stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 32435
  • 18 فروردین 1395 - 21:59
5

هنگامه شهیدی: تحقق شعارهای نمایندگان نیز حق الناس است!

هنگامه شهیدی: تحقق شعارهای نمایندگان نیز حق الناس است!

انتخابات سال ٩۴ در واقع ادامه همان موفقیتی بود که در سال ٩٢ مردم به صحنه آمدند و آقای روحانی را انتخاب کردند. به هر حال این موضوع پیام روشنی دارد برای کسانی که بتوانند این پیام را درک کنند. مردم از جنگ، زور گویی و از تهدید خسته شدند و به دنبال صلح و آرامش هستند . با انتخاب آقای روحانی از میان کاندیداهایی که از جناح اصولگرا در میدان بودند ، قطعا مردم ایران به آرامش و اعتدال و زندگی بهتر خودشان و شرایط بهتر برای ایران در عرصه بین المللی رای دادند؛ مردم دیگر نمیخواهند که ما در دنیا بعنوان یک کشوری دیده شویم که در سطح پایین بین المللی قرار دارد و مورد پذیرش جامعه بین المللی نیست.

قلم | qalamna.ir :

قلم، هنگامه شهیدی، فعال سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگار، در گفتگوی تصویری با خبرگزاری برنا در مورد مسائل روز جامعه صحبت کرده است که وبگاه خبری تحلیلی قلم متن این گفت و گو را منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

 

قلم،  متن کامل این گفت و گو به شرح ذیل است:

 

-مهمترین اتفاق سال ٩۴ چه چیزی بود ؟

به نظر من مهمترین اتفاقات دو مورد بود؛ اولین مورد در خصوص برجام و موفقیت این واقعه مهم و پیروزی دولت تدبیر و امید در به قطعیت رساندن برجام و دومین مورد نیز انتخابات هفتم اسفند ماه بود که از نظر من به هر حال در نوع خودش حماسه ای بود.

-عملکرد دولت را در سال ٩۴ با توجه به مشکلات فراوانی که داشتند را چطور دیدید؟

آقای روحانی دولت فشلی را تحویل گرفت و این طور نبود که این دولت با پشتوانه ارزی خوب و آن قیمت نفتی که آقای احمدی نژاد دولت را از آقای خاتمی تحویل گرفتند باشد؛ من فکر میکنم با تمام سختی هایی که دولت آقای روحانی داشته اند و تمام مشکلاتی که دولت مردان ما در سال گذشته متحمل شدند برای مردم ما شیرینی و حلاوت قضیه برجام به حدی بوده که شاید مسائل و مشکلات دیگر به چشم نمیاد و فکر میکنم که عملکرد دولت در کل خیلی مثبت بوده است.

-با توجه به وعده های آقای دکتر روحانی دادند بخصوص در حوزه اقتصاد و رفع مشکل جوانان فکر میکنید چقدر دولت میتواند موفق باشد و اگر پیشنهادی هم برای دولت دارید در این راستا بفرمایید.

قبل از انتخابات، دولت آقای روحانی و سیاستمداران ما شعارشان این بود که بیاییم به سمت مجلسی حرکت کنیم که همگام با دولت باشد من فکر میکنم که در دو سال گذشته مشکل دولت آقای روحانی این بود که یک مجلس همگام را همراه خود نداشت و دست اندازهایی که مجلس و خصوصا دلواپسانی که در مجلس حضور داشتند ایجاد می کردند خیلی هم کم نبود اما به هر حال در انتخابات هفتم اسفند ماه لیست اصلاح طلبان در مرحله اول حدود ٩۴ کرسی را کسب کرد که نسبت به اصولگرایان از درصد نسبتا بالایی برخوردار است و قطعا با توجه به افراد حامی دولتی که در این لیست ها حضور داشتند من فکر میکنم که در مجلس آینده آن همسویی و همگامی که با دولت خواهد بود به این سو میرود که مشکلات معیشتی مردم و مسائل اقتصادی حل و فصل شود و شاید با بودجه ها و تبصره و ماده هایی که در مجلس جدید اعمال خواهد شد به سمت حل این مشکل پیش برویم تا یکی آن شعار هایی که آقای روحانی دادند خصوصا غیر از قضیه هسته ای که حل مسائل اقتصادی بوده با گام های محکم تری ایشان بتوانند حرکت کنند.

