stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 30687
  • 18 اسفند 1394 - 12:54
6

سید محمد خاتمی: وقتی توانستیم در خارج با گفت و گو به نتیجه برسیم چرا در داخل نتوانیم با گفت و گو مسائل و مشکلات کشور را کمتر کنیم؟!

سید محمد خاتمی: وقتی توانستیم در خارج با گفت و گو به نتیجه برسیم چرا در داخل نتوانیم با گفت و گو مسائل و مشکلات کشور را کمتر کنیم؟!

در این انتخابات همه پیروز شدند/ پیروزی همگان براى ما ارزشمندتر از پیروزى یک جناح است / امید و آشتى امروز جامعه به نفع نظام و رهبری است / داخل نظام و با نظام هستیم / ان‌شاءالله در مجلس آینده شاهد حاکمیت عقلانیت باشیم/جو امنیتى شایسته مردم ایران نیست / نیروهای امنیتى دلسوز نظام هستند، اما دلسوزی تنها کافی نیست. / هیچ‌کس نباید به فکر انتقام باشد / کروبى و موسوى و رهنورد با مشارکت در انتخابات اعلام کردند ما این نظام، انتخابات و برگزارکنندگان آن را قبول داریم

قلم | qalamna.ir :

خاتمی

به نام خدا
در این انتخابات همه پیروز شدند؛ معدلی از عقلانیت، اعتدال و دلسوزی

سید محمد خاتمی در نشست با اعضای شورای مشورتی، با تأکید بر نقش مردم در انتخابات تأکید کرد عزت و حقوق مردم باید رعایت شود.
سید محمدخاتمی که در جمع مشاوران خود سخن می گفت با بیان این که ”در انتخابات اخیر توانستیم این واقعیت را نشان دهیم که داخل نظام و با نظام هستیم و با کسى و جریانی مخالفت و دشمنی نداریم و البته از دشمنى‌هایى که با اشخاص مى شود، ناراحتیم.
وی افزود:‌ “هیچ کس نباید احساس کند در این انتخابات شکست خورده! انتخابات را مردم برگزار کردند و نشان دادند کدام رویکرد را مى پسندند؛ عزت و حقوق مردم باید رعایت و حفظ شود.”
رئیس دولت اصلاحات در ابتدای این نشست از تمامى اشخاص و جریانات سیاسى دست اندرکار در امر انتخابات براى زحماتى که در انتخابات اخیر مجلس شوراى اسلامى و مجلس خبرگان متقبل شدند و کمک کردند تا منطق و عقلانیت بر کشور حاکم شود، تشکر کرد.”
سید محمد خاتمی همچنین به طور ویژه از شوراى هماهنگى و شوراى سیاستگذارى ائتلاف اصلاح‌طلبان به خاطر عملکرد خردمندانه در این انتخابات قدردانی کرد.
رئیس دولت اصلاحات سپس با قدردانی از اعضای شورای مشورتی خاطرنشان کرد: “از یکایک شما عزیزان هم که با حضور مؤثر خود در این جلسات دلبستگی خود به نظام جمهورى اسلامى را با ایجاد فضاى مشارکت، همدلى و عقلانیت نشان دادید تشکر می کنم. البته ضرورى است که تمام نقاط قوت و نواقص کار را آسیب شناسی کنیم. آنچه که امروز با وجود مشکلات پیش از انتخابات به دست آمده، پرهیز از عملکرد احساسى و حرکت تمامى جناحهاى سیاسى کشور به سمت رفتار عاقلانه است. امروز همه جریانهای سیاسی احساس رضایت نسبی مى‌کنند و تا حدى همه خود را پیروز انتخابات مى دانند و این براى ما ارزشمندتر از پیروزى یک جناح در انتخابات است.”
سید محمد خاتمی سپس به مسائل مرتبط با انتخابات ۸۸ پرداخته و افزود: “در مقایسه با مسائل پیش آمده در انتخابات ٨٨ اکنون همه جامعه و گروههاى سیاسى از نتیجه انتخابات احساس رضایت نسبی دارند، هر چند این رضایت کامل نیست. اکنون امید و آشتى فضاى جامعه را در بر گرفته است. انسجام و دلبستگى همراه با امید به آینده ایجاد شده است. این دستاورد و برد بزرگى است که بیش از همه به نفع نظام و رهبری است.”
