stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 32483
  • 19 فروردین 1395 - 12:49
4

درشت‌گویی هنر نیست/فکر افراطی به دوست خودهم اعتمادنمی‌کند/فرصت برجام‏،دائمی نیست

درشت‌گویی هنر نیست/فکر افراطی به دوست خودهم اعتمادنمی‌کند/فرصت برجام‏،دائمی نیست

فکر افراطی به ما می گوید به هیچ کس اعتماد نکنیم؛ فکر افراطی به ما می گوید به همسایگان و حتی دوستان هم اعتماد نکنید اما اندیشه اعتدالی به ما می گوید رویکرد ما رویکرد معتدلی باشد. / فرصت برجام دائمی و همیشگی نیست./ ‏همه مسائل صرفا با مذاکره قابل حل نیست و این چنین هم نیست که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم. / امنیت منطقه و همسایگان را امنیت خود می دانیم./ اگر همسایه ما ⁧امنیت ⁩نداشت برای ما و کشور ما هم امنیت نیست. / ما قبول داریم که روزگار روزگار همه چیز است، اما در عین حال برای هیچ کشوری تهدید نیستیم / سال ۹۴ سالی به یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود.

قلم | qalamna.ir :

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم رونمایی از  ۱۲ دستاورد هسته‌ای با تبریک فرارسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای، گفت: ۲۰ فروردین امسال حال و هوای دیگری دارد، زیرا امسال در شرایط جدیدی این روز را جشن می‌گیریم که حق ملت ایران در فناوری هسته‌ای از سوی مجامع جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

وی افزود:‌ امسال ۲۰ فروردینی هست که جهان به صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای ایران اعتراف کرده و امسال ۲۰ فروردینی است که دنیا همکاری با ایران را در زمینه فناوری هسته‌ای آغاز کرده است.

موفقیت دیپلمات‌هایمان در تاریخ ثبت می‌شود

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه سال ۹۴ سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود، اظهار داشت: سال گذشته سالی بود که به جهانیان اعلام کردیم باید به قدرت نرم، بیش از قدرت سخت توجه داشت؛ سالی بود که همه جهانیان دیدند منطق، استدلال و میز مذاکره بر قدرت و فشار پیروز است.

روحانی اضافه کرد: ‌بی‌تردید موفقیت دیپلمات‌های کشورمان در مذاکرات هسته‌ای به عنوان یکی از مهمترین روزهای دیپلماسی کشور ثبت خواهد شد چرا که مردم ما در سایه اعتدال آن را به ثمر رساندند.

وی با بیان اینکه اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کرده و نه همه جا به دیگران بدبین باشید، تصریح کرد: ‌اعتدال به ما می‌گوید این چنین نیست که همه مسائل صرفا با مذاکره حل شود اما این چنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.

در فکر افراطی نباید با آژانس مذاکره یا با سازمان ملل همکاری کرد

رئیس جمهور با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر این که روزگار ما روزگار همه چیز است و از همه ابزار و وسائل‌مان باید به خوبی و درستی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد:‌ افراط همه جا برای ما مضر است به ویژه در اندیشیدن و فکر کردن و بزرگترین خطر را برای جامعه می‌آفریند.

روحانی با بیان اینکه در فکر افراطی هیچ گاه نباید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره یا با سازمان ملل همکاری کرد، ابراز داشت: حتی فکر افراطی به ما می‌گوید به هیچ کس اعتماد نکنیم؛ فکر افراطی به ما می‌گوید به همسایگان و حتی دوستان هم اعتماد نکنید اما اندیشه اعتدالی به ما می‌گوید رویکرد ما رویکرد معتدلی باشد.

وی اضافه کرد:‌ رویکرد اعتدالی می‌گوید هم با دنیا باید حرف بزنیم و هم باید برای خود اتکایی تلاش کنیم؛ علاوه بر آن هم به فناوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل کنیم.

