stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 33658
  • 27 اردیبهشت 1395 - 15:14
8

جلسه خاتمی و ناطق نوری درباره ریاست مجلس

جلسه خاتمی و ناطق نوری درباره ریاست مجلس

وزیر تعاون دولت خاتمی از دیدار ناطق نوری با سیدمحمد خاتمی برای حمایت از لاریجانی خبر داد و گفت که با وجود این درخواست آقای خاتمی از آقای عارف حمایت می‌کنند./تاکید اصلاح‌طلبان پیام تغییر و احترام به رای مردم است/ریاست لاریجانی در دوره اکثریت مطلق اصولگرایان منطقی است، نه اکثریت اصلاح‌طلبان/حمایت واعظی از ریاست لاریجانی/مواضع اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل نسبت به چینش کمیسیون‌های مجلس مشترک است/نگاه لاریجانی به جریان تندرو برای یارگیری مثبت است/نشست آیت‌الله هاشمی با روحانی برای حمایت از عارف/درخواست ناطق‌نوری از خاتمی برای حمایت از لاریجانی

قلم | qalamna.ir :

ناطق+نوری

علی صوفی با اشاره به اینکه جلسه فراکسیون امید به زودی برگزار می‌شود در مورد موضوع ریاست مجلس و ضرورت تعامل در این خصوص گفت: ما هم خواستار تعامل در این زمینه هستیم. اصلاح طلبان و شورای عالی سیاستگذاری از ابتدا به دنبال تعامل در این رابطه بودند و در این خصوص رابطه تعامل و رایزنی نیز تشکیل شد و نشست‌هایی با حامیان دولت و حزب اعتدال توسعه داشتیم تا به راه حلی برسیم و مسایل با تفاهم حل شود.

او افزود: روند فعلی نشان‌دهنده این است که طرفین یعنی لاریجانی و عارف پذیرفته‌اند که با یکدیگر رقابت کنند، البته ائتلافی که ما با حامیان دولت در جریان انتخابات تشکیل دادیم همچنان ادامه دارد و کار خود را دنبال می‌کند.

تاکید اصلاح‌طلبان پیام تغییر و احترام به رای مردم است

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: تاکید ما بر این است که پیام تغییر و احترام به رای مردم در دستور کار قرار گیرد و مدیریت مجلس و هیات رییسه بر مبنای اکثریت آن مشخص شود. البته این موضوع به خود آقای لاریجانی و دوستان او و اینکه در ‌‌نهایت به چه نتیجه‌ای خواهد رسید بستگی دارد ما امیدواریم تا آن زمان با پادرمیانی رهبران اصلاحات و اصولگرایان میانه رو به نتیجه برسیم اما فعلا تفاهمی در این زمینه صورت نگرفته است.

وزیر تعاون دولت خاتمی با تاکید بر اینکه ما از مواضع قطعی خود عدول نخواهیم کرد، گفت: موضع شورای سیاستگذاری روشن است؛ از نظر ما آقای عارف کاندیدای رسمی ریاست مجلس خواهد بود؛ نظر آقای خاتمی نیز بر همین موضوع است؛ آقای هاشمی هم همین نظر را دارد و از موضع شورای عالی حمایت می‌کند. آقای روحانی نیز به عنوان رییس دولت در سخنان خود تاکید دارد که مردم خواهان تغییر هستند و باید این تغییر عملی و دیده شود.

ریاست لاریجانی در دوره اکثریت مطلق اصولگرایان منطقی است، نه اکثریت اصلاح‌طلبان

صوفی گفت: طبیعی است که در این میان آقای لاریجانی و حامیان او در تلاش برای یارگیری سعی می‌کنند دیگران را به استمرار ریاست لاریجانی به مجلس متقاعد کنند، اما منطق حکم می‌کند ما تابع رای اکثریت باشیم و مردم را فراموش نکنیم. مردم خواهان تغییر بودند و خودشان این تغییر را ایجاد کردند و انتظار دارند جریانی که به آن رای دادند قوه مقننه را اداره کنند باید این تغییر در مدیریت مجلس هم احساس شود.

