stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 29188
  • 28 بهمن 1394 - 12:13
0

۹ رژیم‌غذایی برتر دنیا را بشناسید

موسسه US News & World Reporهر سال به بررسی رژیم‌های غذایی مختلف موجود در جهان می‌پردازد و آنها را بر اساس ۷ معیار رده‌بندی می‌کند که برخی از این معیارها شامل چنین مواردی می‌شوند؛ تاثیر رژیم غذایی در کاهش وزن کوتاه‌مدت و بلندمدت، کیفیت تغذیه، ایمنی و سهولت در اجرای آنها.

قلم | qalamna.ir :
این رتبه‌بندی هم در ۹ گروه انجام می‌گیرد که مهم‌ترین‌شان، این گروه‌ها هستند؛ بهترین رژیم غذایی به‌طور کلی، بهترین رژیم غذایی برای دیابت، بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن و آسان‌ترین رژیم‌های غذایی.
 
آفتاب به نقل از هفته نامه سلامت، با این مقدمه، در «رژیم‌درمانی» این هفته به معرفی برترین رژیم‌های غذایی جهان در سال ۲۰۱۵ می‌پردازیم.
 
رتبه اول: Dash
امسال هم رژیم غذایی DASH برای پنجمین سال متوالی به‌عنوان بهترین رژیم غذایی به‌طور کلی انتخاب شد. نام این رژیم غذایی براساس مخففی از این کلمات تشکیل شده است: Dietary Approaches to Stop Hypertension. همان‌طور که این کلمات نشان می‌دهند، رژیم غذایی DASH با توجه به بیماری فشارخون بالا طراحی شده و هدف آن، جلوگیری از ابتلا به بیماری فشارخون بالا یا کمک به کاهش فشارخون بالاست. از طرف دیگر، این رژیم غذایی می‌تواند اندازه دور کمر را کوچک‌تر کند و احتمال ابتلا به بیماری دیابت و بعضی از سرطان‌ها را کاهش دهد. محور اصلی رژیم غذایی DASH بر این است که افراد از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم‌چرب بیشتر استفاده کنند و مصرف چربی‌ها، قندها و نمک را کاهش دهند.
 
رتبه دوم: TLC
رژیم غذایی TLC به‌عنوان دومین رژیم غذایی برتر انتخاب شد. TLC مخففی از این کلمات است: Therapeutic Lifestyle Changes Diet. کلید اصلی در این رژیم غذایی، کاهش چربی‌هایی است که مصرف می‌کنید؛ به‌خصوص چربی‌های اشباع‌شده که سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند، بنابراین رژیم غذایی TLC براساس کاهش کلسترول بالا طراحی شده و می‌خواهد کلسترول بد خون را در مدت ۶ هفته، ۸ تا ۱۰ درصد کمتر کند. در این رژیم غذایی، نباید از گوشت قرمز چربی‌دار (چربی‌های مرئی)، غذاهای سرخ‌شده و لبنیات پرچرب استفاده کنید. این رژیم غذایی با محدود کردن مصرف کلسترول کنار استفاده بیشتر از فیبرها معمولا می‌تواند بدون دخالت داروها به مدیریت کلسترول بالا کمک کند.
 
رتبه سوم: MIND
هر چند رژیم غذایی MIND، همراه با رژیم غذایی TLC، به‌طور مشترک عنوان دومین رژیم غذایی برتر را به دست آوردند، اما این رژیم با کمی اختلاف امتیاز، پایین‌تر از TLC قرار گرفت. رژیم MIND، ترکیبی از ۲ رژیم DASH و مدیترانه‌ای است، به‌علاوه حذف غذاهایی که تاثیر مخربی بر سلامت مغز می‌گذارند. نام MIND، مخفف این کلمات است: Mediterranean-DASH Interventio- for Neurodegenerative Delay. هدف اصلی این رژیم غذایی، جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر با استفاده از غذاهای سالم برای مغز است. تحقیقات اولیه دانشمندان نشان می‌دهد این رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به زوال ذهنی و شناختی را کاهش دهد. تاکید اصلی رژیم غذایی MIND روی چند غذای خاص متمرکز است که برای مغز مهم هستند؛ همه سبزیجات و به‌خصوص سبزیجات برگ‌سبز، انواع مغزها، توت‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهی، مرغ و روغن زیتون.
 
رتبه چهارم: مایوکلینیک
رژیم غذایی چهارم در این رده‌بندی، مایوکلینیک است که افراد را ترغیب می‌کند عادت‌های آسیب‌زا و مضر مثل غذا خوردن جلوی تلویزیون را کنار بگذارند و عادت‌های سالم جدیدی مثل ورزش کردن پیدا کنند. هدف اصلی این رژیم غذایی، کاهش وزن افراد است. طراحان آن ادعا می‌کنند رژیم غذایی مایوکلینیک در عرض ۲ هفته اول می‌تواند ۷/۲ تا ۵/۴ کیلوگرم از وزن فرد را کاهش دهد و در ادامه به هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم برسد و درنهایت فرد را به وزن متناسب برساند.
 
