدنه دولت که کماکان و عمدتا متشکل از نیروهای دولت سابق  است و امکان به کارگیری نیروهای حامى دولت واصلاح طلبان در این ساختار با مشکل روبرو شده و  هرگونه تغییر مثبت و اصلاح طلبانه  در مدیریت کشور منتفی ویا سخت خواهد بود. 

۵ـ همانقدر که جبهه حامیان دولت در مجلس دچار تضعیف و تشتت و عدم انسجام خواهد شد جبهه مخالف دولت جانی تازه گرفته انسجام خود را باز یافته و دولت را با روشی متفاوت از تندروها ناکارامد و در اجرای برنامه های مهم ناکام خواهد گذاشت.

۶ـ مجلس آتی  بر خلاف انتظار اکثریت راى دهندگان  خواهان تغییر ، مجلسی فاقد راهبرد ، بى توجه به پیام ملت ارزیابى خواهد شد . مجلسی که در آن نمایندگان نه قادر به تامین منافع ملی خواهند بود و نه برای حوزه انتخابیه خود دستاوردی خواهند داشت . نمایندگانی که به احتمال زیاد  اکثرا فقط یک دوره طعم نشستن بر کرسی مجلس را خواهند چشید.

۷ـ اقتدارگرایى با عزمى جزم و بر اساس پیمانى نانوشته  ضمن جلوگیری از ریاست عارف بر مجلس  و علاوه بر همه امتیازات فوق به تکرار و تلقین این ادعا از انواع تریبونهایى که در اختیار دارند خواهند پرداخت که انتخابات فقط یک بازی سیاسی است و اراده ملت معنا ندارد و اصلاح طلبان در این انتخابات شکست خورده اند ، ایشان به زعم خود گام مهمی برای دلسرد کردن مردم و اصلاح طلبان وشکاف بین حامیان دولت و یک دوره ای کردن ریاست جمهوری روحانی  برداشته و از هم اکنون زمینه مناسبی برای پیروزی خود در انتخابات ۹۶ و تصاحب آن با چهره اى چون احمدی نژاد را فراهم خواهند کردـ اما در واقع با بر هم زدن بیش از پیش تعادل سیاسی جامعه فرصتی دیگر را از مردم و نظام و کشور سوزانده و در جهت رادیکلیزه کردن آن خواهند برداشت.

۸ـ در صورتی که منتخبین مستقل و حامى دولت با رقیب دانستن عارف یا به مماشات به  اصلاح طلبان پشت کند بیشترین ضرر را متوجه دولت خواهند کرد ونزد افکار عمومى و صاحبان اصلى راى  به بدعهدی شناخته خواهند شد.

۹- ریاست عارف بر مجلس حق شخصی ایشان نیست بلکه  خواسته اکثریت راى دهندگان  و حق ملت است . آن دسته از نیروهای مستقل و حامى دولت که حفظ موقعیت فعلی خود را با آمدن عارف در خطر می بینند و با تاکید بر رقابت در صحن مجلس و لابی علیه عارف و  با امید به رای مخفی  تصور می کنند می توانند از زیر بار مسئولیت و تعهد خود در قبال ملت شانه خالی کنند بدانند اگر عارف رییس مجلس نشود این پیام را منتقل کرده اند  که نمایندگان حامى دولت رای خود را در سبد عارف نریخته اند و این مساله اى نیست که از چشم مردم دور بماند و به موقع پاسخ درخور خواهند داد.

۱۰ـ  منتخبین مردم باید از خود بپرسند : کدام گزینه بهتر است ؟ راه درست یا راه آسان ؟ راه آسان  انتخابی است که به مذاق جریان حاکم و صاحبان قدرت و ثروت خوش خواهد آمد و احتمالا در کوتاه مدت منافع شخصی خوبی نیز خواهد داشت . اما راه درست کدام است؟ این جامعه به شدت نیازمند تغییر در مسیر حق ملت است . نگاهى به آمار نشان مى دهد که ٨٠ درصد نمایندگان مجلس نهم از راهیابى به مجلس دهم باز مانده اند.  این ملت به شدت تشنه وجود نمایندگان و مسئولانی است که خواهان تحقق حق و عدالت و اراده ملت باشند . باید انتخاب کرد . این که امروز بگوییم حریف زورمند است و ریاست مجلس را به حریف زورمند واگذار کنیم بدعتی خطرناک است.

۱۱- اصول گرایان معتدل و بویژه جناب آقای دکتر لاریجانی  که به اعتدال و تدبیر و دوراندیشی معروف است  همچنین چهره هایى چون دکتر کاظم جلالى و و بهروز نعمتى که با حمایت فهرست امید به مجلس راه یافته اند باید توجه داشته باشند  بی اعتنایی و پشت کردن به رای و اراده ملت و گام برداشتن در مسیر حذف اصلاح طلبان به مصلحت اصول گرایان معتدل نبوده وبا اصل انصاف و وفاى به عهد همخوانى ندارد.  . جامعه نیاز به تعادل و تعامل سیاسی دارد از فرصتها غافل نشویم و به پیام مردم بى توجهى نکنیم.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.