stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 30111
  • 11 اسفند 1394 - 20:35
2

ایران ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق دارد

آمار مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که ۳٫۵ میلیون نفر ترک تحصیلی در کشور داریم که البته آموزش و پرورش هیچ مسوولیتی را در قبال آن نمی‌پذیرد

قلم | qalamna.ir :

دبیر علمی سمپوزیوم ادغام مراقبت‌های اجتماعی در نظام مراقبت‌های اولیه با بیان اینکه ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق در کشور داریم، گفت: آمار مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که ۳٫۵ میلیون نفر ترک تحصیلی در کشور داریم که البته آموزش و پرورش هیچ مسوولیتی را در قبال آن نمی‌پذیرد.

دکتر بهزاد دماری در سمپوزیم ادغام مراقبت‌های اجتماعی در نظام مراقبت‌های اولیه که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، به تبیین گزارش نهایی طرح تدوین بسته خدماتی مراقبت‌های سلامت اجتماعی در نظام مراقبت‌های اولیه سلامت ایران پرداخت و اظهار کرد: آمارها نشان‌دهنده وضعیت سلامت اجتماعی هستند. به عنوان مثال اختلاف هزینه‌کرد دهک اول با دهک دهم در سبد غذایی ۱۰ برابر است. به عنوان مثال اگر خانواده‌ای در دهک اول درآمدی ۴۰۰ هزار تومان برای تغذیه هزینه می‌کند،‌ این میزان در دهک دهم به ۴ میلیون تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین هزینه خانوار برای تفریحات ۲٫۳ درصد کل درآمد است در حالی که میانگین هزینه دخانیات ۴٫۸ درصد است.

رییس انجمن علمی پزشکی اجتماعی با بیان اینکه ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق در کشور داریم، گفت: آمار مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که ۳٫۵ میلیون نفر ترک تحصیلی در کشور داریم که البته آموزش و پرورش هیچ مسوولیتی را در قبال آن نمی‌پذیرد.

دماری ادامه داد: همچنین در سال ۸۲ حدود ۸۴ هزار زوج طلاق گرفته در کشور داشتیم که این آمار در سال ۹۴ به ۱۶۸ هزار زوج رسیده است. ۳۰۰ هزار زندانی در کشور داریم و برای ۱۵ میلیون نفر پرونده جاری در دادگستری وجود دارد.

دبیر علمی سمپوزیوم ادغام مراقبت‌های اجتماعی در نظام مراقبت‌های اولیه با بیان اینکه رقم مبتلایان به اعتیاد در محافل غیررسمی ۴ میلیون نفر گزارش می‌شود، گفت: مطالعه‌ای درخصوص وضعیت اعتیاد در محیط‌های کاری در سال گذشته انجام شد که نشان می‌داد ۲۱ درصد کارگران مبتلا به اعتیاد هستند.

دماری افزود: همچنین مطالعات نشان می‌دهند که حدود ۴۰ درصد بانوان کشور در یک سال گذشته دچار خشونت خانگی شده‌اند. نمره سرمایه اجتماعی ما در کشور ۲٫۲ و از میانگین کمتر است و با بستر سرمایه اجتماعی که نمره ۲٫۲ دارد بعید می‌دانیم سیاست‌های پیشگیرانه بخواهد به خوبی پیش برود.

وی با بیان اینکه از ۴ میلیون مصرف‌کننده موادمخدر تنها ۳۰ درصد تحت درمان هستند، گفت: مراکز بهداشتی درمانی و ترک اعتیاد ما قادر به فراخوان برای جذب معتادان جهت درمان نیستند.

دبیر علمی سمپوزیوم ادغام مراقبت‌های اجتماعی در نظام مراقبت‌های اولیه در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره الگوی استانی طرح ادغام مراقبت‌های اجتماعی در نظام مراقبت‌های اولیه پرداخت و گفت: در سطح ملی ۲۰ سازمان ذی‌ربط وظیفه حل آسیب‌های اجتماعی را برعهده دارند که در طرح پایلوت ما نیز مشارکت می‌کنند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.