stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 32940
  • 03 اردیبهشت 1395 - 12:49
2

«گرگ آسمان» درگذشت

سرتیپ خلبان علی اشرف بهرامی‌پناه ﻣﻠﻘﺐ ﺑﻪ ﮔﺮﮒﺁﺳﻤﺎﻥ یکی از خلبانان نیروی هوایی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در روز یکم اردیبهشت در نهایت گمنامی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

قلم | qalamna.ir :

۱۳۰۰۷۳۱۹_۵۹۶۶۲۳۰۵۳۸۱۹۹۰۱_۹۰۳۶۶۰۵۹۳۰۷۴۲۹۸۸۵۵_n

آموزش‌ها

پدر بهرامی‌پناه نظامی بوده و از همان کودکی با شرایط زندگی نظامی آشنا شده‌بود. خودش می‌گوید: «حتی پدرم با نظامی شدن من مخالف بود؛ ولی من گفتم که می‌خواهم یک نظامی، آن هم خلبان شوم و در آسمان کشورم به پرواز درآیم!». همزمان با تحصیلات متوسطه، زبان انگلیسی را در سطح پیشرفته فرا‌گرفت و با مدرک دیپلم وارد دانشکده‌ی افسری نیروی زمینی در تهران می‌شود. پس از ورود به دانشکده‌ی افسری، پس از سه سال تحصیل در رسته‌ی توپخانه و رسیدن به درجه‌ی ستوان دومی، نیروی هوایی طی نامه‌ای تعدادی از افراد را برای گذراندن دوره‌ی خلبانی درخواست کرده که او با توجه به علاقه‌ی شدید به خلبانی، داوطلب می‌شود.

 

 

اعزام به آمریکا

در سال ۱۳۵۵، علی اشرف بهرامی پناه به آمریکا اعزام شد. دوره‌های آموزشی وی در آمریکا بدین شرح است:

  1. دریافت نمره‌ی ۹۳ در امتحان اول زبان.
  2. ۲۶ سورتی پرواز با هواپیمای سسنا تی-۴۱ مسکالرو: خودش می‌گوید: «من فقط ۱۷ سورتی پرواز را تمام کرده بودم که معلم آموزش گفت بیشتر از این نیاز نیست، پرواز شما مورد تأیید است.».
  3. ۹۵ ساعت پرواز با سسنا تی-۳۷ تویت: برای بهرامی پناه تنها به مدت ۸۳ ساعت انجام شد.
  4. پرواز با مافوق صوت نورثروپ تی-۳۸ تالون: وی و خلبان ایرانی دیگر، وثوق محمدی، پس از ۱۷ ماه (در حالی که ۲ سال تعیین شده بود) دوره‌ی تی-۳۸ را هم گذراندند.

 

 

سوابق جنگی

وی شاگرد ممتاز استاد سخت‌گیر آمریکایی به نام جیمز سیلیکون بوده است که همهٔ دوره‌های حرفه‌ای آکادمیک خلبانی ایالات متحده آمریکا را با نمرهٔ ۱۰۰ گذرانده است. او پس از نپذیرفتن پیشنهاد ایالات متحده آمریکا مبنی بر اقامت و دریافت امتیازات بسیار در آن کشور به ایران باز می‌گردد. بهرامی‌پناه یکی از دارندگان عنوان خلبانی و رزم خلبانی یعنی Topgun (در اصل برنامهٔ آموزش تاکتیکیجنگندهی تهاجمی نیروی دریایی ایالات متحده (به انگلیسی: United States Navy Strike Fighter Tactics Instructor program) است) در تاریخ نیروی هوایی ایران است. وی دارندهٔ دومین رکورد ساعت‌های پروازی پیاپی بدون توقف عملیاتی در جنگ است که پس از زدن این رکورد بسیارسخت و سنگین، ۴۰٪ شنوایی گوش راست خود را از دست داد.

 

سرتیپ خلبان علی اشرف بهرامی‌پناه (اولین نفر ایستاده از سمت چپ) در جمعی از خلبانان چنگدو جی-۷

سرتیپ خلبان علی اشرف بهرامی‌پناه (اولین نفر ایستاده از سمت چپ) در جمعی از خلبانان چنگدو جی-۷

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. روح این تیز پرواز کرمانشاهی شاد،ویادش گرامی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.