stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 29108
  • 27 بهمن 1394 - 19:45
5

محمدعلی نجفی: ۶۵ درصد مجلس آینده از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد بود

محمدعلی نجفی: ۶۵ درصد مجلس آینده از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد بود

مشاور رئیس جمهور با پیش‌بینی این‌که حداقل ۶۵ درصد مجلس آینده از آن اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد بود، گفت: مردم در انتخابات آینده نظرشان را اعلام می‌کنند که خط خشونت و یا خط تعامل و اقتدار مد نظرشان است.

قلم | qalamna.ir :

محمدعلی نجفی در نشستی که به همت انجمن اسلامی دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از لوازم توسعه، وجود نهادها و جامعه مدنی است که انجمن اسلامی دانشگاه‌ها جزء نهادها و جامعه مدنی است، بر این اساس فعالیت انجمن‌ها و نهادهایی از این نوع باعث خوشحالی ما است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد کشورمان از دوران گذار توسعه نیافتگی به توسعه یافتگی و جامعه مردم سالار تبدیل شود، این جوانان هستند که آینده کشور را می سازند.

وی اضافه کرد: دانشگاه بخش مهمی از وجدان جامعه است و باید احساس مسئولیت داشته باشد و از ارزش هایی همچون آزادی ، عدالت و اخلاق، معنویت و کرامت دفاع کند، دانشجو باید در مواقع لزوم نظراتش را به مردم و مسئولان اعلام کند و دانشگاه محیطی پرنشاط و سرزنده باشد.

به گفته نجفی نشاط دانشگاه و دانشجو باعث نشاط جامعه می‌شود؛ چرا که هرگاه دانشگاه خاموش و ساکت بوده مردم جامعه نیز خاموش و ساکت بوده و خواهند بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید نسبت به بی عدالتی حساس باشد گفت: دانشجویان نباید اجازه دهند که مسئولان از ارزش های انقلاب عدول کنند، البته هستند کسانی که از هوشیاری دانشگاه راضی نیستند و دانشگاه ساکت را می پسندند. آن‌ها حداکثر نقشی که برای دانشگاه می‌دانند تماشاگری وقایع جامعه است. حال اینکه دانشگاه باید در صحنه و نسبت به مسائل حساس باشد.

مشاور رئیس جمهور رسالت دانشگاه را در دو بخش داخلی و مسائل مربوط به جامعه دانست و گفت: دانشگاه باید ضمن حمایت و دفاع از اخلاق و استقلال علمی از حقوق مدنی اش مطلع باشد. خیلی خوشحالم که در این دولت منشور حقوق دانشجویان در وزارت علوم تنظیم و تصویب شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه در درون خود مسئولیت و رسالت دارد گفت: دانشگاهیان باید از این مسئولیت ها مطلع باشند و کمر همت برای انجام آن ببندند. از طرف دیگر جامعه ما با یکسری مشکلات ، نارسایی ها و ناهنجاری های مختلف مواجه است که وظیفه دانشگاهیان حساسیت نسبت به این رسالت فرا دانشگاهی است . دانشگاه باید سوال و تحلیل کند که چرا در سالهای ۸۸ تا ۹۲ علیرغم وجود بالاترین درآمدهای نفتی برای کشور مردم فقیرتر شده و درآمد سرانه ملی پایین تر آمده است آیا ریشه این فقر سیاست های غلط اعمالی بود یا اینکه ریشه های دیگری داشته است.

وی افزود: دانشگاه باید بپرسد که قرار است چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال برای دو میلیون و ۶۰۰ هزار بیکار اندیشیده شود که بخش عمده ای از آن از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و چرا اقتصاد جامعه ظرفیت به کار گیری این حجم از نیرو را ندارد. آن هم در شرایطی که به طور متوسط در پنج سال آینده ۸۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که این‌ها علاوه بر افراد غیر فارغ التحصیل جویای کار هستند. باید پرسیده شود که چه برنامه‌ای در قبال این مشکل وجود دارد که حتی ممکن است به یک آسیب و بحران اجتماعی تبدیل شود.

