stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 29360
  • 30 بهمن 1394 - 13:01
4

انتقاد به شورای نگهبان طبیعی است/ شورای نگهبان با منتقدان گفت‌و‌گو کند

انتقاد به شورای نگهبان طبیعی است/ شورای نگهبان با منتقدان گفت‌و‌گو کند

یک کاندیدای مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر باب گفت‌وگوی بیشتری بین کسانی که از عملکرد شورای نگهبان ناراحت هستند با مسئولان این شورا باز شود؛ می‌تواند برای کشور مفید‌تر واقع شود.

قلم | qalamna.ir :

حجت‌الاسلام محسن قمی با اشاره به انتخابات خبرگان رهبری و اهمیت آن به سخنی از حضرت محمد (ص) مبنی بر اینکه «مردم بیش از اینکه به پدر و مادرانشان شباهت داشته باشند به حاکمانشان شبیه هستند»، اشاره و تصریح کرد: این سخن در حقیقت نشانه اهمیت نقش رهبری در جوامع است؛ به گونه‌ای که در هر جامعه‌ای نقش رهبری و مدیریت جامعه، تاثیری غیر قابل مقایسه در سرنوشت افراد دارد و به همین جهت است که انتخابات مجلس خبرگان که وظیفه آن تعیین رهبری و حفظ و استمرار رهبری است؛ از موضوع‌های تاثیرگذار در آینده کشور است و همه کسانی که به سرنوشت و آینده خود بها می‌دهند به ویژه جوانان؛ باید انگیزه شرکت در انتخابات خبرگان رهبری را داشته باشند.

معاون امور بین الملل دفتر رهبر انقلاب اظهار داشت: در این دوره از انتخابات ما شاهد این هستیم که شور و شوق زیادی در میان مردم وجود دارد که در مقایسه با دوره‌های گذشته رشد و افزایش چشمگیری دارد لذا امیدوار هستیم روز ۷ اسفند مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رای، به شور و شوق خودشان بیفزایند.

او گفت: توجه داشته باشیم که صندوق‌های انتخابات خبرگان، «صندوق‌های ذخیره معنوی کشور» قلمداد می‌شوند که تک‌تک برگه‌های رای، اعتماد مردم به خبرگان را به تصویر می‌کشد و در شرایطی که جز مجلس خبرگان هیچ نهادی نمی‌تواند بن‌بست بوجود آمده را بشکند، این مجلس در لحظه‌های بحرانی و حیاتی و با توجه به نافذ بودن رای مردم به میدان می‌آید. لذا انگیزه مردم و به ویژه کسانی که دغدغه‌هایی برای خود و فرزندانشان دارند برای شرکت در انتخابات خبرگان امری روشن و مشهود است.

این کاندیدای خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی در مورد نگاه وی به حضور زنان وجوانان در مجلس خبرگان، اظهارداشت: در مورد مسئله بانوان یکی از انتقادهایی که قبل از پیروزی انقلاب و در بحبوحه انقلاب مطرح شد؛ این بود که چون انقلاب؛ اسلامی است ممکن است حقوق زنان نادیده گرفته شود و حضور اجتماعی آن‌ها محدود شود، اما در حالت کنونی که وارد سی‌وهشتمین سالگرد انقلاب شده‌ایم می‌بینیم که تا چه حد این موضوع نادرست است و در پرتو انقلاب اسلامی حضور زنان ما در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، سیاسی و اجتماعی رشد چشمگیری داشته است؛ این در حالی است که ۶۲ درصد دانشجوهای ما و ۳۰ درصد اعضاء هیات‌های علمی ما را زنان تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن شاهد حضور زنان در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و نیروهای نظامی و انتظامی هستیم که به درجه‌هایی بالایی رسیده‌اند.

قمی افزود: در انتخابات مختلفی که برگزار شده، تجربه ثابت کرده که بیش از ۶۰ درصد شرکت کنندگان در انتخابات را بانوان تشکیل می‌دهند که این موضوع نشان می‌دهد بانوان نسبت به سرنوشت، اجتماع و حتی فرزندان خود بسیار حساس هستند. بار‌ها به این نکته اشاره کرده‌ام که حضور زنان ما در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی؛ کم‌کم به الگوی زنان موثر تبدیل شده است و نشان می‌دهد که زن نباید تک قطبی باشد. یعنی لازم نیست که تنها عفت و دین خود را حفظ یا اینکه فقط در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشند بلکه می‌توانند هر دو موضوع را در خود جای دهد و این الگویی است که تمامی زنان و دختران حاضر در دنیا به آن نیازمند هستند و این مدل رفته رفته جای خود را در میان جوامع بشری باز کرده است.

نامزد پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری متذکر شد: نکته دیگر اینکه حضور زنان در دستگاه‌های سیاسی و اجتماعی را یک امتیاز برای آن‌ها نباید تلقی کرد بلکه باید آن را نیاز جامعه دانست که یکی از این مسائل انتخابات خبرگان است. باید ذکر کنم که وظیفه خبرگان پرداختن به مسائل جاری کشور نیست، بلکه وظیفه‌اش پرداختن به سرنوشت و آینده کشور است و مادرانی که دغدغه فرزندان این مرز و بوم را دارند طبیعتاً نگاه ویژه‌ای به انتخابات خبرگان دارند و همین روال و نگاه هم در خصوص جوانان صادق است.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دفتر رهبر انقلاب در پاسخ به سوالی مبنی اینکه «عملکرد شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت‌ها و همچنین برگزاری آزمون خبرگان و مسئله عدم تایید صلاحیت سیدحسن خمینی که اکثریت مراجع به او نگاه مثبتی داشتند»؛ گفت: زمانی که بحث عملکرد به میان می‌آید، باید به یک مسئله توجه کرد که فلسفه وجود این شورا در قانون اساسی آمده و برگرفته از آموزه‌های دینی است که کاملاً روشن و عیان است و در خیلی از کشورهای دیگر هم مشابه چنین ساختاری وجود دارد. لیکن ممکن است برخی نسبت به نوع عملکرد این شورا انتقاد داشته باشند که به نظرم این یک موضوع طبیعی است. چراکه ما نمی‌توانیم نهادی را پیدا کنیم که در جامعه به آن انتقاد نشود و مهم این است که هر نهادی مسئول پاسخگویی به اعمال و رفتار خودش است و سعی می‌کنند تا شبهه‌ها را در یک زمان مناسب پاسخ دهند.