-فکر میکنید دولت در کدام حوزه توانسته بهتر و موفق تر عمل کند ؟

آقای روحانی از روزی که دولت را تحویل گرفتند تمام هم و غم خودشان را برای حل مسئله هسته ای و سیاست خارجی ما گذاشتند علی رغم کارشکنی هایی که در دولت ایشان در دورانی که دولت را از آقای احمدی نژاد تحویل گرفتند بود. در قضیه سیاست خارجی ما با چند کشور روابط مان خیلی حسنه نیست و با برخی روابط مان لغو شده اما با توجه به همه این ها برنامه جامع اقدام مشترک که همان برجام است که با همت ایشان و دولت و کابینه ایشان توانست به موفقیت نائل شود؛ من فکر می کنم که از این پس آقای روحانی تلاشش همانطور که شعارش را دادند برای برجام داخلی خواهد بود و به این سمت پیش خواهد رفت موفقیتی را در مسائل داخلی که اهم آن به نظر من مسائل اقتصادی هست برای مردم ایجاد کند.

-با این تفاسیری که شما فرمودید سال ٩۵ را چطور ارزیابی میکنید ؟ با توجه به برداشته شدن تحریم ها

در مجلس آینده به نظر من با توجه به همراهی اصلاح طلبانی که توانستند به مجلس وارد بشوند قاعدتا دست اندازهای کمتری را دولت آقای روحانی خواهد داشت. شاید با ایجاد چند تغییر در کابینه قطعا با توجه به مجلس جدید ممکن است افراد جدیدی بتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند و عدم رای اعتمادی که در دو سال گذشته نسبت به برخی از وزرای شاخص اصلاح طلب از سوی مجلس اعمال شده بود تکرار نشود.

-نظر شما در خصوص انتخابات چیست؟ اینکه یک لیست واحدی داده شد و آن لیست رای آورد ، فکر میکنید علت اصلی اینکه این لیست رای بیاورد چیست ؟

ببینید انتخابات سال ٩۴ در واقع ادامه همان موفقیتی بود که در سال ٩٢ مردم به صحنه آمدند و آقای روحانی را انتخاب کردند. به هر حال این موضوع پیام روشنی دارد برای کسانی که بتوانند این پیام را درک کنند. مردم از جنگ، زور گویی و از تهدید خسته شدند و به دنبال صلح و آرامش هستند . با انتخاب آقای روحانی از میان کاندیداهایی که از جناح اصولگرا در میدان بودند ، قطعا مردم ایران به آرامش و اعتدال و زندگی بهتر خودشان و شرایط بهتر برای ایران در عرصه بین المللی رای دادند؛ مردم دیگر نمیخواهند که ما در دنیا بعنوان یک کشوری دیده شویم که در سطح پایین بین المللی قرار دارد و مورد پذیرش جامعه بین المللی نیست ؛الحمدالله آقای روحانی و کابینه ایشان هم تا به حال خوب عمل کردند.من فکر میکنم که حالا در ادامه انتخابات سال ٩٢ مردم حماسه ای که ایجاد کردند، البته بسیاری از افراد لیست ناشناخته بودند و مردم به اعتماد سران اصلاح طلب سیاسی مانند آقایان هاشمی و خاتمی که این لیست را به مردم معرفی کردند و به اعتماد احزاب و گروه های سیاسی و سران اصلاحات وارد صحنه شدند و به لیستی که ناشناخته بود و به عقیده خیلی ها در واقع پیاده نظامی بود که توانسته بود از سد رد صلاحیت ها بگذرد توانست لیست جناح اصولگرا را شکست دهد؛ این نشانه مشخصی است برای اینکه مردم ایران به دنبال جنگ نیستند و به دنبال شعار هایی که از دهان آنها از سوی دلواپسان و برخی از اصولگرایان داده می شود نیستند، مردم فقط به دنبال بهتر شدن وضعیت زندگی شان و حضور درخشان کشورشان در عرصه های بین المللی هستند و این را در دولت آقای روحانی و لیست اصلاح طلبان دیدند.انتخاب و شاخصهء اصل برای گرایش سیاسی مردم اصلاح طلبی بود و من امیدوارم که کسانی که هنوز این پیام را درک نکردند آن را درک کنند.

