stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 30525
  • 16 اسفند 1394 - 13:50
6

روز شوم آزادی رسانه‌ها در ترکیه؛ در حمله پلیس به روزنامه زمان چه گذشت؟

روز شوم آزادی رسانه‌ها در ترکیه؛ در حمله پلیس به روزنامه زمان چه گذشت؟

هنگامی که صدها مامور پلیس وارد ساختمان شدند، کارمندان روزنامه فریاد می‌زدند که «آزادی مطبوعات ساکت نمی‌شود». عبدالحمید بیلیسی، سردبیر روزنامه زمان گفت این اقدام به عنوان لکه‌ای سیاه در تاریخ ترکیه باقی خواهد ماند.

قلم | qalamna.ir :
پلیس ترکیه با استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آبپاش مانع از این شد که کارمندان پرفروش ترین روزنامه کشور وارد محل کارشان شوند. این اقدام پس از حکم روز جمعه دادگاه مبنی بر توقیف روزنامه صورت گرفت.
 
دادگاه استانبول، علیه گروه رسانه ای فضا که مالک پرفروش ترین روزنامه ترکیه -زمان- به همراه روزنامه تودی زمان و خبرگزاری سیحان است، حکم صادر کرد. این مسئله نشان دهنده ضربه ای اساسی به آزادی بیان در ترکیه است.
 
پلیس ضد شورش به حامیان روزنامه زمان که در زیر باران در مقابل دفتر استانبول روزنامه جمع شده بودند حمله کرد. این افراد پرچم های ترکیه و پلاکاردهایی با مضمون «از روزنامه من دست بکشید» در دست داشتند و پس از آن بود که با گاز اشک آور مورد حمله قرار گرفتند. ماموران پس از این به زور در ساختمان را شکستند و با کارکنان که در داخل ساختمان بودند درگیر شدند. کارکنان روزنامه که در نزدیکی در ساختمان بودند می گویند پلیس بلافاصله پس از رسیدن به جلوی ساختمان به سوی خوانندگان روزنامه که بیرون ساختمان بودند، صدها گاز اشک آور شلیک کرده است.
 
هنگامی که صدها مامور پلیس وارد ساختمان شدند، کارمندان روزنامه فریاد می زدند که «آزادی مطبوعات ساکت نمی شود». عبدالحمید بیلیسی، سردبیر روزنامه زمان که به خاطر گاز اشک آور که درون ساختمان را پر کرده بود، به سختی می توانست صحبت کند گفت این اقدام به عنوان لکه ای سیاه در تاریخ ترکیه باقی خواهد ماند.
 
پلیس سپس به طبقه مدیریت ساختمان رفت و در ابتدا مانع از ورود بیلیسی به دفترش شد، اما بعد اجازه ورود وی را دادند. صدای بیلیسی شنیده می شد که می گفت حکم دادگاه را به رسمیت نمی شناسد.
 
تصاویری که منتشر شده نشان می دهد سوگی آکارچشمه، سردبیر تودی زمان هم مورد حمله پلیس قرار گرفته است. وی می گوید یکی از ماموران پلیس بازویش را گرفته و به بیرون از ساختمان فرستاده است. وی می گوید: «پلیس اجازه نداد ما در ساختمان روزنامه خودمان بمانیم. این یک استبداد کامل است. آنها به طور فیزیکی با ما برخورد کردند با مرد و زن.»
 
گروهی از مخالفان هم در بیرون ساختمان برای ابراز حمایت از روزنامه حضور داشتند که با گاز فلفل مورد حمله قرار گرفتند. یکی از کارمندان زمان در توییترش می گوید پلیس دوربین های درون ساختمان را شکست تا مانع از پخش زنده از درون ساختمان شود. وی می گوید: «پلیس بر سر یکی از دبیران فریاد زد و وی را از طبقه پله های طبقه دو به پایین هل داد.» آکارچشمه در توییتی که نیمه شب منتشر کرد نوشت: «ما در حال تخلیه ساختمان هستیم. این احتمالاً آخرین پیام من از دفترم است.»
 
این تصمیم از سوی دادگاه جنایی شعبه ششم استانبول گرفته شده است که در آن دادستان استانبول ادعا کرده این گروه رسانه ای به سفارش «گروه تروریستی فتح الله (گولن)» فعالیت می کرده و اهداف آنها را در نشریاتش دنبال می کرده است.
 
دادستان همچینن مدعی شده است که این گروه تروریستی با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) برای سقوط حکومت ترکیه همکاری می کرده و میان مقامات رده بالای این دو گروه در خارج از کشور دیدارهایی صورت گرفته است. براساس تصمیم دادگاه کل مدیریت و شورای سردبیری گروه رسانه ای فضا با سه نفر که توسط دادگاه معرفی خواهند شد، جایگزین می شود.
 
تعدادی از خبرنگاران، خوانندگان و حامیان روزنامه تودی زمان هنگامی که قرار بود اعضای تعیین شده توسط دادگاه به روزنامه بیایند، در بیرون از ساختمان روزنامه جمع شده بودند. عبدالحمید بیلیسی، سردبیر روزنامه زمان که برای همکارانش در روزنامه سخنرانی می کرد، تصمیم دادگاه را «روزی سیاه برای دموکراسی» در ترکیه خواند. همزمان روزنامه نگاران و کارمندان روزنامه هم پلاکاردی با این عنوان در دست داشتند: «به روزنامه ما دست نزنید» و فریاد می زدند: «آزادی مطبوعات ساکت نمی شود.»
 
سوگی آکرچشمه، سردبیر تودی زمان هم گفت: «امروز، ما روزی شوم برای آزادی رسانه ها در ترکیه را تجربه کردیم. رسانه ما اشغال شد. امروز قانون اساسی ما تعلیق شد.» اشاره وی به این واقعیت در قانون اساسی ترکیه است که اشغال چاپخانه ها و اماکن مربوط به رسانه ها غیرقانونی است.
 
منبع: تودی زمان/ ترجمه: دیپلماسی ایرانی
هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.