stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 30480
  • 16 اسفند 1394 - 12:20
4

بزرگ ترین دارالقرآن آن خطه جنوب در اهرم افتتاح شد

خوشحال هستیم که امروز شاهد بزرگ‌ترین موسسه قرآنی در خطه جنوب به‌نام بت‌شکن تاریخ هستیم و از بانیان این موسسه جا دارد به‌دلیل انتخاب این نام مناسب و زیبا تقدیر کنیم.

قلم | qalamna.ir :
 
 
آنگاه که درون خویش را از خود تهی یافتی و بیرون از خویش را خالی از خدا، قرآن بخوان آنگاه که در دریای خروشان زندگی، در چنگال طوفان جهل و ترس اسیر شدی و ساحل صلاح و صلح و کشتی نجات و رهایی را آرزو کردی، قرآن بخوان آنگاه که عقلت، احساست را به بند کشید و فکرت، عشقت را و قوه پیوستن به یزدان به نیروی عرفان را از دست دادی، قرآن بخوان آنگاه که در کوچه باغ‌های یاس، حیران و سرگردان، ناامید و پریشان، در جست‌وجوی قطره‌ای آب، کشتزار خشک و قحطی‌زده اندیشه‌ات را تسلی می‌دهی، از دریای بیکران امید لختی برگیر و قرآن بخوان آنگاه که مرگ را ختم و معاد را وهم و پندار خود را حتم یافتی، قرآن بخوان آنگاه که غرور، وجودت را گرفت و تفاخر، شعورت را و ذلت خویش را عزت یافتی و نخوت خویش را همت، قرآن بخوان آنگاه که از فرط جهالت، امانت را از یاد بردی و به خیال سعادت، اسیر ضلالت شدی، قرآن بخوان آنگاه که خود را خدا یافتی و شمع را خورشید، قرآن بخوان آنگاه که مرگ خود را دور دیدی و حیات خویش را جاوید یافتی و دنیا و آخرت را جدا از هم و دنیا‌داری و بهشت را در کنار هم، قرآن بخوان آنگاه که از درستی گسستی و بر مرکب سستی نشستی و به پستی پیوستی و در منجلاب تباهی، رهایی را خواستی، قرآن بخوان… .
 
