stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 33240
  • 15 اردیبهشت 1395 - 15:00
3

رئیس جمهور: باید زبانی را بیاموزیم که شغل بیشتری برای نسل جوان آینده ایجاد کند!

رئیس جمهور: باید زبانی را بیاموزیم که شغل بیشتری برای نسل جوان آینده ایجاد کند!

اینکه چه زبانی را بیاموزیم هم به امکانات ما و هم به خواست مردم ما مرتبط است مردم باید بخواهند، دانش‌آموز باید بخواهد. ؟ ما باید زبانی را یاد بدهیم که در کنارش علم هم راحت‌تر به دست بیاید/روزی باید به خود افتخار کنیم که در کشور ما بیسوادی نباشد و ما در میان کشورهای دیگر برتر باشیم. روزی باید به خود افتخار کنیم که کسانی که در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند نسبت به کسانی که در کشورهای دیگر تحصیلات خود را به پایان می‌رسانند دارای توانایی‌ها و توانمندی‌های بیشتری باشند.

قلم | qalamna.ir :

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی تفاوت‌های بسیاری است، گفت: امروز نیازمند تشریح ابعاد فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی هستیم.

خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار با جمعی از معلمان کشور که به مناسبت گرامی‌داشت مقام معلم برگزار شد معلمی را بزرگترین مسئولیت فرهنگی و اجتماعی در جامعه دانست و اظهار کرد: معلمان بزرگترین مسئولیت فرهنگی و اجتماعی جامعه را که مربوط به نسل جوان و نوجوان کشور و سازندگان آینده است بر عهده دارند.

وی با گرامی‌داشت یاد شهید مطهری به ویژگی‌های شخصیتی او اشاره و خاطرنشان کرد: مطهری معلم واقعی جوانان و کشور بود که حتی امروز نیز به واسطه آثار و کتب به جای مانده از او به تعلیم و تربیت نسل جوان ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شهید مطهری سرمایه‌ای بزرگ برای کشور بود و امروز نیز با وجود آثار به جای مانده از ایشان، سرمایه‌ای بزرگ برای کشور محسوب می‌شوند،‌ تأکید کرد: مطهری به حق فقیهی بود که به اعماق فرهنگی اسلامی دست یافته بود. او کاملاً به زمان آگاه بود و نسل جوان و جامعه را می‌شناخت و جهان را به خوبی مطالعه کرده بود.

وی با تأکید بر اینکه همگان به ویژه معلمان به دلیل اینکه افرادی را تربیت می‌کنند که در آینده می‌خواهند مسئولیت‌های مهم اجتماعی را بر دوش گیرند، باید نسبت به شرایط امروز و فردا آگاه باشند، اظهار کرد: شهید مطهری معلمی شجاع، آزاد و آزاده بود که هیچ‌گاه مصلحت جامعه و نسل جوان کشور را به منافع زودگذر چندروزه ترجیح نمی‌داد. او آنچه را که فکر می‌کرد لازم است برای جامعه بگوید بر زبان می‌آورد و زجرها می‌کشید.

رئیس جمهور تأکید کرد: زمانی که دانش عمیق، شناخت جهان، تفکر و اندیشمندی با شهامت و شجاعت توأم شود معلمی نمونه مانند شهید علامه مطهری ساخته می‌شود.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه انقلاب ایران انقلابی اسلامی بود، گفت: همانطور که شهید مطهری نیز بارها تأکید کرده‌اند انقلاب ما انقلابی اسلامی است نه اسلامی انقلابی. شهید مطهری در مقالات خود پیرامون انقلاب اسلامی به این خطر بزرگ اشاره می‌کنند و می‌گویند ما انقلاب اسلامی داریم و نه اسلام انقلابی.

روحانی با اشاره به تفاوت‌های انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی،‌ خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به معنای ایجاد تحرکی بزرگ در جامعه در عرصه‌های مختلف با هدف اسلام و ارزش‌های اسلامی است اما اسلام انقلابی بدان معناست که ما اصل را بر انقلاب مبارزه قرار دهیم و صرفاً بخشی از اسلام را که ما را به جهاد و مبارزه دعوت می‌کند، قبول کنیم.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به ترغیب برخی افراد در دوران پیروزی انقلاب اسلامی به اسلام انقلابی، گفت: یکی از مشکلات ما در زمان‌های پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر برخی از گروهک‌ها این بود که آنها انقلاب اسلامی را نپذیرفته‌ بودند بلکه اسلام انقلابی را قبول داشتند.