وی با بیان اینکه “بعد از انتخابات ٨٨ اکنون وارد مرحله ای تازه شده ایم که فارغ از علل و عواملی که مسبب زیان همگان شد، ضرورى است رویکرد جدیدى از طرف نظام و جناح ها بروز کند” تأکید کرد: “ما این واقعیت را نشان دادیم که داخل نظام و با نظام هستیم و با کسى و جریانی مخالفت و ستیز نداریم و البته که از دشمنى‌هایى که با اشخاص مى‌شود، ناخرسندیم! ما معتقدیم در انتخابات اخیر همه پیروز شدند؛ معدلى از عقلانیت، اعتدال و دلسوزى براى نظام به وجود آمد که در قامت اصلاح طلب و اصولگرا تبلور پیدا خواهد کرد.
رئیس دولت اصلاحات به وضعیت کنونی مجلس پرداخت و خاطرنشان کرد: “همه مى دانیم که مجلس فعلى نماینده تمامی گرایش‌های جامعه ما نیست و متأسفانه اعتنایی به عقلا که اکثریت جامعه را تشکیل مى دهند ندارد. اما ان‌شاءالله در مجلس آینده شاهد حاکمیت عقلانیت بر تصمیم‌ سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باشیم. در عین حال از اینکه پیش از انتخابات اجازه داده نشد چهره‌هاى برجسته و توانمند نامزد شوند بسیار متأسفیم. به طور قطع هیچ‌کس از حذف دیگرى خشنود نمى‌شود و اى کاش شاهد حذف چهره‌های توانای هر دو جناح از صحنه رقابت‌ برای حضور در دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نبودیم! قطعا اگر این افراد به مجلس راه مى یافتند نه تنها مجلسى قوی‌تر تشکیل می شد بلکه وزن جناحهاى سیاسى کشور نیز دقیق تر مشخص مى شد. اما به هر حال امروز اشخاص جدیدترى شناسایى و از سوى مردم انتخاب شدند. کسانى هم که رأى نیاوردند منطقى و اخلاقی برخورد کردند، که باید از آنها هم تشکر کرد.
سید محمد خاتمی با ابراز امیدواری نسبت به فعالیت کم تنش و آرام مجالس آینده گفت: امروز به مجلسی نیاز داریم که به مسائل مهم کشور در عرصه‌هاى بین المللى و داخلى رسیدگى کند. بدون تعارف ما در هر دو عرصه مشکلات عدیده اى داریم. در روابط بین الملل نیازمند رویکرد مناسبى با دنیا مطابق مصالح ملى کشور هستیم، اگرچه بخش زیادى از موانع پیش روى دولت در زمینه روابط خارجى با حمایت رهبرى برداشته شده، ولى باید تداوم یابد. در داخل هم دولت با مشکلاتى چون کاهش درآمد، رکود اقتصادى، بیکارى، فساد، … دست به گریبان است و ضرورى است که مجلس آینده در رفع رکود و بیکارى، بالا بردن سرانه اقتصاد کشور، ایجاد رونق و نیز بالا بردن سطح زندگى و معیشت مردم همراه و همکار شایسته دولت باشد. رئیس جمهوری محترم براى حل این مشکلات از مردم رأی گرفته است و انصافا هم شخص رئیس جمهوری و هیأت محترم دولت طى این مدت زحمات زیادى براى رفع این مشکلات کشیده اند و امروز هم اصلاح طلبان و هم اصولگراها در مجلس آینده مى توانند در کنار یگدیگر با دولت گام‌هاى مثبتى به نفع مردم بردارند.”
رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن ها سپس با اشاره به تلاش‌های دولت برای حل بحران به وجود آمده در سیاست خارجی و لزوم رفع فشارهای بین المللی تصریح کرد: علاوه بر اینها مسائل دیگرى در عرصه سیاسى و امنیتى کشور وجود دارد که تاکنون دولت کمتر مجال پرداختن به آنها را داشته است. تا به امروز اولویت نخست دولت در حوزه سیاست خارجى و در جهت رفع تحریم‌ها و فشارهای بین المللی بود و اکنون که بخش بزرگى از تحریم ها برداشته شده و خواهد شد، دولت باید در پى محقق کردن دیگر وعده‌ها و شعارهاى خود باشد. جو امنیتى و فضایی که هم‌اکنون در داخل وجود دارد شایسته مردم ایران نیست. نیروهای امنیتى هم دلسوز نظام هستند، اما دلسوزی تنها کافی نیست. همه ما باید تلاش کنیم تا به حیثیت نظام لطمه نخورد و فضا برای مشارکت همه باز باشد و تنگناها و محدودیت‌ها برداشته شود. شکی نیست که باید متوجه نفوذ و دخالتهاى بیگانگان بود، اما در داخل باید اجازه داد سلایق مختلف در امنیت کامل فعالیت کنند. امنیت باید در تمامى بخش‌هاى اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و اجتماعى وجود داشته باشد تا احزاب و گروههاى سیاسى در یک فضاى امن و آزاد بتوانند به پیشرفت جامعه و توسعه کمک کنند.”
سید محمد خاتمی در پایان سخنان خود تصریح کرد: “اکنون هیچ‌کس نباید به فکر انتقام باشد. طى سالهای اخیر بسیاری از افراد و جریان‌ها هزینه دادند، اما به رغم صدماتى که خوردند باز هم با نظام قهر نکردند و در انتخابات اخیر شرکت کردند. در این انتخابات آقایان کروبى و موسوى و خانم رهنورد هم داوطلبانه مشارکت کردند و این به این معنا است که آنها اعلام کردند ما این نظام، انتخابات، و برگزارکنندگان آن را قبول داریم. شرکت این سه بزرگوار در انتخابات در تشویق مردم براى آمدن پاى صندوق‌هاى رأى بسیار مؤثر بود. امروز باید این وضعیت مورد توجه قرارگیرد. هیچ کس نباید احساس کند که در این انتخابات شکست خورده است. انتخابات را مردم برگزار کردند و نشان دادند کدام رویکرد را مى پسندند. عزت و حقوق مردم باید رعایت و حفظ شود. امید که دستاوردهای مهم این انتخابات موجب درس گرفتن از گذشته و نگاه به آینده باشد و گامى در جهت همدلى بیشتر برای ایجاد رونق و بهبود وضع زندگى مردم و بازیابى هویت و جایگاه ملت ایران، انقلاب و جمهورى اسلامی در جهان باشد. امنیت کنونی ایران در منطقه پر آشوب ما یک نعمت الهی است که برای آن باید از رهبری معظم، دولت و از نیروهای نظامی و امنیتی تشکر کرد و معتقدم مشارکت بالا و هوشمندانه مردم در انتخابات اخیر به تقویت امنیت موجود و ثبات کشور و نیز عملى شدن وعده هاى پسابرجام کمک مى‌کند. به لطف خدا همان‌گونه که در حوزه سیاست خارجى توانستیم با گفت و گو و مذاکره مسائلمان را با حفظ اصول و مصالح حل کنیم، در داخل نیز از طریق گفت و گو و تعامل سلایق مختلف فکرى می‌توانیم و باید بسیارى از مشکلات اقتصادى، سیاسى و فرهنگی را رفع کنیم و ان‌شاءالله آینده ای بهتر برای همگان خواهیم ساخت. وقتی که ما توانستیم در خارج با گفت و گو به نتیجه برسیم چرا در داخل نتوانیم با گفت و گو مسائل و مشکلات کشور را کمتر کنیم؟! باید با درس گرفتن از گذشته و نگاه به آینده و تأکید بر خواست مردم و ترمیم منزلت ملت و کشور، به جلو قدم برداریم.”

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.