stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 30268
  • 13 اسفند 1394 - 11:33
1

کار کنیم تا بماند، نه کار کنیم تا بمانیم

گاه انسان در زندگی خود فرصت‌هایی را برای خدمت کردن به دست می‌آورد و این فرصت‌ها در واقع عنایتی است از سوی خداوند متعال که باید قدردان وشکرگزار خالق هستی بود.

قلم | qalamna.ir :
منطقه همدان، سنت حسنه وقف از زمان‌های گذشته و با اشکال گوناگون وجود داشته و در دین مبین اسلام به عنوان یک حرکت پویا، بالنده و نظام‌مند منطقی درآمد و در خدمت مردم قرار گرفت و گسترش یافت به طوریکه در کمتر نقطه‌ای از جهان نوعی از وقف وجود ندارد.
 
با مطالعه و بررسی وضعیت موقوفات درمی‌یابیم که وقف دارای آثار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است و نقش بسزایی در حل مشکلات جامعه داشته است به طوریکه اگر سنت حسنه وقف در جامعه نهادینه شود می‌تواند بازوی توانمندی برای دولت باشد.
 
وقف، صدقه جاری
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند به ایسنا گفت: وقف یکی از صدقه‌های جاریه است و در کشور ما نیز از زمان‌های طولانی افراد خیراندیش و آینده‌نگر موقوفاتی را وقف کردند که درآمد آن برای نیازهای مردم زمانه خودشان مصرف می‌شد، حال اگر می‌خواهیم یکی از بهترین صدقات جاریه را در جامعه زنده نگهداریم باید نگذاریم سنت حسنه وقف به فراموشی سپرده شود.
 
حجت‌الاسلام احمدرضا خزایی در رابطه با عملکرد و فعالیت‌های این نهاد در ۱۱ ماهه امسال اظهار کرد: این اداره با اقدامات مفید خود از قبیل تشکیل سفیران و یاوران وقف و نشست‌های صنفی تمام همت خود را در جهت ترویج سنت حسنه وقف و کسب جایگاه واقعی این سنت نیکو در شهرستان نهاوند به‌کار گرفت که این مهم به اذعان مسئولان و مردم در حال محقق شدن است.
 
وی افزود: در سال ۹۳ تعداد وقف‌های شهرستان هفت فقره بود که امسال با تدابیر و اقدامات لازم به ۲۳ فقره افزایش یافته است به طوری که رکوردار ایجاد وقف‌های جدید در استان هستیم.
 
خزایی تصریح کرد: این وقف‌ها با نیت‌های منطبق با روز مانند کمک به معلولان، کمک به ازدواج و جهیزیه جوانان بی‌بضاعت و ترویج فرهنگ قرآنی صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: میزان سهمیه این شهرستان در سال‌جاری ۱۸ وقف بود که نه تنها این رقم محقق شد بلکه با تبلیغات و تلاش‌هایی که انجام گرفت، زودتر از زمان موعد این تعداد وقف در سطح نهاوند انجام گرفت و به ۲۳ موقوفه افزایش پیدا کرد.
 
عمده موقوف‌ها در نهاوند انتفاعی است
 
وی با تاکید بر اینکه عمده موقوف‌ها در نهاوند انتفاعی است، عنوان کرد: وقف‌هایی که در سطح نهاوند صورت گرفته اغلب انتفاعی است که گرچه کاری پسندیده شد اما لازم است واقفان به سمت وقف‌های منفعتی بروند تا بتواند برای ما ایجاد درآمد کرده و یا صرف کارهای اقتصادی متناسب با نیازهای روز شود.
 
وی خاطرنشان کرد: شهرستان نهاوند در مجموع دارای ۲۲ امامزاده همراه با شجره‌نامه است که طبق برنامه زمان‌بندی شده تمام این امامزادگان مرمت و باسازی خواهند شد.
 
رئیس اوقاف و امور خیریه نهاوند از وجود ۴۵۰ رقبه منفعتی در نهاوند خبر داد و گفت: ۱۰۹ رقبه در بخش عرصه و اعیان تجاری در این شهرستان ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به وجود هشت رقبه در بخش عرصه و اعیان مسکونی در شهرستان نهاوند یادآور شد: ۷۴ رقبه نیز در بخش عرصه مسکونی در این شهرستان وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه چهار رقبه در بخش عرصه تجاری در شهرستان نهاوند ثبت شده است، اظهار کرد: ۲۱۳ رقبه در بخش زمین تجاری در شهرستان نهاوند ایجاد شده و در سایر کاربری‌ها نیز ۴۲ رقبه وجود دارد.
 
به گفته خزایی، در شهرستان نهاوند ۲۴ بقعه متبرکه، ۲۴۶ مسجد، ۴۷ حسینیه، ۲۲ زینبیه، ۲ مهدیه، ۲۳ فاطمیه، ۹۱ موقوفه متصرفی و ۳۷۱ رقبه منفعتی وجود دارد.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوندخاطرنشان کرد: درمان، تحصیل، اشتغال، تبلیغ و ترویج علوم جدید از جمله نیازهای روز جامعه است.
 
طرح آرامش بهاری
 
کارشناس فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه نهاوند نیز با اشاره به عملکرد فرهنگی این نهاد اظهار کرد: حضور چشمگیر مردم در تعطیلات نوروزی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و ضرورت بهره‌مندی از این ظرفیت به وجود آمده در بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه را بر آن داشت تا در ۹ بقعه متبرکه سطح شهرستان نهاوند طرح نوروزی آرامش بهاری را در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه طراحی و اجرا کنند.
 