وی افزود: این در حالی است که به تعبیر شهید مطهری اسلام احکام بی‌شماری دارد که جهاد یکی از آنهاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ما نیز این مشکل را داریم، خاطرنشان کرد: امروز باید کتب مطهری را بازخوانی کنیم و معلمان ما باید برای جوانان تشریح کنند که ما انقلابی اسلامی داریم و به دنبال اسلام انقلابی نیستیم.

روحانی تأکید کرد: ما امروز نیازمند تشریح ابعاد فرهنگ اسلام و ابعاد انقلاب اسلامی هستیم و آثار شهید مطهری می‌تواند به عنوان بزرگترین منبع برای مراجعه مورد استفاده قرار بگیرد.

‌رئیس جمهور کشورمان در بخش‌های دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه تأثیرگذارترین عامل پیشرفت، توسعه و تحول در کشور معلمان هستند امروز معلمان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند؛ به همین دلیل معلمی شغلی نیست که بخواهیم کار او را با حقوق و مزایا پاس بداریم.

روحانی با تأکید بر اینکه با مطالعه شاخص‌ها و آمار در می‌یابیم که در چه جایگاهی در زمینه آموزش و پرورش قرار گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: روزی باید به خود افتخار کنیم که در کشور ما بیسوادی نباشد و ما در میان کشورهای دیگر برتر باشیم. روزی باید به خود افتخار کنیم که کسانی که در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند نسبت به کسانی که در کشورهای دیگر تحصیلات خود را به پایان می‌رسانند دارای توانایی‌ها و توانمندی‌های بیشتری باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط بسیار خوبی برای رشد جامعه قرار گرفته‌ایم، ‌اظهار کرد: امروز باید همه توان خود را برای توسعه کشور در اختیار بگیریم و قطعاً این توسعه از آموزش و پرورش و مدارس آغاز می‌شود؛ هر چه که در مدرسه سرمایه‌گذاری کنیم حاصل آن را در آینده خواهیم دید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد جلوگیری از تدریس انحصاری زبان انگلیسی در کشور، خاطرنشان کرد: روز گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت‌هایی درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری رد و بدل شد و این سوال مطرح شد که چرا در اروپا دانش‌آموزان به جز زبان رایج آن کشور باید دو زبان دیگر را یاد بگیرند اما ما در این زمینه یک گام عقب‌تر هستیم.

روحانی تأکید کرد: ما هرچه بتوانیم جوانان خود را به زبان‌های بیشتر دنیا آشنا کنیم دریچه‌ای جدید از علم و دانش و فهم جهانی و شناخت را بر روی آنها باز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه امروز بخواهیم به علم جهانی دسترسی داشته باشیم و بخواهیم چند زبان بیاموزیم علاوه بر امکانات، به تعداد معلمان آشنا به زبان‌های خارجه و همچنین خواست مردم و دانش‌آموزان ارتباط دارد. چرا که مردم و دانش‌آموزان خود باید بخواهند و از میان چندین زبان یکی را انتخاب کنند.

روحانی با بیان اینکه با امکاناتی که در اختیار داریم هر چقدر که بتوانیم چند زبان مهم خارجی را به دانش‌آموزان یاد دهیم به نفع زندگی او کار کرده‌ایم، اظهار کرد: امروز شبه‌قاره هند با بیش از دو میلیارد جمعیت به دلیل تسلط به زبان انگلیسی در زمینه آی‌تی بسیار موفق ظاهر شده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید زبانی را آموزش دهیم که در کنارش علم راحت‌تر به دست بیاید، گفت: باید زبانی را بیاموزیم که شغل بیشتری را برای نسل جوان آینده به وجود آورد و ارتباطات اقتصادی ما را تحکیم ببخشد. چنانچه بتوانیم در این زمینه تلاش کنیم راه علمی و اشتغال را در کشور فراهم کرده‌ایم.

‌ روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش از پایه‌های اولیه رشد و توسعه جامعه است،‌ خاطرنشان کرد: راه توسعه کشور از طریق معلمان و فرهیختگان با انگیزه پیگیری می‌شود.

روحانی همچنین به شرایط ایجاد شده در دوران پسابرجام اشاره کرد و گفت: امروز معلمان باید از فضای ایجاد شده در دوران پس از برجام برای پیشرفت کشور بهترین استفاده را ببرند و به دانش‌آموزان نسبت به آینده امید بدهند چرا که خدای نکرده به نسل جوان ما خللی وارد شود هیچ گاه نمی‌توانیم به توسعه و پیشرفت دست یابیم.

