stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 30059
  • 11 اسفند 1394 - 12:05
7

اعداد ماندگار انتخابات؛ از شرکت ٣۵ میلیونی و رکورد رای هاشمی تا نخستین منتخب غیرروحانی خبرگان و کرسی‌هایی که به زنان رسید

اعداد ماندگار انتخابات؛ از شرکت ٣۵ میلیونی و رکورد رای هاشمی تا نخستین منتخب غیرروحانی خبرگان و کرسی‌هایی که به زنان رسید

شرکت ٣۵ میلیون نفر در انتخابات/ ٠٠٠ /٣٠٠ /٢ رای منتخب اول خبرگان تهران؛ هاشمی رفسنجانی/محسن اسماعیلی نخستین منتخب غیرروحانی خبرگان/ورود ۶ منتخب خبرگان با بیش از ٠٠٠/٠٠٠ /٢ رای/ ٠٠٠ /۶٠٠ /١ رای منتخب اول مجلس تهران؛ محمد رضا عارف/انتخاب ٣٠ نماینده منتخب تهران برای نخستین بار در مرحله اول/ انتخاب ٣٠ نماینده تهران با آرای بیش‌ از ٠٠٠/٠٠٠/ ١/ ٢٠ کرسی از آن زنان شد.

قلم | qalamna.ir :
انتخابات به پایان رسید و همه آرا شمرده شد. وزارت کشور چهار روز سخت و پر کار را پشت سر نهاد و مجری انتخاباتی بود که تفاوت‌ها و نخستین‌هایی را نیز به همراه داشت. روز هفتم اسفند در تهران ۵٠ درصد و در کل کشور ۶٠ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت و از حق رای دادن خود استفاه کردند و آرای خود در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را به صندوق‌های رای ریختند. در میان همه نتایجی که اعلام شده بی‌شک چشم‌ها بیش از هر چیز به قلب کشور و پایتخت دوخته شده.
 
هاشمی رفسنجانی قلم؛ تهران در این دوره از انتخابات با رکوردها و تازه‌هایی همراه بود. پیش از انتخابات و در فضای تبلیغات مشخص بود که این انتخابات دست کم در تهران رقابت افراد نیست بلکه رقابت لیست‌هاست، لیست‌هایی که از سوی دو جریان سیاسی کشور به مردم ارایه شده بود و در روزهای پیش از انتخابات، سرخط تبلیغات، تاکیدات و تکرارها برای رای دادن به افراد همه لیست قرار گرفته بود. همین موضوع یکی از نخستین‌های تهران را رقم زد و برای نخستین‌بار یک لیست به‌طور کامل برنده انتخابات تهران شد؛ با تفاوتی تاریخی و جالب. در ششمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ٧٨، ٢٩ نفر از لیست اصلاح‌طلبان به مجلس راه پیدا کرد و نفر سی‌ام غلامعلی حدادعادل بود اما در این دور حداد عادل در جایگاه سی و یکم ایستاد تا برای نخستین‌بار یک لیست ٣٠ نفره برنده قطعی انتخابات در تهران شود. در این میان رای‌هایی که تهرانی‌ها در روز هفتم اسفند به صندوق‌ها ریختند رکورد دیگری را نیز به جای گذاشت، برای نخستین‌بار ٣٠ نماینده تهران با آرای بالای یک میلیون، کرسی‌های سبز بهارستان را از آن خود کردند. روز هفتم اسفند برای زنان هم روز مهمی محسوب می‌شود چرا که در این روز رکورد تازه‌ای هم برای حضور زنان در مجلس به جای گذاشته شد و بیشترین تعداد نمایندگان زن در تاریخ جمهوری اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند تا ٢٠ کرسی از بهارستان به زنان تعلق گیرد. اگرچه این رقم با آنچه فعالان امور زنان به دنبالش هستند بسیار فاصله دارد اما می‌تواند آنها را امیدوار نگه دارد.
 
خبرگان مردم در صدر     
 
دیروز صبح نتایج نهایی انتخابات خبرگان در تهران مشخص و اعلام شد. لیست خبرگان مردم، لیستی که مورد حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود توانست پیشتاز رقابت خبرگان تهران شود و از ١۶ کرسی خبرگان در تهران، ١۵ کرسی را از آن خود کند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در صدر منتخبین مردم، بیشترین آرا را به دست آورد و حسن روحانی رییس‌جمهور در رده سوم ایستاد. منتخبان مردم تهران در مجلس خبرگان به ترتیب آرا به شرح زیر است:
 
