stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 29915
  • 10 اسفند 1394 - 20:04
2

کشف ۱۰۲ سکه سلجوقی در اردبیل

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اردبیل از کشف ۱۰۲ سکه تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان اتابکی خبر داد.

قلم | qalamna.ir :
منصور عالیقدری گفت: تعداد ۱۰۲ سکه تاریخی توسط خادم و امام جماعت و هیئت امنای مسجد حضرت ابوالفضل شهرک سینا کشف و جهت حفظ و حراست از میراث فرهنگی به این اداره کل تحویل داده شد.
 
وی سکه‌های تاریخی یافت شده را در اندازه‌ها و اشکال گوناگون از جنس آلیاژ مس توصیف کرد و افزود: کتیبه این سکه‌ها در اثر گذشت زمان و دفن شدن در خاک، فرسوده و ناخوانا شده است اما در چند نمونه کلمات موجود حاکی از قدمت تاریخی این سکه ها دارد.
 
کارشناس باستان شناسی این اداره کل نیز در مورد مضامین و دوره تاریخی این سکه‌های یافت شده اظهار کرد: وجود کلماتی مانند السلطان، اتابک الاعظم، ملک الاعظم، العظم در این سکه‌ها و تشابه شکل ظاهری آنها با سکه‌های عصر سلجوقی، انتساب آنها را به دوره سلجوقیان اتابکی تقویت می‌کند.
 
حسن یوسفی با بیان اینکه برخی از سکه‌ها به شکل لاری و برخی دیگر بریده شده و به شکل چهارگوش بالشتی بوده که به دلیل فرسودگی یا نبود کتیبه، محل ضرب و دوره فرهنگی آنها مشخص نیست، گفت: پس از پاکسازی سطح برخی از این سکه‌ها، شیوه نگارش و دوره فرهنگی آنها به طور کامل مشخص خواهد شد.
 
 معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی به همراه سرپرست معاونت میراث فرهنگی و جمعی از کارشناسان این اداره کل با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل شهرک سینا و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در این مسجد با اهدای لوح سپاس و هدیه‌ای، مراتب تقدیر و تشکر را از اهتمام و همکاری خادم و امام جماعت و هیئت امنای این مسجد در مورد تحویل سکه‌های دوره اسلامی اعلام کردند.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.