stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 32404
  • 18 فروردین 1395 - 1:10
5

ابتکار: محیط زیست عامل صلح و دوستی بین ملت‌هاست

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که وضعیت کنونی دریاچه ارومیه بهتر از سال گذشته است، گفت: همکاری های بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه یک پیام قوی به همراه دارد که محیط زیست می تواند عاملی برای تعمیق بخشیدن به صلح و دوستی ملت‌ها باشد.

قلم | qalamna.ir :

معصومه-ابتکار،-معاون-رئیس-جمهور-و-رئیس-سازمان-حفاظت-محیط-زیستمعصومه ابتکار در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: از آن جا که یکی از مطالبات جدی مردم در سال های ۹۱ و ۹۲، توجه به محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بود، یکی از وعده ها و برنامه های انتخاباتی رییس جمهور به تلاش برای محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه معطوف بود.

وی با بیان این که اولین جلسه دولت یازدهم در شهریور ۹۲ و اولین مصوبه این دولت تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه بود، اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور همه بخش ها شکل گرفت و به صورت فعال کار کرد. رییس جمهور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با نخست وزیر دولت ژاپن درباره همکاری های زیست محیطی و احیای دریاچه ارومیه صحبت کرد. بنا بر این همه اینها باعث شد تا تلاش جدی در سطح ملی و کمک های چشمگیری در سطح بین المللی برای احیای پارک ملی دریاچه ارومیه شکل گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که دریاچه ارومیه از نظر طبقه بندی پارک ملی محسوب می شود و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه از مشاوره های گسترده ای از مراکز و دانشگاه های داخلی و همکاری های بین المللی استفاده کرد و برنامه احیای دریاچه ارومیه تدوین شد. همچنین دولت اعتبارات خوبی برای این طرح تامین کرد؛ به طوری که در سال ۹۴، ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد.

ابتکار با بیان این که در نتیجه فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای دستگاه های مختلف وظایفی مشخص شد، گفت: وزارت نیرو مسئولیت مقابله با سدهای جدید، مدیریت منابع آب موجود و رهاسازی حقابه دریاچه ارومیه را عهده دار شد که تاکنون دو بار رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه انجام شده است.

وی با بیان این که مسئولیت مقابله با گسترش سطح کشت به عهده وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، گفت: دستگاه ها همچنین برای جلب مشارکت مردم فعالیت گسترده ای داشتند و برای احیای دریاچه ارومیه جریان اجتماعی شکل گرفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط زیست طرح حفاظت از تالاب ها را مطرح و پیگیری می کند، گفت: اقداماتی چون مقابله با گرد و غبار برای تثبیت شن های روان با همکاری سازمان جنگل ها در روند احیای دریاچه ارومیه انجام شد.

ابتکار با تاکید بر این که از ابتدای اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه، سازمان ملل متحد طرحی را با همکاری دولت ژاپن به اجرا گذاشت، گفت: یکی از اقدامات مهم و کم نظیر در بحث مشارکت مردم در اصلاح الگوی کشاورزی و مصرف آب است. اهمیت این مساله از آنجا ناشی می شود که این موضوع به یک تجربه مهم ملی تبدیل شده و از مشاوره های بین المللی برخوردار بوده است. حضور دولت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه از این جهت اهمیت دارد که موضوع محیط زیست نه تنها به عنوان یک مساله ملی و داخلی بلکه به عنوان یک موضوع جهانی مطرح شد، زیرا دریاچه ارومیه از اهمیت بین المللی برخوردار است.

وی افزود: این همکاری یک پیام قوی را در سطح ملی و بین المللی می دهد که پیرامون محیط زیست همکاری ها باید شکل گیرد تا از این طریق صلح و دوستی بین ملت ها تعمیق یابد و برای محیط زیست جهانی اقدامات موثری صورت گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه برنامه های احیای دریاچه ارومیه را با قدرت و جدیت دنبال خواهیم کرد، گفت: وضعیت کنونی دریاچه بهتر از سال گذشته است و با ادامه همکاری های بین المللی، فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه امیدواریم بتوانیم وضعیت بهتری را برای این دریاچه رقم بزنیم.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.