stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 337476
  • 22 فروردین 1400 - 3:48
3

گرفتگی صدا به مدت ۱۴ روز را جدی بگیرید

قلم | qalamna.ir :

گروه سلامت: یک فوق تخصص حنجره، نسبت به جدی گرفتن عوارض گرفتگی صدا که بیش از دو هفته طول بکشد، هشدار داد.پیمان دبیر مقدم به مناسبت روز جهانی صدا، گفت: صدا و توانایی صحبت کردن یکی از ابزارهای مهم ارتباطی است.این متخصص گوش و حلق و بینی، افزود: همه افراد همه روزه به نحوی به صدای خود نیاز دارند و تا زمانی که این توانایی دستخوش اختلال نشود و مشکلی پیش نیاید معمولاً مراقبت خاصی از صدا انجام نمی‌دهند.وی با عنوان این مطلب که صدا توسط حنجره و به صورت دقیق‌تر تارهای صوتی تولید می‌شود، ادامه داد: حنجره که به عنوان ارگان تولید صوت شناخته می‌شود و در قسمت جلوی گردن قرار می‌گیرد در واقع فقط در تولید صدا نقش ندارد و در زمینه بلع غذا و کنترل تنفس هم دخالت می‌کند.

دبیر مقدم گفت: هنگامی که حنجره دچار مشکل می‌شود معمولاً اولین علامت گرفتگی صدا است. در حقیقت توانایی تولید صدای حنجره ظریف‌ترین و حساس‌ترین عملکرد آن است و با هر گونه آسیب هر چند جزئی ممکن است دچار اختلال شود و به صورت تغییر صدا و گرفتگی صدا خود را نشان دهد.وی با عنوان این مطلب که علت گرفتگی صدا از یک عفونت ویروسی ساده مانند سرماخوردگی تا بیماری‌های جدی مانند سرطان حنجره متفاوت است، افزود: برای گرفتگی صدا علت‌های مختلفی وجود دارد.این فوق تخصص حنجره از کالیفرنیا، به شایع‌ترین علل گرفتگی صدا اشاره کرد و گفت: لارنژیت حاد که به دنبال عفونت‌های ویروسی یا فشار زیاد و ناگهانی به حنجره (مانند فریاد زدن) اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: استفاده نادرست از حنجره مانند صحبت زیاد و طولانی، بلند صحبت کردن و فریاد زدن، صحبت با فشار زیاد و همراه با استرس بالا و یا در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا که در آن فرد مجبور است بلندتر از معمول صحبت کند. این عوامل در درازمدت موجب تغییر بافتی تارهای صوتی و آسیب آن می‌شود.دبیر مقدم گفت: تماس با مواد محرک مانند سیگار و دخانیات، الکل، تریاک و ترکیبات آن، تماس شغلی با مواد آسیب رسان مانند ذرات چوب، نیکل و آزبست و آلودگی هوا، می‌توانند از دیگر علل شایع گرفتگی صدا باشند.

وی به آلرژی، ریفلاکس و برگشت محتویات معده به داخل گلو و حنجره به عنوان دیگر علل گرفتگی صدا اشاره کرد و افزود: آسیب وارد شده به حنجره که موجب گرفتگی صدا شده است، ممکن است در حد تورم تارهای صوتی و برگشت پذیر باشد ولی احتمال مشکلات جدی مانند تومورها و سرطان حنجره را هم باید در نظر داشت.این متخصص گوش و حلق و بینی، تاکید کرد: سرطان حنجره معمولاً در سن بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد و احتمال آن در افرادی که سیگار و دخانیات، الکل و تریاک استفاده می‌کنند، بیشتر است.

دبیر مقدم گفت: شایع‌ترین علامت سرطان حنجره هم گرفتگی صدا است. پزشک با معاینه تارهای صوتی علت گرفتگی صدا را مشخص می‌کند.وی به علائم دیگر آسیب حنجره اشاره کرد و افزود: گلو درد مزمن، احساس گیر کردن جسم خارجی در گلو، بلع دشوار و دردناک و تنگی نفس، از دیگر علائم آسیب حنجره هستند که در صورت وجود این علائم نیز بررسی حنجره توسط پزشک ضروری است.دبیر مقدم اظهار داشت: به گرفتگی صدا بایستی به عنوان یک علامت مهم و جدی دقت کرد و اگر بیش از ۲ هفته طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کرد تا حنجره بررسی شود.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.