stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 31949
  • 11 فروردین 1395 - 13:41
4

روحانی: همه باید برای پیشرفت کشور تلاش کنند

رییس‌ جمهوری ۱۲ فروردین؛ سالروز «جمهوری اسلامی ایران» را روز تبلور مردم‌سالاری و اسلامیت در کشور دانست و تأکید کرد: ما باید تمام توان خود را برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی ایران بکار بگیریم و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنیم.

قلم | qalamna.ir :

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیأت دولت، با گرامیداشت دوازدهم فروردین و یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) از ابتدای پیروزی انقلاب بر تدوین قانون اساسی و نقش رأی مردم در تعیین “جمهوری اسلامی” و اداره کشور تأکید داشتند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه معمولا در بسیاری از کشورهایی که انقلاب در آن رخ می‌دهد پس از سامان گرفتن نهادها و اوضاع کشور از مردم نظرخواهی و رأی‌گیری می‌شود، خاطر نشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، امام (ره) با ابتکار خود، کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب، مردم را پای صندوق آراء دعوت و در مورد نظام جمهوری اسلامی از آنان نظرخواهی کردند.

روحانی با اشاره به تأکید امام بر تشکیل مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی پس از رأی مردم به جمهوری اسلامی، افزود: قانون اساسی ایران، تنها قانونی است که دو بار به رأی مردم، گذاشته شده است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به برگزاری چندین انتخابات در اولین سالهای پس از پیروزی انقلاب در کشور، گفت: مردم‌سالاری و اسلامیت به معنای واقعی کلمه در این کشور محقق شد و امروز پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب، شرایطی در کشور فراهم است که مردم به راحتی پای صندوق آراء می‌آیند و نظر خود را اعلام می‌کنند و امیدواریم بتوانیم این مردم‌سالاری دینی را در کشور حفظ و تقویت کنیم.

روحانی همچنین با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامی‌داشت مقام زن و مادر، حضرت زهرا(س) را بهترین الگو برای زنان جامعه در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دانست و گفت: یکی از بخش‌های محوری جامعه که از آغاز اسلام مورد حمایت جدی شرع منور اسلام قرار داشته، بانوان هستند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به نگاه‌های متحجرانه به زنان در جوامع آن روز و عدم توجه به این مسأله که زن و مرد در کنار هم آفریده شدند تا در مسیر اطاعت خداوند و رسیدن به کمالات انسانی گام بردارند، اظهار داشت: اسلام در آن دوره جاهلیت و به رغم حاکمیت آن نگاههای متحجرانه، مرد و زن را در کنار هم قرار داد و معیار برتری را در تقوا، عمل صالح و ارزش‌های انسانی و اخلاقی دانست.

روحانی ادامه داد: در بسیاری از آیات قرآن، زنان و مردان در زندگی فردی و اجتماعی، عزت و کرامت انسانی با هم برابر بوده و مکمل یکدیگر هستند و از این منظر، انسان باتقواتر، ارزشمندتر بوده و جایگاه والاتری دارد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به سخنان و نطق‌های حضرت فاطمه زهرا (س) در تبیین مبانی اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و فلسفه احکام، گفت: این سخنان نشان می‌دهد که یک بانو در زندگی خود می‌تواند مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی سنگینی را برعهده داشته باشد.

روحانی فعالیت بانوان را در برخی مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی، مناسب‌تر و بهتر از مردان برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از شرایط اجتماعی و مقاطع مختلف بانوان به شکل بهتری می‌توانند از منافع سیاسی و اجتماعی ما دفاع کرده و آنها را برای جامعه تبیین کنند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه مسأله نگاه به زنان و جایگاه آنان پس از پیروزی انقلاب در کشورمان در مسیر درست و صحیحی قرار گرفت، گفت: پیش از انقلاب، برخی با دیدگاه متحجرانه به زن می‌نگریستند و تمام مسئولیت‌های آنان ر ا در درون خانه می‌دیدند، اما امام(ره) مشخص کردند که در مسایل سیاسی و اجتماعی نیز زنان باید در کنار مردان باشند و در بیانی می‌فرمایند «سهم زنان در پیروزی انقلاب اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر از آنان نیست”.

روحانی با اشاره به نقش تأثیرگذار زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اهمیت رأی بانوان در تعیین سرنوشت کشور در پای صندوق آراء گفت: امروز بسیاری از بانوان ما در دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های کشور، مشغول به فعالیت هستند و نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند و این بسیار اهمیت دارد که بانوان با حفظ حجاب و عفت، مسئولیت‌های اجتماعی خود را نیز به خوبی به انجام می‌رسانند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به نگاه و نظریه انحرافی و کالایی به زن در دوران پیش از انقلاب و مغایرت آن با فرهنگ اسلامی کشور و مقام و منزلت زن، گفت: امروز زنان در بسیاری از مراکز مدیریتی، تصمیم‌گیری، مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی حضور دارند و با فعالیت‌های خود نقش ارزشمندی در پیشبرد اهداف، ایفا می‌کنند.

روحانی همچنین با تأکید بر اهمیت نقش زنان در خانواده به عنوان مادر، اظهارداشت: حل مشکلات اجتماعی جامعه باید از درون خانواده‌ها و به واسطه تحکیم خانواده شروع شود و نقش مادری زنان در تحکیم خانواده نقشی بی‌بدیل است.

رییس‌ جمهوری افزود: زنان ایرانی در مجموع ایفاگر مسئولیت سنگینی در قبال خانواده، فرزندان و جامعه خود هستند و امیدواریم با تبعیت از حضرت فاطمه زهرا (س) بتوانند به خوبی این مسئولیت‌ها را به انجام برسانند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.