١-‌ اکبر هاشمی بهرمانی / ٢- محمدآقا امامی / ٣- حسن روحانی / ۴ – محسن قمی / ۵ – محمدعلی موحدی / ۶ – قربانعلی دری نجف آبادی / ٧ – سید ابوالفضل میرمحمدی / ٨ – محمد محمدی نیک (ری شهری) / ٩ – ابراهیم حاج امینی نجف‌‌آبادی / ١٠ – سیدمحمود علوی / ١١ – نصرالله شاه‌‌آبادی / ١٢ – محمدعلی تسخیری / ١٣ – محسن اسماعیلی / ١۴ – محمدحسن زالی / ١۵ – سید هاشمی بطحایی / ١۶- احمد جنتی
 
۵٢ نامزد مورد حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجلس خبرگان پنجم
 
 مجلس خبرگان رهبری کمتر از چند ماه دیگر وارد پنجمین دوره خود می‌شود. نمایندگانی که به پنجمین دوره این مجلس وارد می‌شوند گرایشات سیاسی متنوعی دارند. بر اساس جدولی که خبرگزاری ایسنا آن را گردآوری کرده است در میان نمایندگان منتخب مجلس خبرگان دوره پنجم، ٢۴ نماینده مورد حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و لیست اصلاح‌طلبان، ٢۴ نماینده مورد حمایت اصولگرایان و شش نماینده مستقل دیده می‌شود. در این میان اما جمعی به بزرگی ٣٣ نفر به صورت مشترک در هر دو لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان حضور دارند که این موضوع این دوره از مجلس خبرگان رهبری را متفاوت با سایر دوره‌ها می‌کند.
 
لیست امید برنده قاطع تهران
 
اگرچه نتایج اولیه شمارش آرا در تهران مشخص کرد که لیست امید و اصلاح‌طلبان پیروز قاطع انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود اما تا اعلام نتیجه نهایی سه روز زمان لازم بود. خبر نهایی پیروزی هر ٣٠ نفر نامزد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان را شخص وزیر کشور در نشست خبری‌اش اعلام کرد و دیروز ظهر مشخص شد اصلاح‌طلبان پیروز قطعی انتخابات در تهران شده‌اند و تمامی ٣٠ کرسی تهران را به خود اختصاص داده‌اند. محمد رضا عارف و علی مطهری در صدر منتخبان مردم تهران برای مجلس شورای اسلامی هستند.
 
اسامی منتخبان تهران به شرح زیر است:
 
١-محمدرضا عارف / ٢- علی مطهری/ ٣- سهیلا جلودارزاده/  ۴- علیرضا محجوب/  ۵- الیاس حضرتی/ ۶- کاظم جلالی/ ٧- محمدرضا بادامچی/ ٨- فریده اولاد قباد/ ٩- سیده فاطمه حسینی/ ١٠- مصطفی کواکبیان/ ١١- پروانه سلحشوری/ ١٢- ابوالفضل سروش/ ١٣- علی نوبخت حقیقی/ ١۴- غلامرضا حیدری/ ١۵- مهدی شیخ/ ١۶- فاطمه سعیدی/ ١٧- محمدعلی وکیلی/ ١٨- محمود صادقی/ ١٩- بهروز نعمتی/ ٢٠- پروانه مافی/ ٢١- فاطمه ذوالقدر/ ٢٢- محمدجواد فتحی/ ٢٣- طیبه سیاوشی شاه عنایتی/ ٢۴- سیدفرید موسوی/ ٢۵- محمدرضا نجفی/ ٢۶- داود محمدی/ ٢٧- محسن علیجانی‌زمانی/ ٢٨- احمد مازنی/ ٢٩- علیرضا رحیمی/ ٣٠- عبدالرضا هاشم زایی
 
آرای هاشمی‌رفسنجانی در چهار دوره گذشته خبرگان
 
آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در دوره پنجم مجلس خبرگان بیشترین آرای این انتخابات را به خود اختصاص داد. عصر ایران، نتایج انتخابات خبرگان رهبری پنجم با حضور گسترده مردم مشخص شد و براساس اعلام وزارت کشور هاشمی‌رفسنجانی با دو میلیون و ٣٠١ هزار و ۴٩٢ رای به عنوان نفر اول تهران به این مجلس راه پیدا کرد. هاشمی پیش از این در چهار دوره مجلس خبرگان حضور داشت و بیشترین آرا را به خود اختصاص داده بود. در جدول زیر رای هاشمی را در دوره‌های قبل مشاهده کنید. هاشمی در این چهار دوره سه دوره نایب‌رییس این مجلس بود و بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی، ریاست این مجلس را به عهده گرفت و بعد از آن در همان مجلس ریاست را به آیت‌الله مهدوی‌کنی واگذار کرد.
 
منبع: اعتماد
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.