stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 33272
  • 16 اردیبهشت 1395 - 14:01
5

دو درخواست ماماها از وزارت بهداشت

رییس انجمن علمی مامایی کشور از ارائه مراقبت‌های بارداری و خدمات ویژه مادران باردار و زنان به صورت ادغام یافته با خدمات سلامت عمومی در مراکز بهداشتی و درمانی انتقاد کرد.

قلم | qalamna.ir :
 تجمع اعتراض آمیز ماماهای یزد مقابل استانداری در واکنش به حذف ماما در طرح تحول بهداشت

تجمع اعتراض آمیز ماماهای یزد مقابل استانداری در واکنش به حذف ماما در طرح تحول بهداشت

 

ناهید خداکرمی در گفت وگو با طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان و زایمان طبیعی را مورد استقبال جامعه مامایی کشور عنوان کرد و گفت: زایمان یک پروسه طبیعی است و باید مادر و نوزاد از روند آن بهره مند شود و یک زندگی مبتنی بر پدیده خلقت را آغاز کنند. بارداری مساله‌ای کاملا طبیعی است و بهتر است ورود نوزاد به دنیای مادی به روش عبور از کانال زایمان طبیعی صورت بگیرد، بنابراین ما از طرح تحول نظام سلامت استقبال کردیم. همه تلاش جامعه مامایی هم براین است که این طرح به خوبی اجرایی شود و مردم از مزایای آن بهره مند شوند.

وی همچنین به پایدار ماندن مشکل ماماها در حوزه درمان با سازمان‌های بیمه‌گر اشاره کرد و افزود: به خاطر این مشکلات، زنان کشور ما آن طور که شایسته است نمی توانند از خدمات مامایی بهره مند شوند و ماماهایی که در بخش خصوصی دارای مطب هستند برای مراجعین سرپایی خود با مشکلاتی در زمینه پارا کلینیک، سونوگرافی و آزمایشگاه مواجه هستند.

رییس انجمن علمی مامایی کشور، طرح تحول بهداشت را به علت ترکیب سلامت عمومی با خدمات باروری و مادران باردار به ضرر ماماها دانست و تصریح کرد: طرح تحول بهداشت، نه به نفع ماماهای کشور بود نه زنان؛ چرا که خدمات سلامت باروری و مادران باردار با خدمات سلامت عمومی ترکیب شده است، یعنی فردی به عنوان مراقب سلامت قرار داده شده است که تمام خدمات اولیه را ارائه می‌دهد. ممکن است این فرد در بخش هایی ماما باشد که برخدمات سلامت باروری مسلط است، ولی در بسیاری از این مراکز ماما نیست و فرد دیگری این خدمات را ارائه می کند.

خداکرمی افزود: نظام بهداشتی ما با یک دوره چندساعته انتظار دارد مراقبان سلامت خدمات مادران و زنان باردار را هم ارائه دهد. این موضوع به نظر ما ساده انگاری و بی‌توجهی به سلامت زنان کشور است، چرا که مراقبت‌های حوزه بارداری فقط به گرفتن فشار خون و وزن مادر محدود نمی شود. قطعا این مادر باید از نظر سلامت عمومی خود و نوزاد تحت مراقبت یک ماما و متخصص زنان باشد که در مرحله اول ماما می‌تواند این خدمات را ارائه دهد.

وی تاکید کرد: این موضوع بی احترامی و بی توجهی به مادر باردار است. اطلاق مراقب سلامت به ماما باعث سرگردانی مادران شده است، آنها ماما را می شناسند و به او اعتماد دارند، اما وقتی می بینند که ماما به اسم مراقب سلامت کار می کند و خدمات عمومی را هم انجام می دهد، اعتماد به او کم می‌شود. از سوی دیگر، نگران است که ماما چطور غربالگری سل و وبا و اسهال را انجام می دهد و در عین حال مادر باردار را هم معاینه می‌کند.

رییس انجمن علمی مامایی کشور، این روش را از نظر ایمنی برخلاف مقررات دانست و نتیجه آن را اعتراض بسیاری از خانواده ها در مراکز بهداشتی و درمانی عنوان کرد.

خداکرمی در ادامه، اظهار کرد: اگر با مشکل کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم، می‌توانیم این خدمات را در سطح دو یعنی مراکز جامع خدمات سلامت توسط ماما ارائه دهیم.

وی اختصاص نداشتن اتاق مادران و مامایی در مراکز بهداشت و درمان و رعایت نشدن حریم خصوصی مادران و زنان باردار را به عنوان یکی دیگر از مشکلات این مراکز در زمینه خدمات بارداری و زنان مطرح کرد و گفت: امسال، به نام غلبه بر دیابت نامگذاری شده است. همه ما می‌دانیم که یکی از مهم ترین عوامل افزایش ابتلا به دیابت شیوه تولد نوزادان است؛ یعنی نوزادانی که به روش سزارین متولد شده اند ۲۵ درصد بیشتر به دیابت مبتلا می شوند. از طرفی نیز بیماری آسم روزبروز گسترش پیدا می کند و ثابت شده است که نوزادان متولد شده به روش سزارین، ۵۰ درصد بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. بیش فعالی اوتیسم نیز از عوارض دیگر سزارین است.

خداکرمی ادامه داد: اگر در دوران بارداری مراقبت مامایی ماهرانه‌ای نداشته باشیم در اتاق زایمان نمی توانیم زایمان طبیعی را افزایش دهیم. اگر در بخش دولتی این خدمات توسط ماما ارائه نشود ما به اهداف طرح تحول سلامت دست پیدا نخواهیم کرد. به همین دلیل اصرار جامعه مامایی براین است که شرایطی برای ماما فراهم شود که بتوانند خدمات خود را بدون واسطه و مستقیم و با نام حرفه‌ای ماما به مردم ارائه دهند.

وی انتخاب این شیوه را به نفع نظام سلامت عنوان کرد که می تواند در افزایش نرخ باروری، ترویج زایمان طبیعی، رضایت شغلی ماماها، افزایش کیفیت خدمات و همچنین پیشبرد سیاست‌های جمعیتی موثر باشد.

نارضایتی شدید ماماها، مادران و زنان را به همراه داشته است.

رییس انجمن علمی مامایی کشور، درخواست ادامه فعالیت ماما با نام حرفه‌ای خود و به صورت مستقل در مرکز بهداشتی و درمانی را، خواسته جامعه مامایی کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به اندازه کافی ماما و منابع مالی داریم. بسیاری از منابع طرح تحول بهداشت صرف تربیت نیروهای بهداشتی برای ارائه خدمات مادران باردار شد. در حالی که ما می‌توانیم این هزینه را به جذب مامای بیشتر اختصاص دهیم.

وی همچنین انجمن علمی مامایی ایران را آماده کمک به نظام سلامت کشور در راستای پیشبرد طرح، به شرط خواستن سیاست گذاران و مجریان آن، اعلام کرد.

 

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با نظر دکتر خدا کرمی موافقم.

  2. مممنون از خانم دکتر خداکرمی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.