stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 31306
  • 26 اسفند 1394 - 11:12
1

خداحافظی نمایندگان با خانه استیجاری ملت

خداحافظی نمایندگان با خانه استیجاری ملت

دیروز نمایندگان حال غریبی داشتند، برخی که به مجلس دهم راه یافته‌اند با اشتیاق در راهروها قدم می‌زدند / و از ماجراها و مشکلاتی که برای انتخاب‌شدن دوباره در مجلس دهم داشته‌اند و از شاخ و شانه‌کشیدن‌های رقیب با آب و تاب فراوان سخن می‌گفتند/ درباره ارزیابی عملکرد مجلس نهم و اولویت‌های کاری مجلس دهم صحبت می‌کردند/ از طرفی هم نمایندگانی که از حضور در مجلس آینده باز مانده بودند، با چهره‌هایی گرفته و غمگین از این سؤال به سادگی عبور کرده و حوصله صحبت نداشتند.

قلم | qalamna.ir :

۴۲۲۱۳عمر مجلس نهم رو به پایان است و در آخرین روز کاری سال ۹۴ که به نوعی روزهای پایانی عمر این مجلس هم تلقی می‌شود، محمد‌حسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی، ریاست مجلس را بر عهده داشت، زنگ پایانی جلسه را به صدا درآورد و اعلام کرد: اولین جلسه پارلمان در سال آینده، ۱۵ فروردین ماه سال ۹۵ تشکیل می‌شود. دیروز نمایندگان حال غریبی داشتند، برخی که به مجلس دهم راه یافته‌اند با اشتیاق در راهروها قدم می‌زدند و با خبرنگاران پارلمانی خوش و بشی عیدانه داشتند و از ماجراها و مشکلاتی که برای انتخاب‌شدن دوباره در مجلس دهم داشته‌اند و از شاخ و شانه‌کشیدن‌های رقیب با آب و تاب فراوان سخن می‌گفتند و با استقبال از این پرسش «وقایع اتفاقیه»، درباره ارزیابی عملکرد مجلس نهم و اولویت‌های کاری مجلس دهم صحبت می‌کردند. از طرفی هم نمایندگانی که نتوانسته بودند گوی پیروزی را از رقیب بربایند و از ادامه رقابت و حضور در مجلس آینده باز مانده بودند، با چهره‌هایی گرفته و غمگین از این سؤال به سادگی عبور کرده و حوصله صحبت نداشتند. لابی و راهروی مجلس شورای اسلامی در سال‌ها و دوره‌های گذشته، این روزها را زیاد به چشم دیده است و شاهد آمدن و رفتن‌های زیاد نمایندگانی بوده که در روزهای اول هر دوره از مجلس، با انرژی مضاعف در این مکان قدم زده‌اند و برای معرفی خود به خبرنگاران و دیده‌شدن تلاش کرده‌اند و در روزهای پایانی هر دوره هم با غمی که برای هر یک از آنها می‌تواند معنا و مفهومی متفاوت داشته باشد، آنها را نظاره کرده است. آخرین روز مجلس نهم در سال ۹۴ برای برخی از نمایندگان حکم تخلیه خانه استیجاری را داشت. آنها چمدان به دست راهروهای مجلس را طی می‌کردند و شاید خاطرات روزهای اول مجلس نهم را برای خود تجدید و تداعی می‌کردند. به مناسبت روز پایان کار مجلس نهم در سال ۹۴، با برخی از نمایندگانی که مجوز ورود به  دور دهم را گرفته‌اند و البته تعدادشان زیاد هم نیست، عملکرد مجلس نهم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و برخی از آنها از نقاط ضعف و قدرت این مجلس مطالبی را بیان کردند. موضوعی که همه آنها به عنوان نقطه‌قوت مجلس نهم روی آن اتفاق‌نظر داشتند، تصویب برجام است که با‌وجود چالش‌های فراوان با حمایت قاطع علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم به سرانجام رسید. البته کسی به این نکته اشاره نکرد که بابت به سرانجام‌رسیدن این مصوبه، مردان دولت یازدهم در همین مجلس نهم از سوی روح‌الله حسینیان، نماینده گروه موسوم به جبهه پایداری که اقلیت مجلس بودند ولی به دلیل تریبون‌هایی که داشتند، صدای جدی‌تری از آنها شنیده می‌شد، به دفن با سیمان تهدید شدند و برایشان چه خط و نشان‌ها که نکشیدند و برای دست‌دادن محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه این دولت با جان کری، همتای آمریکایی‌اش وی را جوجه‌خروس بی‌غیرت نامیدند! آنطور که علی لاریجانی گفته بود مجلس نهم بنا داشت که با روی کار آمدن دولت یازدهم، مجلسی همراه با دولت تدبیر باشد، تا امید از دست رفته به دل مردم بازگردانده شود. ولی شاهد بودیم که بهترین گزینه‌های وزارت مثل فرجی‌دانا، محمد علی نجفی و… بنا به دلایل سیاسی نتوانستند از این مجلس رأی اعتماد بگیرند. حتی طرح سؤال و استیضاح وزرای شایسته و کارت زردهای ممتد به وزرا و کشاندن آنها به بهارستان، مانعی جدی برای تمرکز آنها روی مشکلات و حل موانع به حساب می‌آمد. مجلسی که یکی از نمایندگان آن با عنوان و برچسب اصول‌گرایی حرف‌های نامناسبی درباره زنان نماینده به زبان آورد و اکنون مورد انتقاد است.