آری قرآن کتاب آسمانی، بشارت‌دهنده سعادت دنیوی و اخروی که خواندش آرام جان است و عمل به آن ناجی روح و روان. روز پنجشنبه بزرگ‌ترین موسسه قرآنی خطه جنوب به‌نام «ابراهیم خلیل‌الله» با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت این وزراتخانه، حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیران ارشد و مسوولان استانی و شهرستانی، بانی این موسسه و … افتتاح شد.
این دارالقرآن ۷۵۰ دانش‌آموز و دانشجو دارد و در این مدت زمانی که مشغول به فعالیت است، موفق شده کتابی را به‌نام «با حافظان کلام وحی» که شامل تجربیات ۱۱۴ نفر از حافظان کل قرآن کریم است و در قالب مصاحبه تنظیم‌ شده است، روانه بازار نشر کند.
این موسسه در چهارطبقه ساخته شده است و از نظر امکانات و فضا مجهز‌ترین و بزرگ‌ترین موسسه دارالقرآن در خطه جنوب به‌شمار می‌رود. زمین این موسسه از سوی یکی از واقفان تنگستانی به‌نام ابراهیم شکاری اهدا شد و با همت خیر هموطن حجت‌‌الاسلام حسین حق‌شناس تنگستانی و برخی از خیران خارج از کشور بنا شد. آیین گشایش این موسسه با حمل قرآن از سوی حاملان فرشته‌گونش و با تلاوت آیات چندی از قرآن کریم از سوی جعفر فردی، قاری بین‌المللی آغاز شد که با صدای روحانی خویش، حال و هوای ملکوتی و معنوی را بر فضا حکمفرما کرد. بعد از آن دانش‌آموزان مدرسه کوثر به سرودخوانی پرداختند. 
در سومین بخش برنامه، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: خوشحال هستیم که امروز شاهد بزرگ‌ترین موسسه قرآنی در خطه جنوب به‌نام بت‌شکن تاریخ هستیم و از بانیان این موسسه جا دارد به‌دلیل انتخاب این نام مناسب و زیبا تقدیر کنیم.
محمدرضا حشمتی با بیان این‌که در قرآن نمی‌توان صفحه‌ای را یافت که در آن آیاتی از آیات توحید و پرهیز از شرک دیده نشود، افزود: هدف اصلی همه پیامبران الهی دعوت مردم به توحید و پرهیز از شرک بود. پیامیر اکرم (ص) فرمودند: «من مردم را به آیین توحید دعوت می‌کنم و از آنان می‌خواهم که شهادت بدهند خدایی جز خدای یگانه وجود ندارد». بهترین و موفق‌ترین برنامه‌ها، تجلیل از برترین‌های قرآنی کشور است که موجب تشویق دیگر افراد جامعه برای ورود به این صحنه خواهد شد.
وی با بیان این‌که امیدواریم این بنای توحیدی منشا درس و معرفت توحیدی برای این منطقه باشد و بتواند دانش‌آموختگان زیادی برای تدریس به اقصی نقاط کشور اعزام کند، خاطرنشان کرد: در کشور انجمن خادمان قرآن با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تعامل و هم‌اندیشی در زمینه‌های مختلف قرآنی، حمایت مادی و معنوی از خادمان قرآن کریم تشکیل‌شده است.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت بیش از پنج هزار مرکز دارالقرآنی با بیش از یک‌میلیون نفر در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد دو هزار مرکز قرآنی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود.
حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به این‌که امیدوارم موسسه قرآنی «ابراهیم خلیل‌الله» به پایگاه توحید و تدریس معرفت و توحید در جنوب تبدیل شود، خاطرنشان کرد: با همت بانیان، این موسسه محفل و مجتمع قرآنی جنوب به شمار می‌رود و تاکنون در حفظ و قرائت قرآن این مرکز پیشتاز بوده است و تلاش می‌شود تا دانش‌آموزان و دانشجویان در مرکز دارالقرآن «کریم ابراهیم خلیل‌الله» اهرم جذب و پس از یادگیری علوم قرآنی به سایر مناطق کشور برای دعوت مردم به یادگیری و حفظ قرآن کریم و عمل به آن اعزام شوند. البته این موسسه در آینده باید در حوزه فهم آیات قرآن نیز تلاش کند، چراکه اولویت کلان معاونت قرآن و عترت وزراتخانه در سال ۹۵ نهضت فهم قرآن کریم است. بنابراین ما در سال ۹۵ از برنامه‌ها و طرح‌هایی حمایت می‌کنیم که به این مهم توجه داشته باشند. بحمدالله دکتر محمدصادق حق‌شناس خود نیز یکی از پیشتازان حوزه فهم قرآن است. امیدوارم همه در راه خدمت به حق و قرآن موفق باشید.
با پایان سخنان حجت‌الاسلام حشمتی از نفرات برگزیده آزمون جامع طرح «واژه‌های آسمانی» این موسسه تقدیر و به ۴۰ نفر از این دانش‌آموزان و دانشجویان هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا شد. پس از واقف زمین موسسه دعوت شد که هدف خود را از این کار بزرگ و خیرخواهانه بیان کند.
 
