stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 32412
  • 18 فروردین 1395 - 2:15
7

نقص‌های امنیتی پایگاه‌های تسلیحات هسته‌ای در اروپا

نقص‌های امنیتی پایگاه‌های تسلیحات هسته‌ای در اروپا

پس از آن که تظاهرکنندگان دو بار توانستند وارد مجموعه‌های به ظاهر امن بلژیک شوند که در آن ده‌ها کلاهک هسته‌ای نگهداری می‌شود، نگرانی‌ها درباره انبار این زرادخانه‌های هسته‌ای ویرانگر در حال افزایش است.

قلم | qalamna.ir :

سایت انگلیسی اکسپرس در گزارشی اختصاصی نوشت: ایالات متحده تقریبا ۱۸۰ عدد بمب B61 که ۱۰ برابر قدرتمندتر از بمبی است که به روی هیروشیما انداخته شد در شش مکان در پنج کشور در سراسر اروپا دارد. تعداد نامشخصی از این تسلیحات در پایگاه هوایی کلین بروگل در بلژیک نگهداری می‌شوند.

پس از این که بازرسان تحقیقاتی مدارک نقشه حمله را در ماه گذشته به دست آوردند، پلیس باور دارد که هواداران متعصب گروه داعش طرح حمله به سایت هسته‌ای این کشور را در سر می‌پرورانند.

بلژیک به دلیل شهرتش در پرورش افراط‌گرایی، کانون توجه سرویس‌های امنیتی اروپا بوده است. در خلال نخستین نفوذ به پایگاه هوایی کلین بروگل در سال ۲۰۱۰، پیش از آن که پرسنل امنیتی سر برسند، فعالان ضدهسته‌ای حدود یک ساعت در این پایگاه هوایی پرسه می‌زدند.

چند ماه بعد این فعالان بار دیگر به طور پنهانی وارد این سایت شدند و طبق گزارش‌ها این بار توانستند به یکی از پناهگاه‌های محافظت شده که برای نگهداری جنگنده‌های F-16 و نیز تسلیحات اتمی استفاده می‌شود وارد شوند.

دکتر رابرت داونز، محقق امنیت هسته‌ای در کینگز کالج لندن در این باره گفت: چندین لغزش امنیتی در پایگاه هوایی کلین بروگل در سال‌های اخیر وجود داشته است.

او به اکسپرس گفت: منصفانه است که بگوییم اگر فعالان محیط زیستی می‌توانند به این محوطه دست یابند که در آن تسلیحات نگهداری می‌شود پس با وجود اعتراضات از سوی ارتش بلژیک، در ایجاد امنیت قصور شده است.

وی اضافه کرد: حوادث متعددی در محوطه‌های حساس سراسر اروپا و آمریکا وجود داشته است که نشان می‌دهد حتی اگر سیستم‌های حفاظت فیزیکی بسیار عالی مستقر باشند، یک عنصر انسانی ضعیف، اغلب می‌تواند امنیت هسته‌ای را تضعیف کند. این موضوع ضرورت پرورش نیروهای امنیتی مناسب در این محوطه‌ها را نشان می‌دهد.

ایالات متحده از زمان جنگ سرد تسلیحات غیراستراتژیک یا سلاح‌های تاکتیکی را در تاسیسات اروپایی ذخیره کرده است. وزارت دفاع ایالات متحده حدود ۴۷۶۰ کلاهک هسته‌ای دارد. حدود ۲۰۸۰ کلاهک مستقر شده‌اند و ۲۶۸۰ کلاهک دیگر در انبارها ذخیره شده‌اند.

آخرین کلاهک هسته‌ای ایالات متحده در خاک بریتانیا در سال ۱۹۹۲ کنار گذاشته شد. زرادخانه هسته‌ای بریتانیا از ۲۲۵ سلاح هسته‌ای برخوردار است.

در پی حملات تروریستی بروکسل نگرانی‌ها نسبت به حملات تروریستی با استفاده از مواد اتمی شدت گرفته است. پلیس تحقیقات بمب‌گذاری انتحاری، تصاویری پیدا کرد که دو تروریست از یک مقام برجسته هسته‌ای بلژیک که در یکی از نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای بلژیک کار می‌کرد گرفته بودند.

مقامات استنباط کردند اعضای این گروه تروریستی قصد داشتند تا این مقام برجسته را بربایند تا او را مجبور کنند تا به افراط گرایان راه دسترسی به این سایت اتمی حساس را نشان دهد.

ابراهیم و خالد بکراوی، بمب‌گذاران بلژیک دوربین را در بوته‌های نزدیک منزل این مسوول هسته‌ای پنهان کرده بودند.

مقامات بلژیک بلافاصله در پی حملات ماه گذشته، نیروگاه انرژی هسته‌ای در دوئل که دارای چهار راکتور و نیروگاه هسته‌ای در تیهانژ که دارای سه راکتور است را تخلیه کردند. هم‌چنین صنعت انرژی هسته‌ای از مقامات بلژیکی درخواست کردند تا در نیروگاه‌هایی که به طور بالقوه آسیب‌پذیر هستند تدابیر امنیتی را افزایش دهند.

با این حال به دنبال نقص‌های امنیتی در پایگاه‌هایی که تسلیحات هسته‌ای در آن ذخیره شده نگرانی در سراسر اروپا درباره سوء استفاده بالقوه تروریست‌ها از ضعف‌های امنیتی افزایش یافته است.

دکتر داونز در این باره گفت: به طور کلی تسلیحات توسط کشورهای میزبان حفاظت می‌شوند اگرچه نیروهای مسلح نیروی هوایی ایالات متحده ممکن است در صورت وجود نگرانی‌های امنیتی نیز مستقر شوند.

پایگاه‌های ایالات متحده نیز از نقص‌های امنیتی دچار حادثه شدند. از جمله حادثه ۲۰۱۲ سایت Y-12 در تنسی، یکی از حساس‌ترین سایت‌های ایالات متحده.

در این حادثه سه صلح‌طلب مسیحی وارد سایت شدند و به ساختمان بازفرآوری اورانیوم خون انسان پاشیدند. این سه نفر برای نقش‌شان در اعتراضات و وارد شدن در این سایت در سال ۲۰۱۴ زندانی شدند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.