شدنی است که در یک کاری انسان به این نتیجه برسد اما با چه هزینه‌ای و در چه مدتی. ممکن است یک نوجوان بگوید من نیازی به مدرسه و معلم و استاد ندارم. خودکفایی و خوداتکایی. به خودم باید متکی باشم. خودم می‌نشینم و فکر می‌کنم حتی اگر کتاب بردارم به نوشته دیگری اتکا کردم. این تفکر افراطی است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما هم باید خود تلاش کنیم و هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و با دیگران در حال تعامل باشیم، عنوان کرد: مگر امروز که ده‌ها کمپانی کنار هم با ایجاد یک شرکت بزرگ و واحد کار را شروع می‌کنند مگر عقل‌شان را از دست داده‌اند. یک کمپانی در موتور ماشین پیشرو است‏، یک کمپانی در بدنه یکی در بازاریابی همه با هم ماشین ارزان‌تر با کیفیت بهتر و با بازار عمیق‌تر ایجاد می‌کنند و جنس خود را صادر می‌کنند.

اعتدال اساس پیشرفت یک ملت است

روحانی با تاکید بر اینکه اعتدال اساس پیشرفت یک ملت است، بیان کرد: اسلام بنایش بر اعتدال است. قرآن هم می‌گوید «و کذالک جعلناکم امه وسطا» ما امت وسط هستیم و اعتدال را می‌پذیریم و پذیرفته‌ایم. با اعتدال، با هزینه‌ای کمتر و از طریقی مستقیم‌تر و کوتاه‌تر به هدف می‌رسیم. اعتدال یعنی رویکرد ما نسبت به جهان رویکردی میانه و متوازن باشد.  

مبنای ما با ۱+۵ براساس راستی‌آزمایی است

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم صد در صد به دیگری اعتماد کنیم و نمی‌توانیم هم صد در صد نسبت به کسی بدبین باشیم، یادآور شد: در همین موافقت هسته‌ای ما با دنیا نه بنای ما در مقابل ۱+۵ بر مبنای اعتماد صد در صد به دنیا است و نه آنها بنایشان با ما چنین است. مبنای آنها با ما راستی‌آزمایی است و مبنای ما با آنها نیز راستی‌آزمایی است

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه قدم به قدم با نظارت دقیق کار را پیش می‌بریم، گفت: ما در زندگی شخصی‌مان هم همین هستیم شما با دوست صمیمی خود نیز این چنین هستید. کلام رفتارش مورد پایش شماست. به دوست صمیمی می‌گوئید ما از شما گله داریم که چرا این چنین گفتی و کردی. ما همیشه در حال نظارت دقیق بر هم هستیم.

روحانی ادامه داد: مگر می‌شود گفت من نسبت به دیگر کشورها چشم‌بسته چک سفید می‌دهم. بدون توجه و نظارت ما باید در مقام عمل اعتمادآفرینی کنیم.

سخنان ما نباید ایران‌هراسی از بین‌رفته را زنده کند

وی با یادآوری تلاش دشمنان برای ترویج ایران‌هراسی اظهار داشت: دشمنان ما در طول سال‌های گذشته ایران‌هراسی را تبلیغ کرده‌اند و گاهی متاسفانه ایران‌هراسی را در ذهن برخی از جوامع به باور رسانده‌اند. در تبلیغات از ایران هراسی سخن گفته‌اند. کار دولت تدبیر و امید در طول این دو و نیم سال بر این مبنا بوده تا ایران هراسی را با شکست مواجه کند تا دنیا به ایران اعتماد کند. با این ملت بزرگی که به ناروا در سال‌های گذشته قضاوت کرده‌اند. نباید امروز سخن ما دومرتبه آن ایران‌هراسی شکست خورده از بین رفته را دومرتبه زنده کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم، تصریح کرد: ما نسبت به هیچ کشوری نه تهدید می‌کنیم و نه برنامه تهدید داریم و نه برنامه فشار داریم. ما در طول ۳۷ سال بعد از انقلاب نه به کشوری تجاوز کردیم و نه کشوری را تهدید کردیم بلکه فقط آنگاه که به ناروا به ما حمله شد دفاع کردیم.

