stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 30590
  • 17 اسفند 1394 - 10:55
7

جزییات حمله تروریستی یکشنبه در استان بابل عراق

منابع رسمی عراق یکشنبه شب جزییاتی از حادثه حمله تروریستی به مجموعه آثار تاریخی شهر بابل باستانی در جنوب شهر حله مرکز بابل را که براساس آخرین آمارهای اعلام شده، ۱۹ کشته و ۷۳ مجروح داشته ، تشریح کردند؛ حمله ای که برای قربانیانش سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

قلم | qalamna.ir :

در حالی که آخرین آمارها در بعد از ظهر از سوی منابع خبری ۳۶ کشته و ۹۰ مجروح اعلام شده بود، وزارت کشور بر روی عدد ۱۹ کشته و ۷۳ مجروح تاکید کرد.
برخی منابع از جمله رئیس شورای استان بابل گفتند که از دو هفته قبل از طرح داعش برای یک حمله بزرگ تروریستی در استان اطلاع داشته اند.

در این خصوص برخی اعتقاد دارند که به دنبال آگاهی مقام های امنیتی از طرح داعش، تدابیر امنیتی تشدید و بازرسی های فشرده و سخت گیرانه تری به اجرا گذاشته شد که همین امر به ازدحام در پشت ایستگاه های بازرسی در استان بابل بویژه در مبادی ورودی شهر حله انجامید.

این موضوع باعث شد که حادثه روز یکشنبه تلفات بالایی داشته باشد، بطوری که براساس گزارش ها تعداد زیادی خودرو شخصی و امنیتی در آتش سوخت و یا منهدم شد.

دراین میان صادق مدلول السلطانی استاندار بابل درباره حمله روز یکشنبه گفت که این حمله به دنبال تلاش داعش برای بهره برداری از فرصت حضور نیروهای امنیتی در نبردهای الانبار صورت گرفت و در عین حال این را هم مورد اشاره قرار داد که در حال حاضر هیچ مشکلی در مدیریت کنترل اوضاع امنیتی وجود ندارد.
براساس اعلام مسئولان استان ، کامیون بمب گذاری شده داعش که توسط یک عامل انتحاری هدایت می شد، از ایستگاه بازرسی اول عبور کرد و در ایستگاه دوم در مسیر مجموعه آثار شهر باستانی بابل منفجر شد.

در این خصوص برخی ها این سوال را مطرح کردند که این کامیون چگونه از سیطره های قبلی عبور کرده و به محل حادثه رسیده بود؟ که در پاسخ برخی منابع مدعی شدند، دستگاه های ردیاب موسوم به «سونار» در بازرسی ها عمل نکرده و یا نقص داشته است.
به هرحال این انفجار در روز یکشنبه یک شوک برای نیروهای امنیتی عراق به همراه داشت و مردم این کشور را که به این حملات عادت کرده اند، به شدت متاثر کرد، بطوری که روسای جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان و رئیس مجلس اعلای اسلامی و بسیاری از شخصیت ها واکنش نشان دادند و در شبکه های اجتماعی به آن توجه شد.

رئیس شورای استان بابل نیز اعلام کرد که برای این حادثه یک پرونده تحقیقاتی گشوده شده و کمیته ای به این منظور تشکیل شده است.
وی اعلام کرد که برای احترام به شهدای این حادثه سه روز عزای عمومی در استان بابل اعلام شده است.

گروه تروریستی داعش که مسئولیت این حمله را در بعد از ظهر یکشنبه بر عهده گرفت، طی یک هفته اخیر تحت حملات سنگین نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی، در قالب عملیات امنیت جزیره در صحرای غرب سامرا و در غرب صلاح الدین و شرق الانبار قرار گرفته است.
استان بابل که در مارس ۲۰۱۴ میلادی شاهد حمله تروریستی مشابهی بوده که طی آن ۲۰۰تن کشته شدند، عمدتا یکی از استان هایی است که دارای ضریب امنیتی نسبی است و به غیر از شمال غرب استان که تا محرم سال ۹۳ تحت اشغال داعش قرار داشت، سایر مناطق آن از امنیتی نسبی برخوردار بوده است.

محرم ۹۳ نیروهای الحشد الشعبی و امنیتی عراق شهر جرف الصخر در شمال غرب بابل را طی یک عملیات برق آسا آزاد کردند و نام این شهر را به جرف النصر تغییر دادند. با انجام این عملیات امنیت محور بغداد – کربلا نیز بطور کامل برقرار شد و شهر کربلا نیز از تیررس و تهدید داعش خارج شد.

تلاش داعش برای حمله به مجموعه آثار تاریخی شهر بابل باستانی، تلاش دیگری از سوی این گروه تروریستی برای نابودی میراث فرهنگی و تاریخی این کشور قلمداد شده است.
این گروه از ژوئن ۲۰۱۴ و اشغال بخش های بزرگی از شمال و غرب عراق، بسیاری از اماکن تاریخی، مذهبی و میراث ارزشمند فرهنگی عراق را نابود کرده و حتی به مزار پیامبران الهی در استان نینوا نیز رحم نکرده است.

با اینحال عملکرد این گروه تروریستی آنگونه که انتظار می رفت، تاکنون با واکنش شایسته از سوی سازمان های حقوق بشری و سازمان های بین المللی روبه رو نشد.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.