 

 مجلس نهم کار چندان مثبتی انجام نداد
محمد‌مهدی پورفاطمی، نماینده دشتی و تنگستان به «وقایع اتفاقیه» گفت: مجلس نهم کار چندان مثبتی که باید انجام می‌داد، نداشت و تنها لوایحی که دولت به مجلس می‌داد را تصویب می‌کرد. به گفته وی این مجلس فقط رأی به هیئت دولت فعلی داد و یک‌سری فراز و نشیب‌هایی داشت که چندان ارزیابی مثبتی نداشتیم ولی روی هم رفته مجلس آرامی بود. مجلس دهم هم باید برنامه ششم را که یکی از برنامه‌های اساسی، مهم و با‌اولویت است، مصوب کند. موضوع اشتغال نیز یکی از اقداماتی است که دولت نهم نتوانست آن را به نتیجه برساند و به دولت کمک کند تا دولت راهی را برای آن پیدا کند. به گفته پورفاطمی، در موضوع برجام مجلس نهم اقدام قابل دفاعی داشت. درست است که در ابتدا سنگ‌اندازی‌ها و مشکلاتی ایجاد کرد ولی اقدام مناسب و منطقی رئیس مجلس، باعث به نتیجه‌رسیدن و تصویب برجام شد تا به این وسیله زحمات دولت و دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به نتیجه برسد. این نماینده مجلس نهم بیان کرد: به نظرم مجلس هفتم بدترین مجلس بود که اصلا روی عملکرد دولت احمدی‌نژاد نظارت نداشت؛ شرایط بسیار بدی ایجاد شده بود و هرکاری که می‌خواست انجام می‌داد و حتی به تذکرات نمایندگان نیز پاسخ نمی‌داد. وی تأکید کرد: البته در مجلس هشتم کمی شرایط مناسب‌تر شد ولی روند در مجلس نهم ادامه همان مجلس هشتم بود تا دولت عوض شد. معتقدم این دولت، دولت قانونمندی است؛ البته ممکن است کمی با کندی حرکت کند ولی به راه خودش ادامه می‌دهد و مشکلات ایجاد‌شده دولت قبل را یکی پس از دیگری حل می‌کند. بنابراین باید به این دولت اجازه و فرصت داد تا معایبی که دولت‌های نهم و دهم در بحث اختلاس‌ها و مشکلاتی اقتصادی ایجاد کرده بودند را برطرف کند. 

 

تصویب برجام برای مثبت‌‌بودن کارنامه این مجلس کفایت می‌کند
حسین گروسی، در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» درباره ارزیابی عملکرد مجلس نهم گفت: برای مثبت‌دانستن عملکرد مجلس نهم و کارنامه این مجلس، تصویب برجام کفایت می‌کند. نماینده شهریار، قدس و ملارد در مجلس بیان کرد: نمایندگان مجلس نهم تلاش کردند کشور را از گردنه‌ای سخت عبور دادند. این یکی از نقاط قوت مجلس نهم است ولی توقع می‌رفت در زمینه تولید، صنعت و رونق اقتصادی گام بیشتری بردارند. وی افزود: به نظرم وقت مجلس به طرح‌های دو‌فوریتی و مباحث سیاسی گذشت و در عرصه تولید و صنعت خروجی نداشت. مجلس هشتم در این زمینه‌ها خیلی موفق‌تر بود و چند قانون خوب مثل صندوق توسعه ملی، حمایت از فضای کسب و کار و حداکثر استفاده از توان اقتصادی را تصویب کرد که قوانین خوبی بودند. این منتخب دور دهم مجلس یادآوری کرد: درست است که بعد از تصویب این قوانین در مجلس هشتم به تحریم‌ها برخوردیم و هنوز در این زمینه‌ها نتیجه‌ای حاصل نشده است، ولی ریل‌گذاری‌های قانونی خوبی در آن دوره انجام شد. گروسی با بیان اینکه «توقع می‌رفت مجلس نهم در زمینه‌های اقتصادی متمرکز شود»، گفت: بالاخره خوب یا بد مجلس نهم گذشت و امیدواریم مجلس دهم با اولویت رونق اقتصادی کارش را شروع کند. رونق اقتصادی می‌تواند اقتصاد کشور را فعال کند. ما در سختی کسب و کار رتبه ۱۱۸ دنیا را داریم؛ در حالی که رتبه ما باید زیر ۱۸ باشد و توقع نمی‌رود تا این حد مشکل کسب و کار داشته باشیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در کشور ما درآمدها با هزینه‌ها همخوانی ندارد و یکی از اولویت‌های مجلس دهم باید رونق اقتصادی و کسب و کار باشد تا امید و خودباوری را در دل جوانان زنده کند. وی گفت: به عملکرد مجلس نهم نمره ۱۴ می‌دهد چون می‌توانست بهتر از این عمل کند. 

