stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 32089
  • 13 فروردین 1395 - 11:04
5

توصیه‌های سیزده‌بدری ابتکار: در روز طبیعت ، پاسبان طبیعت و ساکنانش باشیم

توصیه‌های سیزده‌بدری ابتکار: در روز طبیعت ، پاسبان طبیعت و ساکنانش باشیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت سیزده فروردین روز طبیعت، از هموطنان خواست به منظور بهره‌مندی از محیط زیستی زیبا، سالم و بانشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و تخلفات زیست محیطی به وی‍ژه در روز طبیعت را به سامانه۱۵۴۰ این سازمان گزارش دهند.

قلم | qalamna.ir :

معصومه ابتکار با تبریک سال نو و تجدید حیات طبیعت به هموطنان، گفت: احترام به محیط زیست، احترام به خالق یکتا و احترام به زندگی است و تخریب آن خیانت در امانت و ظلم به نسل‌های آینده است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب در آبانماه سال ۱۳۹۴، افزود: ایشان نگاه جامع و راهبردی به همه ابعاد محیط زیست دارند و محیط زیست را یک مسأله ملی می‌دانند که همه قوا در حفظ آن مسئولیت دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط زیست، هماهنگی و همراهی بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سیزدهم فروردین”روز انس با طبیعت” را نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی دانست و گفت: هنر بهره‌مندی از آموزه‌های دینی و اخلاق زیست محیطی ایجاب می‌کند با اراده و همتی مضاعف صیانت از جلوه‌های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا این روز با عمل به توصیه‌های زیست محیطی به خوبی سپری شود.

به گفته وی، گیاهان و درختان به عنوان جزئی از طبیعت زیبای کشور سهم بسزا و نقشی بسیار مهم در زندگی ما دارند که تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، تصفیه هوا، حفاظت از خاک و تامین بخشی ازمواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی‌های فراوان آنهاست که در سخنان معصومین (ع ) نیز از تاثیر مثبت گیاهان بر جسم و جان آدمی آثار بسیاری وجود دارد.

ابتکار خطاب به تفرجگران سیزده نوروز، افزود: با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

ابتکار سپس به نقش مردم در حفظ محیط زیست تاکید کرد و از مسافران نوروزی خواست با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

وی با بیان اینکه گسترش شهر ها و آلودگی های محیط زیست، زندگی و بقای حیوانات و سایر موجودات زنده را با مخاطرات جدی مواجه کرده است ، گفت: گیاهان و حیوانات نیز مانند ما حق زندگی دارند پس در سفرها و در روز طبیعت ، پاسبان طبیعت و ساکنان آن باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با اشاره به اینکه سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع بدلیل بی احتیاطی هموطنانمان در آتش می سوزد، گفت: در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

وی از مسافران خواست کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهند و زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌های معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مردم بود.

وی خطاب به مسافران سیزده نوروز، گفت: در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد ، با کمترین سرعت ممکن رانندگی نمائید و مراقب حیوانات بی پناه باشید.

معاون رییس جمهور ادامه داد: گردشگران نوروزی از تخریب آشیانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حیوانات وحشی خودداری کنند و به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

ابتکار خطاب به هموطنان گفت: بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، همه احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر بدهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان از تفرجگران سیزده نوروز خواست در صورت مواجهه با تخلف هایی همچون آلودگی محیط هوا ، زباله و پسماندها ، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این دست با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا بلافاصله و پیگیری شود و در صورت مشاهده حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند. /ایسنا

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.