stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 30417
  • 15 اسفند 1394 - 1:37
5

اهمیت زنان در ایران

اهمیت زنان در ایران

یادداشت/ شادی ابراهیمی – کارشناس ارشد زبان و فرهنگ

قلم | qalamna.ir :

photo_2016-03-10_18-18-29به هرحال در فرهنگ ایرانی همیشه زنان را ارج نهاده و بزرگ داشته اند. در اوستا زن و مرد برابر و بدون برتری از یکدیگرند چه در میان ایزدان و امشاسپندان و چه در جهان مادی که زن و مرد نیکوکار و یا زن و مرد بدکار کنار هم و با یک ارزش آمده است.
بعدها در متون پهلوی که در قرون متاخر نگاشته شده اند تبعیض هایی دیده می شود.اما در فرهنگ و اساطیر اولیه چنین چیزی نمی بینیم.
الواح فارسی باستان و عیلامی دوره هخامنشی نشان از برابری حقوق زن و مرد دارد و زنان اجازه کار و فعالیت های اجتماعی و داشتن ملک و املاک و حتی سرپرستی و تصمیم گیری برای کودکانشان داشته اند. در نقوش برجسته ی عیلام باستان زنان درباری شهبانوان و ایزدبانوان همیشه همتراز مردان تصویر شده. حتی در دوران ساسانی در نقوش برجسته و مهرها شهبانوان و زنان دربار را نیز می بینیم و در متون از آنها نام برده شده است. دردوران ساسانی ما دو شهبانو داشته ایم که کشور را اداره کرده اند و زنان درباری نقش مهمی را ایفا می کرده اند. حتی وراثت خون شاهی ازمادر آنقدر اهمیت داشته که داریوش برای تحکیم مشروعیتش با آتوسا ازدواج می کند و پسر او را جانشین می کند و اسکندر برای به دست آوردن کمی مشروعیت استاتیرا، دختر داریوش سوم، را به همسری برمیگزیند.
پس طبیعی است که در فرهنگ کهن ایران زمین بزرگ داشتن زن اهمیت داشته روزی مختص زنان و روز بزرگداشت و تشکر از زنان داشته باشیم و این روز روز دختر اهورامزدا اسفند روز از اسفند ماه است.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.