stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 29457
  • 02 اسفند 1394 - 3:41
9

ایزدبانوی دین و چیستا را بشناسیم

ایزدبانوی دین و چیستا  را بشناسیم

ین یا daenã ایزدبانویی زرتشتی است که به آدمیان نیرو میدهد راه نیکی را برگزینند. / چیستا ایزدبانوی ایرانی و نماد و دانش و آگاهی است.

قلم | qalamna.ir :

ایزدبانوی دین

دین یا daenã ایزدبانویی زرتشتی است که به آدمیان نیرو میدهد راه نیکی را برگزینند.او دختر اهورامزدا سپندارمذ است و ایزدبانو اشی خواهر او است. این ایزدبانو نگاهدار زنان است و مهمترین نقشش همراهی روان پس از مرگ است. رشن و سروش و مهر روان هر زرتشتی را پس از مرگ داوری میکنند و سپس روان پای بر پل چینود می گذارد که میان گیتی و مینو است. اگر درگذشته درست کار بوده ایزدبانو دین چون دوشیزه ای زیبا و خوشبو به استقبال او می آید و پل برایش پهن و آسان گذر می شود اما اگر بدکار بوده زنی زشت و بدبو به استقبالش می آید و گذرگاه برایش به باریکی تیغ میشود. به دلیل همین خویشکاری ایزدبانو دین با سفر و راه نیز ارتباط یافته است.

 

ایزدبانو چیستا

چیستا ایزدبانوی ایرانی و نماد و دانش و آگاهی است. در مهریشت چیستای راست کردار از سوی چپ گردونه ی مهر می تازد. او خواهر ایزدبانو دین است و در هر دو جهان راه راست را به آدمیان می نمایاند. شماری از پژوهشگران او را صفتی برای دین می دانند و نه ایزدبانویی متفاوت. دختر کوچک زرتشت نیز پوروچیستا نام به معنای بسیار دانا نام دارد که از نام این ایزدبانو گرفته شده است.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.