وی با طرح این پرسش که قرار است چطور عقب ماندگی مان را در موضوع توسعه حل کنیم گفت: در طول سالهای گذشته و برخلاف چشم انداز بیست ساله کشورهایی با امکانات کمتر از ما پیشرفت کردند و ما در طول این سال‌ها عقب مانده ایم و طبیعتا جبران این ده سال عقب ماندگی بسیار مشکل خواهد بود. باید این مشکلات و سوال ها تحلیل و بررسی شود و در چارچوب های علمی مشارکت های مردم جلب شود تا در نهایت راه حلی پیدا شود.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه دو آفت بزرگ در این راه پیش روی جامعه به خصوص جوانان است گفت: اولین آفت ایجاد یاس و دلسردی است بدان معنا که برخی مدام می‌گویند که این دولت نتوانست کاری کند و در آینده هم کاری از پیش نمی رود. آن هم در شرایطی که به اذعان دوست و دشمن این دولت توانسته موفقیت هایی در حل مشکلات به دست آورد کما اینکه مشکلات آنقدر زیاد است که شاید باقی بماند ولی باز هم عده ای طبل یاس و نامیدی می کوبند که مسائل و مشکلات حل نشده و باقی می ماند.

وی ایجاد التهاب و تنش در جامعه را آفت دیگر جامعه امروز خواند و گفت: دانشجوی آگاه وفهیم دانشجویی است که دلش برای این کشور و ملت می سوزد و با آگاهی توجهی به این صداهای مبتنی بر ناامیدی ندارد. همه می دانیم که این کشور در طول هشت سال گذشته موفقیت هایی داشته و برای ادامه این راه موفقیت آمیز جامعه به آرامش نیاز دارد. باید با عقلانیت و اعتدال را ه اصلاح جامعه را دنبال کرد و در زمین مخالفان و معاندان بازی نکرد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه گفت: در حال حاضر یک جریانی در داخل مواضع اش با دشمنان قسم خورده یکی شده است و گول آن‌ها را می خورد و همان خط را دنبال می‌کند که نمونه بارز آن در موضوع برجام است .

نجفی توضیح داد: در جریان مذاکرات برجام مخالفان در سطح بین‌المللی اقدامات بسیاری انجام داده اند که نمونه آن عربستان بود که با هزینه حداقل دوازده میلیارد دلاری تمامی تلاش اش را به کار برد تا توافق نامه برجام امضا نشود. هم‌چنین رژیم صهیونیستی تمامی تلاش اش را به کار گرفت که برجام به نتیجه نرسد. حال اگر کسی در داخل کشور دعا و تلاش کرد که برجام به نتیجه نرسد آیا در خط اسلامی عمل نکرده است؟

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۵ تا امروز یعنی در طول ۱۴ ماه ۹۶ طرح و قطع‌نامه در کنگره آمریکا تهیه شد که برخی تصویب و برخی دیگر تصویب نشد این همه تلاش برای جلوگیری از به سرانجام رسیدن برجام بود، البته در آمریکا همچون سایر کشورهای دنیا جریان های مختلف سیاسی وجود دارد که یک جریان تلاش کرد تا از طریق تعامل و احترام متقابل به نتیجه برد- برد برسد و جریانی تند و خشن یعنی جمهوری خواهان آمریکا و لابی صهیونیست که از نظر فکری مثل داعش هستند ، با تهیه ۹۶ قطع‌نامه و طرح در طول ۱۴ ماه گذشته تمامی تلاش اش برای مخالف با برجام را به کار گرفت.

وی افزود: همین اقدام را در داخل کشور برخی افراد انجام دادند آیا این بدان معنا نیست که در خط دشمن کارکردند. البته نمی گوییم که آگاهانه این کار انجام شده است اما تاکید بر این است که باید در زمین دشمن بازی نکرد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در مورد موضوع برجام گفت: مقام معظم رهبری با تائید برجام فرمودند که برای رسیدن به نقطه توافق امتیازاتی داده شد و امتیازاتی گرفته شد اما در نهایتا چیزی که تائید و امضا شد مورد تائید ایشان است. رهبری هم‌چنین از تیم مذاکره کننده نیز تعریف و تقدیر کردند . بر این اساس امروز باید از نتیجه اجرای برجام در جهت توسعه ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی استفاده کرد. البته طبق فرموده رهبری آنچه مهم است استفاده از نتایج برجام در جهت اصلاح اقتصاد و راهبرد طولانی مدت اقتصاد مقاومتی است.

مشاور رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در آستانه وقوع یک حادثه مهم در تاریخ انقلاب قرار داریم گفت: انتخابات همواره برای کشور از حیث پیاده سازی دموکراسی و مشارکت مهم بوده است، اما انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در این دوره از دو جهت اهمیت پیدا می‌کند اول اینکه اتفاق مهمی در سال ۹۲ رخ داد که نوزایی در سپهر سیاسی بود.