 

در مقایسه با مجلس هفتم و هشتم چیزی کم نداشتیم
امیر خجسته در گفت‌وگو با«وقایع اتفاقیه» در ارزیابی عملکرد مجلس نهم اظهار کرد: مجلس نهم نسبت به مجالس دیگر عملکرد نسبتا خوبی داشت و در مقایسه با مجلس هفتم و هشتم چیزی کم نداشت. نماینده همدان و فامنین بیان کرد: رهبری هم درباره عملکرد این مجلس گفتند که عملکرد خوبی داشته است و به‌ویژه در موضوع برجام مجلس نهم خوش درخشیده است. در بخش‌های دیگر هم عملکردش بد نبود، ولی جای کار بیشتری داشت. در پاسخ به این سؤال که مجلس نهم چقدر توانست توقعات شما را به عنوان نماینده برآورده کند و چه نمره‌ای به این عملکرد می‌دهید، خاطرنشان کرد: نمی‌توانم به عملکرد این مجلس نمره دهم، ولی به طور نسبی عملکرد خوب و قابل دفاعی داشته است. نماینده دور نهم و منتخب دور دهم مجلس اولویت مجلس دهم را توجه به اقتصاد، معیشت مردم، اشتغال و ازدواج دانست و تأکید کرد: باید به این مباحث توجه ویژه شود و در اولویت کار نمایندگان قرار گیرد. 

 

 از عملکرد مجلس نهم رضایت خاطر دارم
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» در ارزیابی مجلس نهم گفت: اولویت مجلس نهم مباحث اشتغال و رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی بود و در رابطه با فراز و فرودها مصوبات خوبی در مجلس نهم داشتیم. این نماینده دور نهم اظهار کرد: بحث بودجه سالانه، قانون رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، قانون جامع مالیاتی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله عملکردهای خوب این مجلس بود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نهم با اشاره به تصویب برجام در مجلس نهم گفت: تصویب برجام یکی از تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات مهم و قابل توجه این مجلس است که با چالش زیاد مواجه شد ولی به نتیجه رسید و رأی آورد. وی در ادامه به اولویت‌های مجلس دهم اشاره کرد و افزود: در مجلس دهم هم موارد مهمی مثل معیشت، اقتصاد، رفع بیکاری و رکود اقتصادی از مهم‌ترین مشکلات مردم هستند که باید به آنها توجه ویژه شود. در زمان تبلیغات انتخاباتی به هر روستا و منطقه‌ای که سر می‌زدیم مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، هدفمندی یارانه‌ها و فشار اقتصادی بر اقشار آسیب‌پذیر و تأمین معیشت خانواده‌ها بیش از گذشته مطرح بود. وی تأکید کرد: بیکاری جوانان تحصیل‌کرده هم یکی از مواردی است که بیش از سایر موارد به چشم می‌آید و امیدواریم مجلس دهم روی این چند موضوع به طور جدی کار کند. ثروتی با بیان اینکه از عملکرد مجلس نهم رضایت خاطر دارم گفت: به عملکرد این مجلس نمره ۱۷ تا ۱۸ می‌دهم چون کارهای خوبی در این مجلس انجام شده است! وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما مجلس نهم نمی‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد، گفت: به نظر من این مجلس در بعد نظارتی هم خوب عمل کرده است. نظارت شامل تذکر، سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص و نامه عدم کفایت است که مجلس نهم بیش از هر زمانی در این زمینه‌ها فعال بوده است. نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس نهم تأکید کرد: من به عنوان نماینده‌ای که در مجالس هفتم و هشتم هم بوده‌ام شهادت می‌دهم که مجلس نهم در بحث نظارتی خوب عمل کرد. این نماینده بازمانده از دور دهم مجلس تصریح کرد: البته ساختار سیاسی کشور ما به نحوی است که بیش از این نمی‌توان بر عملکرد دولت نظارت کرد. وقتی رئیس‌جمهور از مردم رأی گرفته است و مجلس بخواهد از این رئیس‌جمهور سؤال کند و وی را استیضاح کند، پذیرشی از سوی جامعه در‌این‌باره وجود ندارد. وی با بیان اینکه «در بعد نظارتی خوب عمل کردیم»، تأکید کرد: فقط برای رئیس‌جمهور نامه عدم کفایت نداده‌ایم وگر‌نه  به ‌اندازه کافی تذکر، سؤال و تحقیق و تفحص از دولت داشته‌ایم و چندین استیضاح انجام شده است. نماینده بجنورد در مجلس نهم تعداد زیاد سؤال و تذکر به دولت یازدهم را از نقاط قوت این مجلس دانست و تأکید کرد که بیشترین سؤال‌ها در مقایسه با مجالس گذشته در این مجلس انجام شده است و نمایندگان به‌اندازه کافی کار کرده‌اند.  

 

  • گزارش از تینا معظمی 
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.