stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 32691
  • 23 فروردین 1395 - 20:43
0

جیمی کارتر: واشنگتن باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد

جیمی کارتر: واشنگتن باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که واشنگتن می‌تواند و باید با تهران روابط دوستانه داشته باشد: حتی اگر نمی‌توانیم روابط دیپلماتیک کامل داشته باشیم می‌توانیم به توافقی دست یابیم تا از مناقشه نظامی پرهیز کنیم.

قلم | qalamna.ir :

 جیمی کارتر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ در گفت‌وگو با نشریه تایم به سوالاتی درباره‌ عملکرد هیلاری کلینتون و جان کری به ترتیب وزیران امور خارجه پیشین و کنونی آمریکا و روابط با ایران پاسخ داد.کارتر با انتقاد از سیاست‌های هیلاری کلینتون، گفت که وی در دوران وزارتش تلاش کمی برای برقراری صلح کرد و تنها با حضور جان کری در وزارت امور خارجه بود که رسیدگی به این مسائل مهم و حیاتی شکل گرفت.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ادامه کری را یک وزیر موفق ارزیابی کرد و تلاش‌های وی در منطقه خاورمیانه را قابل توجه خواند و گفت: کری دوران بسیار سختی داشته است. وی از اوایل سال ۲۰۱۳ که به عنوان دیپلمات ارشد به وزارت امور خارجه آمد، گام‌های بزرگی را در جهت برقراری صلح و امنیت در این منطقه برداشت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن و تهران می‌توانند همانند دوران پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ دوست و متحد باشند، بیان کرد:‌ مردم فراموش کرده‌اند که من حتی پس از سال ۱۹۷۹ زمانیکه شاه خلع شد و آیت‌الله خمینی انقلاب را بنیان نهاد، فوری این دولت را به رسمیت شناختم.

کارتر افزود: بنابراین، بله من فکر می‌کنم که باید چنین کنیم و حتی اگر نمی‌توانیم روابط دیپلماتیک کامل داشته باشیم می‌توانیم به توافقی دست یابیم تا از مناقشه نظامی پرهیز کنیم.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام و احترام خدمت پیام آقای جیمی کارتر. من همانطور که اسمم رو گفتم ( فرشید )، می خواهم بگویم که من اگر جزء سیاسیون بودم، خودم را با دوران صفویه و پادشاه صفوی یکسان می دانم. چون من اخلاقم، خونم، رگم بوی انسانیت دارد و پیشرفت و دوز و کلک بازی. بله آقای جیمی کارتر شاه را خلع کرد و جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت، ولی چرا پشت سر هم جنگ های متعدد انجام داد علیه ایران. واقعه ی طبس، حمله ی عراق به ایران، شعله ور کردن جنگ در افغانستان برای ترساندن مردم کشور ایران، حمله به عراق، تأسیس دولت داعش، النصره، طالبان و غیره، چرا؟ تو با اعلام رسمیت جمهوری اسلامی ایران، می خواستی سوء استفاده کنی از نام ایران، چون شاه داشت با حرف هایش قدرت می گرفت، و تو خلعش کردی و آیت اله را به رسمیت شناختی. چون آیت اله خمینی را شخصی ساده لوح فرض کردی. حالا می خواهم بگویم که پایت را از دور ایران کنار بکش ( چمبره ننداز دور ایران )، وگرنه همین اسم که یک فرد عادی است، تو را و هم پیمانانت را با خاک یکسان می کنم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.