وی ادامه داد: مردم شخصی را انتخاب کردند که با خط حاکم یعنی خشونت و انتحار و درگیری مخالف بود و دولت در طول دو ونیم سال گذشته تمامی تلاش اش را برای عمل به خط اعتقادی اش و در جهت منافع و مصالح ملی به کار گرفت و البته در نقطه مقابل خطی بر ارائه همان فعالیت‌ها و برنامه‌های سالهای ۸۴ تا ۹۲ اصرار داشت آن هم در شرایطی که مردم در سال ۹۲ با انتخابشان صراحتا گفتند که ما آن برنامه‌های گذشته را قبول نداریم.

نجفی خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات ۷ اسفند بار دیگر اعلام نظر می‌کنند که یکی از خطوط خشونت و یا خط تعامل ، اعتدال و بردن مسائل به سمت مشارکت واقعی مدنظرشان است.

مشاور رئیس جمهور افزود: در این شرایط باید دید که پیام مردم با انتخابشان چه خواهد بود و در این انتخابات اینکه چه کسی رای می آورد و چه کسانی رای نمی آورند مهم است . ان شاء الله دو هفته دیگر نظر مردم روشن و معلوم می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: عده ای در فضای انتخابات تلاش می‌کنند که جامعه را به آفت ایجاد ناامیدی برای شرکت نکردن مردم در انتخابات به خصوص جریان جوان و اصلاح‌طلب دچار کنند و هم‌چنین به دنبال این هستند که جریان پیش رو و پیشتاز کشور را به سمت فعالیت‌های هیجانی و ایجاد التهاب و تنش سوق دهند. خوشبختانه عقلانیت حاکم بر جریانات سیاسی به خصوص اعتدال گرا و اصلاح‌طلب هر دوی این نقشه ها را نقش بر آب کرد و ان شاء الله روز ۷ اسفند انتخاباتی خواهیم داشت که پیام اش به دنیا این است که مردم گام اولی که در سال ۹۲ برداشته اند را در گام دوم در ۷ اسفند ۹۴ تکمیل کردند.

ایسنا ، مشاور رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا در شرایط فعلی بازگشت به اهداف اولیه انقلاب امکان پذیر است گفت: حتما این امر اتفاق می افتد اما زمان لازم است کلا اصلاحات جریانی زمان‌بر است که باید با صبر و حوصله دنبال شود تا به نتیجه برسد.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد دلیل تحصن در مجلس ششم گفت: بنده در آن دوران نماینده نبودم بهتر است چرایی اش را از نمایندگان آن دوره بپرسید اما به طور کلی مسأله این است که نمایندگان مجلس ششم به رد صلاحیت های گسترده جریان اصلاح‌طلب اعتراض داشتند و به همان دلیل تحصن کردند.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا سیاست های دولت روحانی بر پایه رفع حصر نیست؟ گفت: دکتر روحانی بارها موضع خود را اعلام کرده است که ایشان با حصر به این شکل موافق نیستند اما برداشتن حصر از اختیارات رئیس جمهور و دولت نیست.

دانشجوی دیگری از نجفی پرسید که بعد از روی کار آمدن دولت روحانی انتظار می رفت که وضعیت دانشجویان معلم بهتر شود به طوری که اکنون دانشجویان دبیری ورودی ۹۳ ازبهمن ماه همان سال تا آذر ۹۴ حقوقی دریافت نکردند.

نجفی در واکنش به این پرسش با بیان اینکه حتما این موضوع را دنبال می‌کند گفت: بنده قبل از شروع جلسه از رئیس دانشگاه این موضوع را جویا شدم ولی باز هم پرداخت معوقات رابه گوش رئیس جمهور می رسانم.

وی در مورد برنامه دولت برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیز گفت: متاسفانه بنیان های اقتصادی کشور به شدت آسیب دیده است وقتی دولت ضمام امور را به دست گرفت تورم ۴۰/۵ درصد بود رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی ۶/۸ و در سال ۹۲ منفی دو و نیم درصد بود از این رو و با این شرایط نمی توان انتظار داشت که دولت بلافاصله تمامی شرایط را بهبود ببخشد.

نجفی در پایان و در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت دانشجویی‌اش گفت: در سال ۵۱ تا ۵۳ عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف بودم و از سال ۵۳ تا ۵۷ عضو انجمن اسلامی در آمریکا و کانادا فعالیت هایی برای مقابله با رژیم شاه انجام می دانیم به طوری که طبق اسناد ساواک اگر انقلاب به پیروزی نمی رسید به محض ورود مجدد به کشور دستگیر می شدم . البته این فعالیت‌ها در مقابل فعالیت افراد بزرگتر ناچیز است.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.