او افزود: همیشه بر این نکته تاکید کرده‌ام که اگر باب گفت‌وگوی بیشتری در این خصوص؛ یعنی در رابطه با کسانی که از عملکرد شورای نگهبان ناراحت هستند با مسئولان این شورا باز شود؛ می‌تواند برای کشور ما مفید‌تر واقع شود. به صورت کلی آن چیزی که در وظایف شورای نگهبان است (هم به عنوان انتخابات و قانون اساسی و همین طور بحث نظارت بر انتخابات خبرگان که خبرگان بر عهده فقهای این شورا گذاشته‌اند) این امر را لازم جلوه می‌دهد که کاندیداهای شورای نگهبان باید شرایطی از جمله فقیه بودن و فقیه‌شناس بودن، عدالت، شجاعت و بصیرت داشته باشند و احراز این شرایط به خصوص در بحث احراز فقاهت بر عهده فقهای این شورا گذاشته شده است. لذا ممکن است خیلی مسائل دیگر اعم از استعلام‌ها در این بین مطرح باشد که البته این شیوه‌ها موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و آنچه که موضوعیت دارد این است که فقها به این اطمینان برسند که شخصی که کاندیدا شده دارای شرایط لازم است یا خیر.

او با بیان اینکه ممکن است در اجرای این مباحث مشکلاتی به دلیل کمبود مهلت بررسی یا گزارش‌هایی که طی پروسه تحقیق از بطن روند و محتوای تحقیق به بیرون می‌آید روند را تحت تاثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: اما در کل کسانی که مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته‌اند؛ یعنی برای این موضوع (نماینده خبرگان رهبری) مورد تایید نیستند نه اینکه صلاحیت کلی آن‌ها زیر سوال برود. به طوری که بخش زیادی از نامزد‌ها همچنان در سطوح مختلف کشور مشغول به خدمت هستند و نگاه مردم به آن‌ها همچنان نگاه مثبتی است، لذا این دو موضوع نباید به با یکدیگر خلط شود.

قمی، انتخابات را نوعی تکریم افراد جامعه و به مثابه یک عید خواند و یادآورشد: انتخابات فضایی را برای تنفس جامعه باز می‌کند و زمینه چرخش نخبگان را در جامعه فراهم می‌کند. از سوی دیگر باید بگویم که ما در برابر انتخابات خبرگان مسئول هستیم. اگر بتوانیم رای دهیم، ولی در عمل اقدام به این کار نکنیم و اگر بتوانیم کاندیدا شویم اما وارد عرصه نشویم و اگر بتوانیم تنور انتخابات را گرم کنیم ولی کوتاهی کنیم؛ به تعبیر حضرت امام (ره) از اسلام و ملت کناره‌گیری کرده‌ایم. چراکه مجلس خبرگان رهبری نماد دو اصل «مشروعیت و مقبولیت» و «جمهوریت نظام اسلامی» است. بنابراین نقش مجلس خبرگان فرا‌تر از جناح‌بندی‌های سیاسی و گروه‌هایی است که در جامعه وجود دارند. اما باید توجه داشت که جناح بازی سیاسی؛ جریان‌سازی جعلی یا تشدید اختلاف سلیقه‌ها، جایگاه خبرگان را در چشم مردم تضعیف خواهد کرد.

این نامزد دور پنجم انتخابات خبرگان رهبری در خصوص رهبری شورایی و رهبری فردی و همچنین هجمه‌هایی که در خصوص این موضوع به شخصیت‌های نظام همچون آیت الله هاشمی وارد می‌شود، اینگونه توضیح داد: باید توجه داشت که وظایف مجلس خبرگان رهبری در چارچوب و لوای قانون اساسی صورت می‌گیرد. در قانون اساسی فعلی گفته شده‌ است که خبرگان «رهبر» را به جامعه معرفی می‌کنند نه «شورای رهبری» که البته در قانون اساسی هم شورای رهبری حذف شده است. لذا ارتباطی بین طرح مسئله شورای رهبری با انتخابات خبرگان وجود ندارد و تنها در بازنگری قانون اساسی این موضوع قابلیت طرح و بررسی را خواهد داشت.

حجت الاسلام قمی در پایان با یادآوری این موضوع که تجربه ما در داخل کشور و حتی در جوامع بشری این موضوع را به اثبات رسانده است که در مسئولیت‌های مهم مانند رهبری؛ «رهبری فردی» کارآمد‌تر و موفق‌تر بوده است و حتی برخی از فقها در خصوص شورای رهبری اشکال‌هایی را مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: زمانی که بررسی قانون اساسی و گزارش‌های آن مطرح می‌شود عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق نمایان می‌شوند و عده‌ای هم ممکن است بخواهند این موضوع را به عنوان یک مسئله زنده مطرح کنند؛ اینجاست که به نظرم بین این دو مسئله در سالیان اخیر خلط مبحثی به وجود آمده است، لذا باید بگوییم در گزارش‌های تاریخی این موضوع به نحوه دیگری مطرح شده، نه به صورتی که در حالت فعلی از آن یاد می‌شود. /ایلنا

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.