ابراهیم شکاری با لحنی صمیمانه گفت: سال ۸۸ موسم حج بود، آن زمان این بنا در اجاره اداره بهزیستی شهرستان قرار داشت، خواب دیدم که دوطبقه است و تمام این دو طبقه پر از آیات قرآنی است. صبح که از خواب بیدار شدم و به خانواده خوابم را تعریف کردم و گفتم اگر خدا بخواهد آن را می‌خواهم در راه خدا وقف کنم. تا این که ماه محرم فرا رسید و در منزل پدری‌ام روضه بود، حاج‌آقا حق شناس به آنها تشریف آوردند و خوابم را برایش تعریف کردم و گفتم که می‌خواهم این زمین را در راه خدا وقف کنم که حاج‌آقا هم استقبال کردند تا این‌که به همت خیران این بنا باشکوه ساخت شد و امروز میزبان عاشقان کلام وحی است و البته از خدا خواستم که این موسسه با حضور خود حاج‌آقا حق‌شناس افتتاح شود که خدا را شکر این آرزویم نیز مستجاب شد.
بعد از آن گروه تواشیح معراج که از گروه‌های مطرح تواشیح کشوری است به اجرا پرداختند. سپس محمدصادق حق‌شناس به سخنرانی پرداخت و از برگزاری جشنواره قرآنی که با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان تنگستان قرار است برگزار شود، خبر داد و عنوان کرد که ان‌شاءالله در نظر داریم این برنامه را در آینده در سطح استانی و ملی نیز اجرائی کنیم.
بعد از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که قرآن برای نجات انسان‌ها نازل شده است و همه ما باید تلاش کنیم که بیشترین بهره را از قرآن ببریم، گفت: درس‌های بسیار مهمی در زمینه زندگی، سعادت و خوشبختی انسان‌ها در قرآن ذکر شده است؛ سعادت و خوشبختی زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها در گرو عمل به فرامین قرآن است.
علی جنتی با بیان این‌که قرآن به‌منظور ترویج میانه‌روی و عقلانیت و محبت بین انسان‌ها نازل شده است، افزود: قرآن با افراطی‌گری‌ها و بی‌خردی‌ها مخالف است. قرآن انسان‌ها را از تاریکی به سمت نور و روشنی سوق می‌دهد و همه انسان‌ها را به سمت تفکر، تدبیر، عقلانیت و خردورزی دعوت کرده است.
وی با اشاره به این‌که افرادی که از قرآن دور باشند، در تاریکی و ظلمت هستند، خاطرنشان کرد: قرآن منادی وحدت است و همه را به دور هم بودن دعوت و انسان‌ها را از تفرقه دور می‌کند. امروز ما در قرن ۲۱ شاهد جهالت نوینی از سوی کسانی هستیم که از این کتاب نجات‌دهنده دور مانده‌اند. قرآن کتابی است که دعوت به میانه‌روی می‌کند. همان‌طور که در صدر اسلام ما نیز شاهد درگیری میان مردم بودیم اما با آمدن اسلام و نزول قرآن به قلب پیامبر وحدت میان مردم برقرار شد. 
جنتی قرآن را اقیانوس بیکران معنویت دانست و ادامه داد: عمل به قرآن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همه باید تلاش کنیم که از معنویت قرآن استفاده کنیم. قرآن کتابی است که ما را به قسط و عدل دعوت می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز تاسیس و ساماندهی موسسات قرآنی، گفت: افرادی که در زمینه قرآنی فعال هستند حمایت مادی و معنوی می‌شوند.
 
وی با تقدیر از تلاش‌های حجت‌الاسلام حسین حق‌شناس در ساخت موسسه قرآنی خیرساز «ابراهیم خلیل‌الله»، تصریح کرد: از دیگر خدمات حاج‌آقا حق‌شناس چه در داخل و چه در خارج از کشور تقدیر می‌کنم، به‌خصوص از شیوه‌های نوینی که در نشر قرآن دنبال می‌کنند. امیدواریم این موسسه جایگاه و پایگاه خوبی برای نشر فعالیت فعالیت‌های قرآنی باشد و بتواند زمینه توسعه فعالیت‌های قرآنی را در این خطه فراهم سازد. همچنین از محمدجواد حق‌شناس نیز تشکر می‌کنم و همچنان ارادت دیرینه دو سه دهه گذشته را نسبت به وی دارم، چراکه وی جزء شخصیت‌های مفید و موثر کشور هستند و همواره در خدمت انقلاب و آرما‌ن‌های انقلاب بوده‌اند.
دیگر برنامه قرآنی که در تنگستان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، افتتاح جشنواره «سودوکوی قرآنی» است که در این جشنواره به‌ جای اعداد سودوکو از کلمات قرآنی استفاده می‌شود.
حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این آیین با بیان این‌که این ساختمان دارای هزار و ۸۰۰ متر زیربنا در چهار طبقه و با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال ساخته شده است و هزینه آن هم از سوی حجت‌الاسلام حسین حق‌شناس تنگستانی تامین شده است، گفت: فعالیت‌ این موسسه از سال ۸۹ شروع شده است و توسعه فعالیت‌های قرآنی در شهرستان تنگستان از مهم‌ترین برنامه‌های این موسسه بوده است.
آیین گشایش بزرگ‌ترین موسسه قرآنی «ابراهیم خلیل‌الله» با رونمایی از کتاب «باحافظان کلام وحی» که با همت دانشجویان و فعالان این موسسه منتشر و چاپ شده است، به پایان رسید. /بامداد جنوب
 
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.