۴۶۰x259_329132

-فکر میکنید اولویت مجلس آینده برای بهبود شرایط کشور چه چیزی میتواند باشد؟

ببینید من در مورد جناح اصولگرا نمیتوانم صحبتی کنم به هر حال نیمی از مجلس حداقل با گرایش اصولگرایی هست اما چیزی که مشخص است این است که در واقع آن شعارهای اساسی که اصلاح طلبان برای رای مردم دادند نباید فراموش شود. هر شعاری را مطرح کردند و به واسطه آن شعار مردم را به پای صندوق های رای کشاندند دین بزرگی به گردن آنهاست؛ همانطور که صیانت از آرای یک ملت حق الناس است تحقق شعارها هم نوعی حق الناس است که به گردن جناح ها و گروه های سیاسی اصلاح طلب ماست ؛ به عقیده من آنها باید دانه به دانه شعار هایی که دادند اعمال کنند خصوصا در مورد جوانان ، زنان و معیشت اقتصادی مردم؛ متاسفانه ما در شرایط خوبی به سر نمی بریم، بیش از ۴٠ درصد از واجدین شرایط ما که از دهک های پایین جامعه بودند، به هیچ وجه نه به اصلاح طلبان رای دادند و نه به اصولگرایان و این زنگ خطری است برای گروه ها و جریان های سیاسی ؛ من در مقالهء اخیرم از آن بعنوان انقلاب پنهان یاد کردم و امیدوارم که این زنگ خطر را گروه ها و جریان های سیاسی جدی بگیرند و مطالبات این ها را در اولویت و دستور کار خودشان در مجلس آینده قرار بدهد و سعی کنند که با توجه به اینکه این ناراضیان از دو دولت گذشته سرخورده هستند آنها را جذب کنند و در غیر اینصورت اگر نتوانند این ۴٠ درصد را جذب کنند به نظر من خطر جدی تمام گروه های سیاسی و جریان های سیاسی و کل نظام را تهدید می کند.

-فکر میکنید مجلس آینده چطور می تواند به دولت برای رفع مشکلات و چالش هایی که پیش رو دارد کمک کند؟

با توجه به اینکه دولت درخواست هایی از مجلس دارد و لایحه هایی به مجلس می فرستند با تصویب آنها و سنگ نینداختن جلوی پای دولت میتواند کمک شایانی در جهت رسیدن به اهداف دولت که همانا همان اهداف ملت نیز هست داشته باشند؛ نماینده های مجلس هم نباید یادشان برود که آنها هم در واقع نماینده همین ملت هستند؛ این رئیس جمهور،رئیس جمهور کشور دیگری نیست که بخواهند در تقابل با آن قدم بردارند؛ هم دولت و هم مجلس هر دو منتخب ملت هستند و باید در کنار هم در جهت بهتر شدن وضع مردم و وضع کشور ایران قدم بردارند.

-چقدر این همدلی مجلس و دولت میتواند به بهبود شرایط کشور کمک کند؟

همدلی مجلس و دولت در جایی که به نفع ملت باشد قطعا موثر خواهد بود اما نه به نفع یک قشر خاص ، نه به نفع کسانی که میخواهد برای جیب خودشان برنامه ریزی کنند به جای جیب ملت. فکر میکنم که اگر تمام منتخبین ملت در مجلس آینده هّم و غّم خودشان را در رسیدگی به مشکلات و مسائل حوزه های انتخابی خودشان قرار بدهند و خیلی خودشان را درگیر جریان های سیاسی و باند بازی ها نکنند قطعا همدلی مجلس و دولت موثر خواهد بود.