مهدی سوری افزود: تقویت باورهای دینی و ترویج فضایل اخلاقی با بهره‌مندی از اجرای برنامه‌های فاخر فرهنگی و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران در این ایام زمینه را برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی آماده ساخته است، بهره‌برداری از فضای بقاع متبرکه و امامزادگان در ایام تعطیلات نوروزی، شناساندن امامزادگان عظیم‌الشأن(ع) و معرفی بقاع و اماکن متبرکه به زائران، خدمت‌رسانی مطلوب و ایجاد رضایت و علاقه‌مندی در زائران، استفاده از ظرفیت بقاع و تعطیلات عید نوروز برای ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائران و مسافران نوروزی و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و ترغیب مردم به وقف‌های جدید از جمله اهداف طرح آرامش بهاری بوده است.
 
سوگواره یاس نبوی(ص)
 
وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اشاعه فرهنگ و معارف معصومین(ع) و تبلیغ و ترویج سیره عملی و نظری حضرت زهرا(س) در آستان مقدس امامزادگان ویژه برنامه سوگواره یاس نبوی را در ۹ بقعه متبرکه در سال‌جاری در روز شهادت حضرت صدیقه کبری(س) برگزار کرد.
 
وی بیان کرد: ترویج فضائل اخلاقی و تربیتی حضرت به عنوان اسوه حقیقی زنان عالم و تقویت روحیه دفاع از حریم ولایت با برگزاری مراسم ویژه صبح روز شهادت و حرکت هیئات عزاداری به سمت بقاع متبرکه، ایراد سخنرانی، قرائت زیارت‌نامه حضرت زهرا(س) برگزاری مسابقه سراسری خطبه حضرت فاطمه(س) و برگزاری همایش رهروان یاس نبوی گوشه‌هایی از فعالیت انجام گرفته در سال‌جاری بوده است.
 
نشاط معنوی جوانان و نوجوانان
 
این کارشناس اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به سیاست تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و نظر به ظرفیت ممتاز آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه، برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه را در این اماکن مقدس و نورانی اجرا می‌کند.
 
وی افزود: ازجمله این ویژه برنامه‌ها که جامعه هدف و مخاطب آن قشر جوان و نوجوان هستند، طرح تابستانی نشاط معنوی است که حاوی برنامه‌های قرآنی، فرهنگی، آموزشی، سرگرمی و اردویی است.
 
وی بیان کرد: طرح نشاط معنوی با هدف استفاده از ظرفیت طرح اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی برای قطب فرهنگی کردن بقاع متبرکه، بهینه‌سازی و غنی‌سازی اوقات‌فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان با هدف تقویت و ارتقاء بنیه اعتقادی، دینی، اخلاقی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و نیز سوق دادن نسل جوان به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی به‌ویژه حفظ قرآن کریم در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در ۵ بقعه امسال برگزار شد.
 
ضیافت الهی در پرتو انوار معنوی و الهی
 
وی عنوان کرد: از جمله برنامه‌های این طرح می‌توان به برگزاری نماز جماعت، اجرای برنامه جزءخوانی، اجرای محافل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته مصری، جلسات تفسیر قرآن، ویژه برنامه‌های لیالی قدر، برپایی خیمه‌های معرفت و برنامه‌های سخنرانی، پاسخگویی به مسائل شرعی در ۹ بقعه متبرکه شاخص در سال‌جاری برگزار شد.
 
سوری بیان کرد:همچنین ایجاد فضای تبلیغی ترویجی معارف قرآنی با برگزاری محافل و مجالس جزءخوانی و تفسیر در جوار آستان مقدس خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت فضای معنوی ماه مبارک رمضان و استفاده از ظرفیت روحانیون و مبلغان در جهت تبلیغ دین و معارف اسلامی و اهل‌بیت(ع) از جمله اهداف برگزاری ضیافت الهی است.
 
ولایت علوی و اکمال دین نبوی
 
سوری گفت:جشن ولایت علوی در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، همزمان با ایام دهه ولایت و امامت پیروان و شیفتگان امیرالمومنین(ع) در جوار امامزادگان به میزبانی ۹ بقعه متبرکه برگزار شده است.
 
وی افزود: معرفی شخصیت والای حضرت علی(ع) به عنوان الگوی حقیقی و عملی انسان کامل و ترویج فرهنگ وقف در راستای ایجاد وقف جدید با عنوان وقف علوی از جمله اهداف برگزاری جشن بزرگ علوی است.
 
ثبت بیش از ۲۰۰۰ نفر در طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم
 
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات گران‌بارشان به تأثیرات عمیق حفظ قرآن کریم در جامعه تاکید فرمودند، یکی از چیزهایی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی دارد حفظ قرآن است در واقع حفظ قرآن را مقدمه بسیار مناسبی برای تدبر و راهیابی به مفاهیم و آموزش‌های آیات قرآن کریم برشمردند.
 
سوری با اشاره به تاثیرات عمیقی که حفظ قرآن بر روی حافظ می‌گذارد، افزود: رهبر معظم انقلاب با درک صحیح و واقع‌بینانه از نقش موثر حافظان قرآن کریم در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه و با ترسیم چشم‌انداز نوین در عرصه فعالیت‌های قرآنی سخن از تربیت ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن کرده‌اند که این رویکرد گامی بزرگ در جهت پیشبرد اهداف جامعه قرآنی و پیشرفت به سوی تعالی و رشد همه‌جانبه است.
 
وی در ادامه به دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال‌جاری همچون برگزاری مهر تحصیلی در راستای اجرای نیت واقفین خیراندیش با موضوع کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، برگزاری همیایش استانی پیوند آسمانی در آستان مقدس شاهزاده محمد(ع) با حضور ۴۰ زوج، اجرای برنامه‌های هفته وقف، برگزاری همایش عفاف و حجاب همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) در امامزاده مهدی(ع) و تجهیز ۱۰ بقعه متبرکه به کتب دینی و فرهنگ اشاره کرد.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.