قول داریم روزگار‏، روزگار همه چیز است

روحانی با بیان اینکه ما باید صاحب قدرت باشیم، تاکید کرد: هر کشوری در مقابل تهدیدات احتمالی باید قدرت خود را تقویت کند. ما می‌دانیم گاهی قدرت سخت موثر است و گاهی نرم. ما معتقد به قدرت هوشمند هستیم. ما قبول داریم روزگار، روزگار همه چیز است. در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و علیه هیچ کشوری برنامه‌ریزی نکردیم و نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما امنیت منطقه و همسایگان را امنیت خودمان می‌دانیم، خاطرنشان کرد: اگر همسایه ما امنیت نداشت مرزهای ما هم نخواهد داشت. کشور ما هم امنیت ندارد. هر گونه قدرت نظامی و سلاح ما برای ایجاد امنیت در کشور ما و در منطقه است. همه کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که ایران برنامه‌اش حمایت از همسایگان و حمایت از کشورهای اسلامی است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران برای هیچ کشوری تهدید نیست، یادآور شد: ایران هیچ گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نخواهد کرد؛ البته ایران در مواقع لازم با استفاده از سخت‌افزار و یا نرم‌افزار از حقوق خود استفاده می‌کند؛ مانند دوران دفاع مقدس که ابتدا از طریق نرم‌افزار و بعد از طریق سخت‌افزار از خود دفاع کردیم.

ظریف و یارانش از حقوق مردم ایران دفاع کردند

روحانی با بیان اینکه سال ۹۴ سال نمایش قدرت نرم ایران بود، ابراز داشت: ما به هنرمندی‌های خود افتخار می‌کنیم؛ چه این هنرمندی و فناوری در میدان فناوری هسته‌ای باشد و چه این هنرنمایی در میدان فناوری دیپلماسی کشور باشد؛‌ ما به هر دوی این قدرت افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ اگر دانشمندان هسته‌ای ما و همه دانشمندان بزرگ کشور به خاطر خدمات‌شان محبوب مردم هستند، همه دیپلمات‌های ما نیز به خاطر دفاع از حقوق ملت در مذاکرات، محبوب ملت‌اند. دکتر محمدجواد ظریف مخترع نبود تا چیزی اختراع کند اما با یارانش از حقوق ملت ایران دفاع کرد؛ ملت ما به همه افتخارات خودش افتخار می‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه دانشمندان و بزرگان ایران از جمله زکریای رازی، ابن‌سینا و… افتخار ایران هستند.‌

اگر تفکر ما برد – باخت بود، ۹۰ سال دیگر هم به پیروزی نمی‌رسیدیم

روحانی با بیان اینکه کار بزرگی که در برجام انجام شد، با همراهی ملت انجام شد، عنوان کرد: ابتدا ملت با حمایت و انسجام و با رأی خود در خرداد ۹۲ مسیر را هموار کرد؛ ملت ما دولتی را روی کار آورد که رویکرد آن نسبت به جهان تعامل سازنده بود و اگر این رویکرد نبود ما به برجامی نمی‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه ‌ملت ما به دولتی رأی داد که تفکرش در مذاکرات جهانی برد – برد بود، گفت: این پایه موفقیت ماست، اگر تفکر ما برد – باخت بود. سال ۹۴ که هیچ، ۹۰ سال دیگر هم به پیروزی نمی‌رسیدیم. ملت ما قدم اول را برداشت و رهبری مقتدر کشور نیز که همواره راهنمای ما بود و در خرداد ۹۲ هم او ما را راهنمایی کرد و او گفت این آرا حق‌الناس است. در مذاکرات هسته‌ای هم او حمایت کرد و او تدبیر کرد و اگر دولت ما دولت تدبیر و امید بود هم تدبیر را از او آموختیم و هم امید را.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دیپلمات‌های ما در مذاکرات کار بزرگی را به ثمر رساندند، اظهار داشت: وزارت امور خارجه و در مقطعی وزارت دفاع، برای به ثمر رسیدن مذاکرات تلاش کرده و همه دست به دست دادند. اگر دکتر ظریف و دکتر دهقان دست به دست هم نمی‌دادند امروز در این نقطه نبودیم.

