stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 31293
  • 25 اسفند 1394 - 19:15
5

حق شناس: انتخاب مردم با وجود برخی محدودیت‌ها بیانگر بلوغ سیاسی است

دکتر محمد جواد حق شناس با بیان اینکه امسال عملکرد موفقیت‌آمیزتری را نسبت به سال‌های گذشته در تحقق شعار سال شاهد بودیم، گفت: دولت در مسئله هسته‌ای به وعده خود عمل کرد و مردم نیز با همدلی از برجام حمایت کردند و از سوی دیگر انتخابات ۷ اسفند و رفتار انتخاباتی مردم بیانگر خواست آنها برای تداوم فضای آرام در کشور و ادامه این همدلی در سال آتی بود.

قلم | qalamna.ir :

محمدجواد حق‌شناس، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی  درباره ارزیابی خود از میزان تحقق شعار سال ۹۴، «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» با توجه به شرایط خاص داخلی و بین‌المللی این سال برای کشور گفت: به اعتقاد من امسال در تحقق شعار سال نسبت به سال‌های قبل عملکرد موفقیت‌آمیزی‌تری را شاهد بودیم. ملت در سال ۹۲ به دولتی رأی دادند و از آن انتظاراتی از جمله حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران در حوزه سیاست خارجی و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از ناکارآمدی‌ها در دوره قبل و مجموعه مشکلات تحمیل شده به کشور به خاطر تحریم‌های ناجوانمردانه داشتند.

 

 

دستاورد برجام؛ نتیجه همدلی و همگامی ملت با دولت

وی افزود: دولت یازدهم از زمان بر روی کار آمدن برای تحقق این وعده مهم بیشترین تلاش‌ها را انجام داد و عملا توانست یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی را در سال ۹۴ به نتیجه برساند که برجام دستاورد این تلاش طاقت‌فرسا بود.

حق‌شناس با بیان اینکه در این موضوع، همدلی و همگامی ملت با دولت به خوبی ملموس بود، گفت: دولت نیز براساس وعده‌ای که به ملت داده بود در این عرصه موفقیت‌آمیز عمل کرد که این مسئله اعتماد ملت به دولت را نیز افزایش داد که تأثیر مهمی در افزایش این همدلی و همزبانی متقابل داشت.

 

 

حضور پرشکوه در انتخابات و نوع انتخاب مردم؛ شاخص‌های تحقق همدلی و همزبانی

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه عنوان کرد: مسئله مهم دیگر کشور در سال ۹۴، انتخابات ۷ اسفند بود که در این عرصه نیز همدلی و همزبانی مردم با دولت به خوبی مشهود بود. مردم که گام اول خود را در سال ۹۲ برداشته بودند در انتخابات ۷ اسفند ۹۴ نیز گام دوم را برداشتند که این نشانگر یک انسجام رفتاری، پیوستگی و هماهنگی میان توده ملت بود.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: از آنجا که یکی از مهم‌ترین اهداف دولت براساس آموزهای حضرت امام(ره) و نص صریح قانون اساسی، تحقق جمهوریت نظام است، خوشبختانه دولت تا آنجا که امکان داشت تلاش کرد انتخاباتی برگزار کند که در آن از آرای مردم پاسداری شود و حق‌الناس رعایت شود.

وی یادآور شد: گرچه در برخی حوزه‌ها عملکردهایی مشاهده شد که می‌توانست تنش جدی در امر انتخابات ایجاد کند؛ به مانند برخی ردصلاحیت‌ها، اما مردم با حضور گسترده در انتخابات و نوع انتخاب خود نشان دادند به دنبال تنش و تحریم نیستند و علی‌رغم تمام سختی‌ها، مسائل را با هوشمندی تحلیل و آنالیز می‌کنند و رفتاری متناسب با شرایط داخلی و خارجی را رقم می‌زنند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: این الگوی رفتاری مردم افتخاری برای کشور و نظام است و از سوی دیگر درس بزرگی برای کسانی است که به دنبال ایجاد برخی محدودیت‌ها در فضای انتخابات بودند.

 

 

تداوم فضای آرام و همدلانه در کشور؛ پیام رفتار انتخاباتی مردم

حق‌شناس درباره هماهنگی نوع انتخاب مردم، که غالباً از میان افراد معتدل و برنامه‌گرا به جای شعارگرا بود، با شعار سال، گفت: این انتخابات یکی از هوشمندانه‌ترین حضورها و گزینش‌های مردم بود و به نوعی برای اولین بار مردم به جای اینکه به سمت انتخاب فرد بروند به لیست و برنامه رأی دادند.

این فعال سیاسی ادامه داد: در این انتخابات برخی چهرهای انتخاباتی مشهور و با سوابق رده‌‌های بالا در مجلس و دولت بودند که رأی نیاوردند و از طرف دیگر افرادی که شاید خیلی شناخته‌شده نبودند، رأی آوردند؛ شاید این برای اولین بار بود که اهمیت برنامه، رویکرد، لیست‌ها و اعتماد به‌ حامیان لیست‌ها را نشان داد و مردم با اعتماد به فهرست‌ها و بر اساس رویکردها رأی خود را به صندوق انداختند که این مسئله گامی مهم برای تحقق دموکراسی مورد نیاز برای رشد و توسعه پایدار در کشور است.

حق‌شناس اظهار کرد: مردم با وجود برخی محدودیت‌ها برای انتخاب افراد، نشان دادند که رویکرد حداکثری را دنبال نمی‌کنند و به دنبال انتخاب میان صفر یا صد نیستند که اگر به صد نرسیدند گزینه صفر را انتخاب کنند و این بیانگر بلوغ سیاسی مردم است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در واقع حضور و انتخاب مردم نشان داد که کاملاً با قاعده رقابت با وجود محدودیت آشنا هستند و علی‌رغم مضایقی که توسط نهادهای نظارتی برایشان ایجاد شد اما به رویکرد افراط‌گرایانه تحریم انتخابات روی نیاوردند.

وی تصریح کرد: اینها مجموعه اتفاقاتی بود که به طور ملموس خواست مردم برای ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش در کشور را نشان داد و به نوعی رفتار انتخاباتی مردم تحقق‌بخشی به شعار سال و ضرورت تداوم این فضا در سال‌های آتی بود.

حق‌شناس در پایان اظهار کرد: در مجموع، سال ۹۴ اوج همدلی و همزبانی میان مردم با دولت، مردم با یکدیگر و بین گام اول مردم با گام دومشان بود و دولت نیز به سهم خود تلاش موفقیت‌آمیزی برای تحقق این شعار انجام داد.

 

 

منبع: iqna.ir

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.