stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 32965
  • 04 اردیبهشت 1395 - 14:17
3

پلیس بازی در تهران

پلیس بازی در تهران

افراد حاضر درطرح گشت نامحسوس امنیت اخلاقی حق برخورد مستقیم با افراد را ندارند و به عنوان ضابط قضایی شناخته می شوند. این افراد احکام قضایی دارند. افراد حاضر در این طرح فقط اطلاعات را به پلیس امنیت اخلاقی منتقل می کنند. اما سوال اینجاست که این افراد چگونه و بر اساس چه متر و معیاری انتخاب شده اند؟! زنان و مردانی با ظاهر و لباس هایی معمولی که هر روز از کنارشان می‌گذریم، و از این به بعد هر کدام اینها می توانند ماموری بی نام و نشان باشند در قالب پلیس نا محسوس!

قلم | qalamna.ir :

بارانا موسوی: «من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند.» این جملات بخشی از شعار و یا وعده های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گذشته بود که در روز هجدهم خرداد سال ۹۲ در ورزشگاه شهید شیرودی تهران و در برابر خیل عظیم دختران و زنان حاضر در ورزشگاه خطاب به آنها، از سوی رییس جمهور کنونی ایران و آقای حقوقدان آن روزها سر داده شد. و حالا پس از ۶۸۳ روز قرار است هفت هزار گشت نامحسوس پلیس برای برقراری امنیت اخلاقی در تهران آغاز بکار شوند. نیروهایی که به گفته سردار حسین ساجدی نیا محل گشت زنی آنها در میادین، مراکز تجاری و خیابان ها و بزرگراهها بوده و در معابر و محله های شهر تهران هم به صورت نامحسوس حضور گسترده ای خواهند داشت. یعنی به طور متوسط به هر محله تهران ۲۸ مامور نامحسوس تعلق خواهد گرفت که در نوع خود آمار جالبی است.

هر چند رئیس پلیس تهران، برخورد با ناهنجاری های اخلاقی و مزاحمت نوامیس؛ برخورد با بدحجابی،آلودگی صوتی،ایجاد مراجمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودرو را جزو اولویت های اصلی ماموریت این ماموران گمنام معرفی کرده است اما در این بین پیش بینی می شود بکارگیری این افراد مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد.  به گفته ساجدی نیا افراد حاضر درطرح  گشت نامحسوس  امنیت اخلاقی حق برخورد مستقیم با افراد را ندارند و به عنوان ضابط قضایی شناخته می شوند. این افراد احکام قضایی دارند. افراد حاضر در این طرح فقط اطلاعات را به پلیس امنیت اخلاقی منتقل می کنند.

اما سوال اینجاست که این افراد چگونه و بر اساس چه متر و معیاری انتخاب شده اند؟! زنان و مردانی با ظاهر و لباس هایی معمولی که هر روز از کنارشان می‌گذریم، و از این به بعد هر کدام اینها می توانند ماموری بی نام و نشان باشند در قالب پلیس نا محسوس!

اما بلافاصه پس از انتشار خبر آغاز بکار این ماموران در سطح شهر و همچنین با شروع دوباره گشت ارشاد در تهران کاربران شبکه‌های اجتماعی با درست کردن هشتگ #گشت_ارشاد خاطرات و انتقادات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند، کاربران شبکه های اجتماعی مانند توییتر و تلگرام با به اشتراک گذاشتن تصاویر این ماموران ایستاده در صف، درباره چگونگی انتخاب و یا وظایف آنها به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند. اما در این بین مهمترین نگرانی که در بین این کاربران مطرح میشد این پرسش بود که چه تدبیری برای راستی آزمایی گزارش های این افراد اندیشیده شده است؟ آیا احتمال ارسال گزارش غیرواقعی وجود ندارد؟! نگرانی که گفته می شود شاید با تجربه دوران اوایل انقلاب، پر بیراه نبوده و  نتیجه خوبی را در پی نداشته باشد.

