stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 291
  • 02 شهریور 1394 - 22:32
6

واگذاری‌ها به بخش خصوصی، با لغو تحریم‌ها سرعت می‌گیرد

واگذاری‌ها به بخش خصوصی، با لغو تحریم‌ها سرعت می‌گیرد

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به رویکرد جدی دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی، گفت: جهت‌گیری قطعی دولت این است که طرح‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند و دولت این جهت‌گیری را حتی پس از لغو تحریم‌ها نیز با جدیت و سرعت بیشتری دنبال خواهد کرد و دولت در این مسیر مصمم و جدی است.

قلم | qalamna.ir :

اسحاق جهانگیری ظهر امروز دوشنبه در جلسه‌ شورای اقتصاد با تبریک هفته دولت، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به دلیل تلاش در جهت تدوین به موقع لایحه‌ بودجه‌ سال ۹۴ قدردانی کرد و افزود: سازمان با وجود محدودیت‌های موجود، توانست بخش‌های مختلف بودجه را به موقع تدوین کند تا دولت بتواند به موقع آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

وی افزود: البته این روندی شایسته و قابل تقدیر است که از زمان آغاز بکار دولت تدبیر وامید با دقت صورت گرفته، درحالی که تا پیش از این و در دولت سابق تدوین و تقدیم لوایح بودجه‌ سالانه کشور به مجلس همواره با تأخیرهای فراوان انجام می‌شد که این موضوع بارها از سوی صاحب‌نظران حوزه‌ اقتصادی و نیز مجلس شورای اسلامی مورد انتقاد واقع می‌شد.

جهانگیری همچنین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به خاطر اتخاذ رویکرد تدوین بودجه‌ سال ۹۵ براساس بودجه‌ مبتنی بر عملکرد تشکر و ابراز امیدواری کرد که بودجه‌ سال آینده نیز به موقع تدوین تا در موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

وی سال ۹۴ را سالی سخت برای اقتصاد ایران دانست و گفت: به دلیل کاهش درآمدها و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها، سال ۹۴ از نظر بودجه یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای دولت و کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “باید تلاش کنیم رشد مثبت اقتصادی سال ۹۳ در سال ۹۴ نیز استمرار پیدا کند”، ابراز امیدواری کرد در سال ۹۵ و با اجرای برجام، شاهد شکوفایی و رونق اقتصاد کشور و عبور از شرایط رکود باشیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه “یکی از جهت‌گیری‌های اصلی دولت پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، حمایت ویژه از بخش نفت و صنعت نفت کشور خواهد بود”، تصریح کرد: باید تلاش کنیم خسارت‌هایی که به بخش نفت و صنایع وابسته به آن وارد شده جبران شود و ایران بتواند سهم و جایگاه واقعی خود را در بازار بین‌المللی نفت بدست آورد.

وی همچنین با تاکید بر نگرش ویژه‌ دولت نسبت به اشتغالزایی در سال ۹۵، لازمه‌ آن را افزایش تولید و مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی دانست و افزود: پس از رفع تحریم‌ها، بخش خصوصی نباید احساس کند حالا که شرایط اقتصادی دولت رو به بهبود است عرصه برای فعالیت او تنگ شده، بلکه شرایط باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی احساس کند که دولت در سال ۹۵ زمینه را برای فعالیت بیشتر آنان فراهم کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که در سال ۹۵ شاهد رشد اقتصادی و اشتغالزایی در کشور باشیم، چراکه دولت به مردم وعده داده که اقتصاد را وارد دوره‌ رونق و شکوفایی خواهد کرد.

در این جلسه که وزرای نفت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور نیز حضور داشتند، درخواست‌های سه دستگاه اجرایی مطرح شد و پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

انتشار ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی ارزی برای طرح‌های شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۴، درخواست مطرح شده از سوی وزیر نفت بود که پس از توضیحات مهندس زنگنه و ارائه گزارش درخصوص اهداف، ضرورت‌ها و توجیهات فنی، این درخواست به تصویب رسید.

در گزارش وزیر نفت اعلام شد که اجرای این طرح باعث افزایش ظرفیت تولید حدود ۴۸٫۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و ۲۶۹ هزار بشکه نفت خام در روز خواهد شد.

طرح انتقال برق مازندران با استفاده از تسهیلات مالی خارجی نیز درخواست مطرح شده از سوی وزارت نیرو در این جلسه بود که چیت‌چیان گزارشی در این خصوص ارائه و تامین برق مورد نیاز شهرستان‌های محل احداث پروژه، تعدیل بارگذاری ایستگاه‌های مجاور، کاهش تلفات شبکه توزیع، بهبود ولتاژ مشترکین و تامین برق مطمئن و مستمر را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست، درخواست این وزارتخانه را در خصوص زمان اجرای اخذ مابه‌التفاوت از واردات گندم و جو مطرح کرد که پس از ارائه توضیحات لازم، با این درخواست موافقت شد.

در ادامه‌ این جلسه، نمایند‌ه‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارشی از تعیین خط مشی‌های اصلی در تنظیم لایحه بودجه‌ سال ۹۵ کل کشور ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص آثار لایحه‌ بودجه‌ سال ۹۵ بر متغیرهای اقتصاد کلان بر مبنای سناریوهای مختلف قیمت نفت پرداخت.

بررسی دستورالعمل شرایط واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه‌ امروز شورای اقتصاد بود که نماینده‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رویکردهای اصلی دولت در تدوین این دستورالعمل را تشریح و توضیحاتی نیز در خصوص سازوکار اجرایی، روش‌های واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولت و نیز مشوق‌هایی که برای عقد قراردادهای واگذاری این طرح‌ها در نظر گرفته خواهد شد، مطرح کرد.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.