stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 33423
  • 20 اردیبهشت 1395 - 12:17
2

تنقیح قوانین بستر فساد را برمی چیند

تنقیح قوانین بستر فساد را برمی چیند

نشست تدوین، تنقیح و امتشار قوانین و مقررات که روز یکشنبه مورخ نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری در شهرآفتاب، نمایشگاه بین المللی کناب توسط غرفه معاونت حقوقی ریاست جمهوری و موسسه حامی عدل پویان با حضور مهدی مهدی زاده، معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین برگزار شد.

قلم | qalamna.ir :

photo_2016-05-09_12-12-27

قلم، در ابتدای این نشست مهدی زاده به مواردی کلی در ارتباط با تنقیح قوانین، لازمه ی آن و انتشار ناکارآمد اشاره داشت و گفت: حاکمیت برآن است که مردم به قوانین معتبر دسترسی داشنته باشند و با وضع قوانین یا اصلاح آن ها بهمراه ممیز کردن قوانین معتبر از جریان قانون های بی اعتبار مسیر را برای مردم در جهت نیل به اهدافشان یاری کنند و زمینه را برای رعایت قانون فراهم نمایند.

لازمه اجرایی شدن این محور از برنامه های معاونت آگاهی رساندن به مخاطب عامه و مجریان قانون است زیرا در حال حاضر انبوهی از قوانین مبهم، نامعتبر و نادرست به مردم القاء می شود و آن ها در جهت قانون مداری یا حرکت صحیح در مسیر قانون گنگ می کند.

معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین در ادامه افزود: تشخیص قانون معتبر از نامعتبر، بررسی مواردی از تخلف مجریان، مبارزه با قانون گذاری موازی، تصحیح تصویر اشتباه از قانون در بسیاری از حوزه ها همه در دایره مسولبت این معاونت قرار میگیرد و باید به این نکته اذعان داشت که ما هنوز هستیم تا این اوضاع را بهبود دهیم و تکلیف قانون و قوانین مبهم را برای مردم و مجریان مشخص کنیم.

photo_2016-05-09_12-12-30

مهدی زاده گفت: تنقیح قانون و انتشار صحیح آن به مردم نقش کاهنده ایی در میزان فساد دارد.

قلم، او در ارتباط با زمان پیش بینی شده در جهت به سامان رسیدن قوانین زیرسایه ی تنقیح تصریح کرد: برای اجرایی شدن طرح و مصوبات معاونت زمان مشخص و تعیین شده ایی نمیتوان اعلام کرد زیرا تدوین و تنقیح قوانین یک فرآیند با مراحل مشخص، طولانی مدت و مستمر است.
حتی در سایر کشورها با وجود چند دهه فعالیت مستمر در این حوزه نقطعه پایانی برای این روند خود نمیگذارند زیرا قانون گذاری یک امر مستمر است و هیچ زمانی متوقف نمی شود.
ما هم در چهل سال گذشته به امتیازاتی در این زمینه دست پیدا کرده ایم که امروز پشتوانه اجرایی شدن تنقیح است. این دوره چرخشی در چند مرحله اعم از گردآوری همه قوانین موجود، کد گذاری و موضوع بندی آن ها، شناسایی قوانین معتبر از فاقد اعتبار و تفکیک آن است. که ما اکنون بعد از چهل سال در مراحل پایانی به سر میبریم و میتوان گفت که دو سوم موضوعات طرح شده به سرانجام رسیده است و امروز ما این هدف را داریم که خروجی را در قالب یک نظم جدید در قانون مطرح شود اما رویکرد ما این است که مراحل مختلف و سنگین قوانین را داری نظم جامع کنیم.

 

photo_2016-05-09_12-12-33

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.