او افزود: یادمان نرود آقای لاریجانی در شرایطی رییس مجلس شد که ترکیب پارلمان یک دست از اصولگرایان بود اما الان ترکیب مجلس کاملا تغییر کرده است و نمی‌توان انتظار داشت اکثریت با یک جریان باشد اما هیات رییسه از جریان مقابل انتخاب شود در عین حال اصلاح طلبان به سازوکار اجماع تن می‌دهند و اگر رهبران اصلاحات به جمع‌بندی برسند، موضع مورد قبول همه خواهد بود، اما تاکنون موضع رسمی همه در جریان اصلاحات بدون تغییر و اختلاف نظر ریاست آقای عارف است. در این میان با حامیان دولت و به صورت خاص با حزب اعتدال توسعه نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

حمایت واعظی از ریاست لاریجانی

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه در جمع حامیان دولت برخی طرفدار ریاست لاریجانی و برخی طرفدار ریاست عارف بر مجلس دهم هستند، گفت: برخی وزرا از جمله آقای واعظی موضع حمایت از ریاست لاریجانی را رسما اعلام کردند، اما خود آقای روحانی این طور نیست و در مورد عدم مداخله دولت در این رابطه هشدار داده است، امیدواریم آقای روحانی بتواند هرچه زود‌تر چند صدایی در دولت در این مورد را به تک‌صدایی تبدیل کند.

او افزود: به نظر می‌رسد در حزب اعتدال و توسعه هنوز موضع رسمی در مورد ریاست مجلس اتخاذ نشده است، برای همین کار گروه تعامل و رایزنی در شورای عالی سیاست گذاری همچنان با آن‌ها در ارتباط است و در این مورد مذاکرات خود را ادامه می‌دهد.

مواضع اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل نسبت به چینش کمیسیون‌های مجلس مشترک است

صوفی در پاسخ به این سوال که رویکرد شورای عالی در مورد ترکیب کمیسیون‌های مجلس چیست، گفت: بیشتر توجه ما معطوف به هیات رییسه مجلس است. ما معتقدیم مسئله ترکیب کمیسیون‌ها با فراکسیون امید است. البته نباید از تاثیر کمیسیون‌ها در روند کار مجلس و دولت غافل شد و باید با حساسیت خاصی به این مساله توجه شود مهم این است که جریان مجلس از دست جناح تندرو خارج شده است ود ر زمینه اغلب مسایل مواضع مشترک بین اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل وجوددارد.

نگاه لاریجانی به جریان تندرو برای یارگیری مثبت است

وزیر دولت سیدمحمد خاتمی با اشاره به مجدد مسئله ریاست مجلس یادآور شد: با توجه به اخبار موجود و با عنایت به جلسات اخیر جبهه پایداری که در آن از آقای لاریجانی نیز دعوت شده بود احتمال حمایت جریان تندرو از ریاست لاریجانی بسیار بالاست و متاسفانه نگاه آقای لاریجانی به جریان تندرو برای یارگیری مثبت است و شاید همین مسایل است که ضرورت رقابت را بیشتر می‌کند. وقتی اوضاع از کنترل عقلا خارج شود و در بحث ریاست مجلس خیلی از مسایل زیر پا گذاشته شود، تعامل چندان جواب نخواهد داد و رقابت شکل می‌گیرد.

نشست آیت‌الله هاشمی با روحانی برای حمایت از عارف

عضو شورای عالی سیاست گذاری با تاکید بر اینکه شورای عالی با حساسیت خاصی مساله ریاست مجلس را در دستور کار خود قرارداده است گفت: در همین راستا رایزنی با آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام می‌شود که در نتیجه این رایزنی‌ها اعلام شد که نظر ایشان در راستای نظر شورای عالی سیاست گذاری بوده و برای تعامل بیشتر حامیان دولت با اصلاح‌طلبان آیت الله هاشمی نشست‌هایی با آقای روحانی داشته است. همچنین قرار شد کارگروه تعامل و رایزنی نشست‌هایی بیشتر با حزب اعتدال توسعه برگزار کند.

درخواست ناطق‌نوری از خاتمی برای حمایت از لاریجانی

او ادامه داد: از طرف دیگر در جلسات هر هفته آقای خاتمی با فعالان اصلاح طلب گویا ایشان از آقای نجفی خواسته‌اند که برای تعامل بیشتر حامیان دولت با اصلاح‌طلبان در مورد ریاست مجلس با دولت رایزنی‌های لازم را انجام دهند به هرحال نظر قطعی اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس آقای عارف است حتی آقای خاتمی در دیدار اخیر با آقای ناطق نوری و برخی وزرای دولت که تلاش برای جلب نظر ایشان برای ریاست لاریجانی بر مجلس دهم بودند بر قطعی بودن نظر شورای عالی برای ریاست عارف در مجلس دهم تاکید کردند.

صوفی در پایان با اعلام این خبر که قرار است نشستی توسط شورایعالی سیاست گذاری برای تقدیر و تشکر از فعالان انتخاباتی در سراسر کشور در تهران برگزار شود، گفت: در نشست امروز صبح قرار شد استان‌های مختلف نیروهای خودرا معرفی کنند و به احتمال زیاد این همایش روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. / ایلنا

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.