روحانی با تأکید بر اینکه امید نسل جوان یکی از آثار مهم برجام است، اظهار کرد: این همه تلاش در راه تحقق برجام برای این نبود که هنگامی که برجام به فرجام رسید مجددا‌ً بنشینیم و دعوا کنیم. بلکه همه این کارها و اقدامات برای این بود که فضا برای پیشرفت بیشتر و وحدت و انسجام جامعه فراهم شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه هیچ‌گاه نباید نسبت به دانش‌آموزان نگاه دوگانه داشت، اظهار کرد: یکی از بزرگترین وظایف معلمان ایجاد وحدت و انسجام ملی است و نگاه ما به دانش‌آموز از هر قومیت،‌ مذهب و تفکر سیاسی و با وابستگی به هر جناح و حزب باید نگاهی کاملاً یکسان باشد و باید در تعلیم همه آنها بکوشیم.

روحانی در بخش‌هایی از صحبت‌هایی با اشاره به فعالیت ده‌ها نهاد تحت عناوین فرهنگی در جامعه، اظهار کرد: چنانچه می‌خواهیم فرهنگ در جامعه ما رشد کند باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کنیم. امروز ده‌ها نهاد در کشور تحت عنوان دغدغه فرهنگی عمدتاً برای جذب پول از بودجه عمومی با تابلوهای مختلف فعالیت می‌کنند اما ظاهراً سخنشان دغدغه برای فرهنگ جامعه است.

رئیس جمهور ادامه داد: قبول دارم فرهنگ مهمترین مسأله جامعه است، اما اگر می‌خواهیم فرهنگ جامعه‌مان شد کند باید آن بودجه‌ها را به آموزش و پرورش داد؛ چرا که ما نمی‌خواهیم در کشور تعلیمات موازی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ در مدارس ساخته می‌شود، اظهار کرد: چنانچه می‌خواهیم هزینه‌ای صرف کنیم باید در مدارس و برای دانش‌آموزان خرج کنیم. این در حالی است که برخی می‌خواهند در سنین بزرگسالی و با فشار از بودجه عمومی پول بگیرید و با تابلوهای نهادهای مختلف فعالیت کنید. این در حالی است که اگر یک پنجم آن بودجه‌ها را در داخل آموزش و وپروش هزینه کنیم تعالی فرهنگی نسل جوان و نوجوان ما چند برابر خواهد شد.

روحانی تأکید کرد: چنانچه می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد تنها راه آن سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است چرا که خداوند نعمتی بزرگ به نام کلاس درس، آموزش و پرورش و معلمان عزیز را در اختیار ما قرار داده است؛ چرا از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم و می‌خواهیم که ظرفیت‌های موازی ایجاد کنیم که آنها نه در آموزش و نه در پرورش تخصص ندارند و فقط تابلوهایی ایجاد کرده‌اند و مداوم نیز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دولت فشار می‌آورند.

روحانی خاطرنشان کرد: هر مقدار که در آموزش و پرورش کشور سرمایه‌گذاری کنیم ضرر نمی‌کنیم.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود به بیان آماری از آخرین گزارش سازمان مدیریت و برنامه راجع به آموزش و پرورش پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان مدیریت در مجموع اعتبارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ تقریباً‌ دو برابر افزایش یافته و از ۱۴ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان به ۲۷ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: همچنین بودجه تخصیص یافته به دستگاه‌های مختلف با این که زیر ۱۰۰ درصد بود اما به آموزش و پرورش آنچه تخصیص یافته بیش از ۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب بوده است. همچنین اعتبارات مربوط به حقوق و مزایا ۲۰٫۷ درصد افزایش یافته و میانگین حقوق و مزایای معلمین از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان می رسد.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه سازمان مدیریت میزان اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای فرهنگیان طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵،‌ ۲۰٫۷ درصد افزایش یافته است و متوسط حقوق این قشر از ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به موارد ذکر شده در گزارش سازمان مدیریت برای وزارت آموزش و پروش خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۵؛ ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و همچنین ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت پاداش پایان خدمت کارمندان و فرهیختگان اختصاص یافته است. همچنین اعطای مجوز جذب ۱۴ هزارو ۹۰۳ دانشجو معلم و ۵۰۰ نفر نیروی آموزشی جدید برای استان سیستان و بلوچستان به جهت رفع محرومیت از این استان از جمله دیگر برنامه‌های دولت در سال جاری است.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.