-فکر میکنید مجلس آینده با دولت چند درصد می تواند همراهی کند ؟

شاید بین ۵۵ تا ۶٠ درصدر مجلس آینده با دولت همراه خواهد بود.

-تعدادی از جوانان ما توانستند وارد مجلس شوند؛ فکر میکنید که حضور جوانان چه کمکی می تواند به مجلس کند؟ به هر حال این ها شاداب تر و پر نشاط تر هستند آیا میتواند این تاثیری داشته باشد؟

قطعا حضور جوانان در این دوره از مجلس با تمام دوره های مجلس متفاوت خواهد بود. در دوره های گذشته این افراد اگر حتی جوان هم بودند به نوعی ممکن بود فعالیت های شاخصی داشته باشند و به واسطه آن فعالیت ها در لیست قرار می گرفتند و یا مورد حمایت مردم منطقه قرار می گرفتند و وارد مجلس می شدند اما در این دوره به دلیل اینکه شورای نگهبان بسیاری از کاندیداهای اصلاحات را رد کرد و هیچ شانسی را برای حضور آنها باقی نگذاشت قطعا حالا جوانانی که به صورت مستقل( که من تحسین میکنم) توانستند به صورت مستقل وارد مجلس شوند اما به هر حال این خارج از یک سری آسیب ها نخواهد بود؛ بعضی از آنها ممکن است تدابیری کنند که خیلی در آینده به سمت جناح اصلاح طلب تمایلی پیدا نکنند و حتی به سمت اصولگرا ها هم متمایل نشوند و بخواهند استقلال خودشان را حفظ کنند و قطعا با توجه به اینکه هیچگونه نظارتی بر نوع رفتار سیاسی این سری از افراد نیست (که در واقع این تجربه اول سیاسی شان هم هست ) ممکن است صحبت هایی کنترل نشده از تریبون مجلس کنند و قطعا کاندیدا های شاخص اصلاحات می توانستند در مواردی سوپاپ اطمینان باشند برای نظام و عزیزانی که آن تعداد بی شمار را رد صلاحیت کردند حتما فکر اینجای کار را هم کردند؛ قطعا فکر کردند که افرادی بدون کنترل و ترمز هم وارد مجلس می شوند؛ گذشته از این حضور این جوانها نوعی نشاط و شادابی و اعتماد بنفس را به بقیه جوانان ما میدهد؛آنها هم میفهمند که بله ما هم اگر فعالیت و رزومه خوبی داشته باشیم میتوانیم پلکان ترقی را طی کنیم.
این مجلس به نظر من بسیاری از معادلات سیاسی را بر هم ریخت در واقع منتخبینی که وارد این مجلس شدند خصوصا در موردجوانان ، به نظرم باید شاهد این باشیم که از سوی جوانان مان نطق های جذابی را بشنویم که قطعا ممکن است به مذاق بعضی از آقایان هم خوش نیاد.

-عملکرد مجلس نهم را چطور دیدید ؟

عملکرد؟ عملکردی هم داشتند به نظر شما؟ بنده هرچه فکر میکنم نقطهء مثبتی نمی بینم، از رای عدم اطمینان به وزرایی که آقای روحانی معرفی می کردند، از امضاهایی که برای استیضاح ها جمع آوری می شد از جمله برای آقای جنتی که ایشان دوران وزارت درخشان تری از … را رقم زدند که هیچ کسی فکرش را هم نمی کرد آقای دکتر علی جنتی پسر آیت الله جنتی بتواند چنین کارنامه درخشانی را از وزارت ارشادش نشان دهد. امروزی که بنده در خدمت شما هستم و می توانم در مطبوعات قلم بزنم را مدیون زحمت ها و تلاش های ایشان هستم ؛با توجه به نوع محکومیتی که ما داشتیم حمایت هایی که ایشان داشتند خیلی عالی بود و من فکر می کنم که در مجلس گذشته غیر از کارشکنی هیچ نقطهء جالب و جدی و به نفع مردم وجود نداشته است.

 

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.