نیروهایی که از سوی نیروی انتظامی روانه خیابان‌ها شده‌اند کاملا مشخص نیست که آیا از بدنه رسمی نیروی انتظامی هستند یا نیروهایی که تنها پس از گذراندن یک دوره آمادگی قرار است در نقش پلیس ایفای نقش کنند، اما با وجود دوربین‌های متعدد ترافیک به همراه ماموران راهنمایی و رانندگی و البته حضور گشت‌های ارشاد در سطح شهر مشخص نیست که اضافه‌شدن هفت هزار نیروی نامحسوس قرار است چه نقشی را می تواند در کنترل هنجارها در خیابان‌های پایتخت ایفا کند، همچنین هنوز اعلام نشده است که آیا گزارش‌هایی که ماموران نامحسوس به مرکز پلیس امنیت اخلاقی ارسال می‌کنند آیا قرار است با ارایه سند باشد یا تنها ارسال پیامک آنها به معنای احراز جرم تلقی خواهد شد.

چرا که با وجود اینکه قانون‌گذار در ماده ٢٩ قانون آیین دادرسی کیفری جدید ضابطان دادگستری را با تفضیل برشمرده است و آنها را به ضابطان عام که عبارتند از فرماندهان، افسران و درجه‌داران نیروی انتظامی که آموزش مربوط را دیده باشند و ابطان خاص که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محوله ضابط محسوب می‌شوند، تقسیم کرده؛ اما در این تقسیم بندی و طرح جدید چیزی به اسم پلیس نامحسوس تعریف نشده است.

در شبکه‌های اجتماعی هم کاربران به هم یادآوری می‌کنند که وزیر کشور دولت تدبیر و امید جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی است. تنها چند ساعت پس از انتشار خبر آغاز به کار ماموران نامحسوس، نام عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان یکی از مسوولانی که شاید جوابی برای چرایی و چگونگی اجرای این طرح داشته باشد در شبکه‌های اجتماعی تکرار شد.

به اشتراک گذاشتن بخشی از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مهرماه سال ۹۲ که گفته بود «فرماندهی معظم کل قوا حکم جانشینی خودشان در نیروی انتظامی را به بنده دادند و به نحو مطلوب منویات ایشان را پیگیری می‌کنیم.» پیش از پیش این سوال را در ذهن متبلور می کند که دولت حسن روحانی با توجه به وعده های انتخاباتی دو سال قبل اکنون چه پاسخی در برابر این خواسته و سوالات مردم خواهد داشت؟!

 

رییس جمهور: کرامت انسانی مقدم بر دین است

اما پس از شکل گیری حواشی بسیار زیادی که پیرامون آغاز بکار هفت هزار مامور گشت نامحسوس در سطح شهر بوجود آمد، حسن روحانی در پایان سفر یکروز خود به استان سمنان به این پرسش به شکل عجیبی پاسخ داد.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی گشت اخلاقی نامحسوس و واکنش دولت در برابر آن گفت: طرح‌هایی در کشور اجرا می شود که بخشی از آن مربوط به دولت می شود و بخشی از طرح‌ها نیز مربوط به دستگاه های دیگر مثل قوه قضائیه یا دیگر نیروهاست.

سایت قلم، روحانی در این نشست اضافه کرد: یک طرحهایی در کشور اجرا می شود که بخشی از آن مربوط به دولت می شود و بخشی از طرحها نیز مربوط به دستگاه های دیگر مثل قوه قضائیه یا دیگر نیروهای است. رییس جمهوری ادامه داد: دولت به وعده های خود از جمله در این زمینه پایبند است و هر جا لازم بوده برای ایجاد احساس امنیت در مردم، از توان خودش استفاده کرده است. دکتر روحانی گفت: اولین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است. کرامت انسانی را خدا به انسانها داده و این کرامت مقدم بر دین است. کرامت همه باید حفظ شود. ما مردم خوب و وظیفه شناسی داریم. رییس جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: همه ما باید در زمینه فرهنگی کار و تلاش و به گونه ای عمل کنیم که مسئله ای که از طریق فرهنگی قابل حل است از طرق دیگر حل نکنیم. ما طبق آیه قرآن باید دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشیم و بهترین و کوتاه ترین راه را باید انتخاب کنیم. دولت اقداماتی که در حد توان اجرایی اش باشد انجام خواهد داد.

پاسخی که در فضای مجازی بازتاب مثبتی را بهمراه نداشت و کماکان مردم با این سوال مواجه اند که به راستی این ماموران در کوچه و خیابان های شهر به دنبال چه هستند؟!

 

منبع: اقتصاد ملی

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.