stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 327595
  • 17 فروردین 1400 - 22:32
0

برنامه عملیاتی کاهش طلاق در قم به اجرا درآمده‌است

برنامه عملیاتی کاهش طلاق در قم به اجرا درآمده‌است
قم - مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم با بیان اینکه طلاق یکی از ۵ آسیب اول این استان است، گفت: برنامه عملیاتی تحکیم بنیان خانواده و کنترل و کاهش طلاق برنامه عملیاتی است که در سطح استان قم در رابطه با کاهش آسیب های اجتماعی اجرا شده‌است.
قلم | qalamna.ir :

 رضا ملک زاده، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم گفت: طلاق به تنهایی آسیب نیست بلکه ناشی از مشکلات و عدم آموزش مهارت‌های لازم در زندگی توسط خانواده و زوجین می باشد.

وی افزود: در مرکز صیانت از بنیان خانواده قم در سال جاری مباحث مربوط به ترغیب جوانان به ازدواج صحیح، آموزش و مشاوره به زوجین، آموزش های حین و بعد از ازدواج و تحکیم بنیان خانواده به تمام زوجینی که در ۵ سال اول زندگی مشترک قرار دارند، ارائه خواهد شد.

به گفته وی، بیش از ۶۰ درصد از طلاق ها در ۵ سال اول زندگی اتفاق می‌افتد که ۷۰ درصد این پدیده از عدم مهارت‌های پایه زندگی مشترک نشات می گیرد و علاوه بر آن مسائل اقتصادی و عاطفی نیز نقش مهمی در طلاق ایفا می‌کند.

ملک زاده یادآور شد: در مرکز صیانت از بنیان خانواده قم در طول ۵ سال مشاوره در زمینه مسائل اقتصادی، عاطفی و روانی به زوجین ارائه می گردد.

وی تاکید کرد: نهاد خانواده در کشور متولی ندارد و حمایت‌های لازم از تحکیم و بنیان آن صورت نمی‌گیرد، اساسی‌ترین نیاز یک خانواده مسکن می باشد و این برنامه هدفمند در تامین مسکن اجرا نمی‌شود و نوعا مسکن به عنوان کالای اساسی در سبد زندگی مشترک زوجین در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم گفت: در اغلب کشورها یک سوم درآمد خانواده صرف مسکن می شود وضعیت خرید و اجاره بهای مسکن در ایران بیش از درآمد خانواده ها را به خود اختصاص داده‌است.

وی بیان کرد: از سال ۹۸ برنامه ریزی عملیاتی برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان با تعامل و همکاری نهاد حوزه و دانشگاه آغاز شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم اظهار داشت: بدلیل فقدان نظام برنامه‌ریزی در حوزه اجتماعی و فرهنگی و وجود موازی کاری و اتلاف هزینه ها سبب شده تا نظام پاسخگویی در این عرصه عملیاتی نشود.

ملک زاده یادآور شد: به همین منظور و برای پاسخگو کردن نهادهای مختلف در حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی و انجام طرح های عملیاتی سند راهبردی تحول فرهنگی و اجتماعی قم تدوین شده که یک سند بالادستی و بلندمدت در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی استان خواهد بود.

به گفته وی، برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، اولویت بندی مباحث موجود و ساماندهی فعالان این عرصه، هیات اندیشه ورز استان با حضور افراد صاحب فکر و اندیشه حوزوی و دانشگاهی راه اندازی شده‌است.

وی اظهار کرد: پیشگیری نوع یک و آگاه سازی عمومی مردم برای جلوگیری از ورود افراد به مرحله آسیب اولویت اصلی استان قم در مبارزه با آسیب های اجتماعی است.

ملک زاده یادآور شد: تا زمانی که حمایت‌های لازم از بنیان خانواده انجام نگیرد انبوهی از مشکلات اقتصادی، عاطفی، اعتیاد، استرس، طلاق و سایر تعارضات گریبانگیر آن خواهد بود.

وی ابراز داشت: برای راه اندازی مرکز صیانت از بنیان خانواده قم ۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده‌است و در سال‌جاری ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای اجرای سند تحول فرهنگی و اجتماعی قم اختصاص یافته‌است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم اظهار داشت: کنترل و کاهش آسیب مناطق حاشیه نشین هم از برنامه‌های دیگری است که در مسیر کاهش آسیب ها در دو سال گذشته اجرا شده است.

وی افزود: دو دفتر تسهیل گری در منطقه شهر قائم و امین آباد در همین رابطه تشکیل شده و تلاش می‌شود توسعه اجتماع محور محله با تعامل روحانیون و مردم را پیش ببرد و تلاش می شود این دفاتر در ۱۰ محله دیگر حاشیه ای هم راه اندزی شود.

ملک زاده گفت: فعال سازی تشکل‌ها در مناطق حاشیه‌ای به همراه طرح توسعه و پیشرفت محلات کم برخوردار با همکاری ۱۰ تشکل مردم نهاد در حال انجام است.

وی تصریح کرد: بهبود وضعیت محلات حاشیه‌ای به عنوان یکی از سیاست های شورای اجتماعی کشور به تصویب رسیده و به ستاد بازآفرینی شهری کشور نیز تاکید شده‌است تا کلیه خدمات اجتماعی خود را به محلات حاشیه‌ای سوق بدهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم اضافه کرد: طرح کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی با همکاری ۱۰ نهاد مسئول در حال انجام بوده و این طرح به دلیل شرایط استان به صورت چراغ خاموش در حال انجام است و طرح کنترل و کاهش خشونت خانگی و خیابانی نیز با همکاری دادگستری در حال انجام می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد تصادفات منجر به فوت در استان قم بالاست و به همین منظور طرح عملیاتی کاهش تصادفات برای بهبود وضعیت طرح ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی و ارتقای زیرساخت های فنی و ترافیکی در حال انجام می باشد.

ملک زاده گفت: اجرای طرح ریشه کنی بیسوادی، ارتقای سرمایه اجتماعی و حقوق شهروندی، رعایت حقوق بیماران در مطب های پزشکی و مراکز درمانی و اصلاح فرایند نوبت دهی برای کاهش حضور بیمار در مطب، صیانت از سلامت مردم در ارتقای کیفیت مواد غذایی با نصب دروبین های مدار بسته در کلیه رستورانها و مطبخ ها و کارخانحات موادغدایی، تامین مسکن اقشار مستضعف، ساماندهی پساب فاضلاب، ممنوعیت آبیاری مزارع کشاورزی با پساب و بهداشت نانوایی ها از طرح های مهمی بود که در سال ۹۹ عملیاتی شد.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.