رتبه پنجم: مدیترانه‌ای
رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌عنوان پنجمین رژیم غذایی برتر در سال ۲۰۱۵ انتخاب شد. ریشه این رژیم غذایی به جزیره کِرت برمی‌گردد؛ جایی که یونانیان زندگی می‌کردند و میزان مرگ‌ومیرشان به همین دلیل رژیم غذایی کمتر بود. هدف این رژیم غذایی، کاهش وزن، حفظ سلامت قلب و مغز و پیشگیری از سرطان و دیابت و کنترل آنهاست. با این رژیم می‌توانید وزنتان را کاهش دهید، وزن مطلوب را حفظ و از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید. راز موفقیت این رژیم غذایی اصلا عجیب نیست. عواملی مثل شیوه زندگی فعال و کنترل وزن، کاهش مصرف گوشت قرمز، قندها، چربی‌های اشباع‌شده و غذاهای فرآوری‌شده، کنار استفاده از انواع مغزها و غذاهای سالم، موفقیت این رژیم غذایی را تضمین کرده است.
 
رتبه ششم: Flexitarian
ششمین رژیم غذایی برتر در این رده‌بندی، رژیم نیمه‌گیاهخواری (Flexitarian) است. Flexitaria- ترکیبی است از ۲ کلمه: انعطاف‌پذیری و گیاهخواری. هدف این رژیم غذایی، کاهش وزن و دستیابی به سلامت مطلوب محسوب می‌شود. وزن افرادی که رژیم نیمه‌گیاهخواری را انتخاب می‌کنند، ۱۵ درصد کمتر از کسانی است که گوشت‌خوار هستند. میزان ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سرطان بین این افراد، کمتر از دیگران است و به‌طور متوسط ۶/۳ سال بیشتر عمر می‌کنند. در این رژیم غذایی لازم نیست گوشت قرمز را کاملا از برنامه غذایی‌تان حذف کنید تا از مزیت‌های گیاهخواری برخوردار شوید و همین نکته اهمیت زیادی دارد.
 
رتبه هفتم: Volumetrics
رژیم غذایی حجمی (Volumetrics)، هفتمین رژیم غذایی برتر است که در این رده‌بندی انتخاب شد. هدف اصلی این رژیم غذایی، کاهش وزن است و به فرد کمک می‌کند هر هفته بین نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد. افراد در این رژیم غذایی باید روی میوه‌های غیرنشاسته‌ای، سبزیجات، شیر بدون چربی و سوپ تهیه‌شده از آب قلم تمرکز کنند. همه این غذاها چگالی پایینی دارند و کالری‌شان هم کم است، اما حجم زیادی دارند. به همین دلیل است که احساس سیری و رضایت‌مندی مطلوبی ایجاد می‌کنند، در حالی که نقش موثری در کاهش وزن دارند.
 
رتبه هشتم: Jenny Craig
رژیم غذایی Jenny Craig، به‌عنوان هشتمین رژیم غذایی در این رده‌بندی انتخاب شد. هدف اصلی این رژیم غذایی، کاهش وزن و حفظ وزن مطلوب است و به فرد کمک می‌کند تا حد بیشتر از یک کیلوگرم در هفته وزنش را کاهش دهد. افرادی که این رژیم غذایی را انتخاب می‌کنند، باید مقدار مناسب و کنترل‌شده‌ای از چربی، پروتئین، کربوهیدرات و مقدار زیادی از فیبرها و کلسیم را دریافت کنند. افراد در این رژیم غذایی باید از وعده‌های غذایی آماده و بسته‌بندی‌شده استفاده کنند. البته این رژیم، هزینه مالی زیادی هم دارد. در رژیم غذایی Jenny Craig، محدود کردن کالری‌ها، حجم غذایی و کاهش مصرف چربی اهمیت زیادی دارد و کنار استفاده از غذاهای سالم، شیوه زندگی فعال و اصلاح رفتارهای نادرست، کمک زیادی به افراد می‌کند.
 
رتبه نهم: The BiggesLoser
نهمین رژیم غذایی برتر در این رده‌بندی، رژیم بزرگ‌ترین بازنده (The BiggesLoser) است که فرمول ساده‌ای دارد؛ درست غذا خوردن و ورزش کردن. این رژیم غذایی با هدف کاهش وزن، پیشگیری از ابتلا به بیماری یا جلوگیری از عود کردن بیماری طراحی شده و خصوصا در پیشگیری از ابتلا به دیابت یا جلوگیری از عود کردن آن نقش موثری ایفا می‌کند. رژیم The BiggesLoser خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل و بیماری آلزایمر را هم کاهش می‌دهد. بهبود بخشیدن به سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن هم مزیت دیگر این رژیم غذایی است. فرد در این رژیم غذایی باید از وعده‌های غذایی منظم و مشخصی استفاده کند که میوه، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات سبوس‌دار زیادی داشته باشد.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.