فرصت برجام‏، دائمی و ابدی نیست

روحانی با بیان اینکه امروز، روز استفاده از فرصت‌های به وجود آمده است، یادآور شد: در سال ۹۴ فرصت‌سازی شد و همه دست به دست هم دادیم و یک فرصتی را ساخته شد. من می‌خواهم این نکته را بگوئیم ولو اینکه ممکن است لحن و عبارت به گونه‌ای باشد که برخی فکر کنند در این زمینه افراط و تفریطی وجود دارد. فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده‏، دائمی و ابدی نیست همان طور که ابر بالای سر ما دائم نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه برجام امروز یک فرصت بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فناوری و در زمینه مسائل اقتصادی و تعامل با جهان و جذب سرمایه و وحدت بیشتر و اتحاد درون کشور را فراهم کرده است، تصریح کرد: اگر خدای ناکرده عده معدودی موفق شوند و نگذارند ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم این فرصت باز نمی‌گردد. ما باید امروز همه هنرمندی خود را به کار ببریم و از فرصت به وجود آمده برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم.

رئیس جمهور زمان بعد از برجام هم برای فناوری هسته‌ای هم فرصت است، خاطرنشان کرد: شما امروز فرصت به دست آورده‌اید تا یو.اف۶ و آب‌سنگین بفروشید. میله سوخت می‌سازید. با همکاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای ۱+۵ یه حول قوه الهی قادر خواهیم بود در سوخت راکتور قدرت خودکفا شویم. ما امروز می‌توانیم از کشورهای دنیا کیک بخریم.

درشت‌گویی و حرف‌های بی‌پایه هنر نیست

روحانی اضافه کرد: ما امروز فرصت یافته‌ایم در زمینه فناوری هسته‌ای از فناوری‌های کشورهای دیگر هم استفاده کنیم و آن فناوری‌ها را جذب کنیم. اگر کسی فکر می‌کند علم مرز دارد اشتباه می‌کند. اگر فکر می‌کند فناوری مرز دارد اشتباه می‌کند یا اقتصاد و سیاست مرز دارد‏، اشتباه می‌کند.

وی با بیان اینکه ما باید در ارتباط صحیح و درست با همه جهان به ویژه دوستان و وهمسایگانمان باشیم و از این ارتباط بهره بگیریم و بهره بدهیم نه اینکه ترس را بیفشانیم و درو کنیم، ابراز داشت: درشت‌گویی و حرف‌های بی‌پایه که هنر نیست. امروز فرصت بسیار خوبی برجام برای ملت ما به وجود آورد. امروز رهبری رهبر انقلاب و هدایت‌های معظم‌له فرصت خوبی برای ما به وجود آورده است.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: امروز در کشور ما وحدت و انسجام ملی فرصت خوبی برای ما به وجود آمده است. نگاه جدید جهان به ایران فرصت خوبی برای ما به وجود آورده تا از فرصت به خوبی استفاده کنیم.

در سال اقتصاد مقاومتی باید همدلی را ادامه بدهیم

روحانی با بیان اینکه مردم ایران همه ما برادریم و در کنار هم قرار داریم، عنوان کرد: ما مسلمانان با یکدیگر برادریم. همه کشورهای همسایه دوستی و برادری با هم داریم. ما باید از این فرصت به خوبی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم. در سال اقتصاد مقاومتی همچنان مثل پارسال باید همدلی را ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: بی‌تردید از این فرصت می‌توانیم شاهد آبادانی بیشتر ایران و رفاه مردم و تعالی کشور در زمینه‌های مادی و معنوی باشیم. 

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.