stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 28960
  • 25 بهمن 1394 - 19:12
4

سهیلا جلودارزاده: مشارکت ۳۰ درصدی زنان لازمه توسعه پایدار است

سهیلا جلودارزاده: مشارکت ۳۰ درصدی زنان لازمه توسعه پایدار است

سهیلا جلودارزاده با اشاره به ضرورت توجه به مطالبات زنان اظهار کرد: مشارکت ۳۰ درصدی زنان لازمه توسعه پایدار است

قلم | qalamna.ir :

جلودارزادهسهیلا جلودارزاده در نشستی به همت مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، ضمن یادآوری خاطره‌ برخی از فعالان سیاسی دانشگاه امیرکبیر همچون عباس عبدی، خالقی و شهدای این دانشگاه گفت: از زمانی که آغاز به مطالعه و شناخت انسان کردم، فهمیدم که زن و مرد هر دو مخلوق خداوند و برابر هستند و به جز تفاوت‌های فیزیکی و جسمی، تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند و هر دو می‌توانند فکر کنند؛ پیشرفت و کمال داشته باشند و در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

او با اشاره به اینکه در زمان انقلاب زنان فعالیت‌های پرشورتری نسبت به مردان داشتند اظهار کرد: این تفکر که زنان جنس دوم هستند، پس از انقلاب به وجود آمد و برخی تفکر‌ها تلاش داشتند که فعالیت زنان را محدود کنند؛ درچنین زمانی که من سمت سِمَت مشاور وزیر کار را برعهده داشتم و در شورای فرهنگی و اجتماعی برای مبارزه با این تفکر ارتجاعی، سیاست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی را تدوین کردیم که در آن هیچ منعی برای حضور زنان در مشاغل مختلف نبود.

جلودارزاده ادامه داد: در این قانون که در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی تصویب شد مشاغل برای زنان در ۴ اولویت دسته‌بندی شده و حتی در آن زمان مطرح شد که اگر زنان وزیر بشوند ممکن است به کشور لطمه وارد شود که آقای کروبی که در آن زمان رئیس مجلس بودند با این مسئله مخالفت کردند و گفتند مگر مردان در پست وزارت اشتباه نمی‌کنند؟

رییس اتحادیه زنان کارگر تصریح کرد: این قانون زمینه‌ساز شد تا حتی در مناطق روستایی نیز برای دختران مدارس شبانه‌روزی ایجاد شود و امروز شاهدیم که ۶۴ درصد خروجی دانشگاه‌ها دختران هستند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوره‌ای برخی تفکر‌ها معتقد بودند زنان نمی‌توانند در رشته ریاضی و رشته‌های فنی تحصیل کنند، تصریح کرد: ما در کمیته آموزش شورای فرهنگی اجتماعی برای رفع تبعیض در این زمینه تلاش کردیم، زیرا در آن زمان برای حضور زنان در رشته پزشکی سهمیه ۲۰ درصدی و محدودیت در رشته‌های فنی و مهندسی قائل شده‌ بودند که در دوره بعد این محدودیت‌ها رفع شد. امروز شاهدیم که زنان در همه عرصه‌ها از جمله در هواپیمایی یا حتی پتروشیمی مشغول به کارند.

جلودارزاده با اشاره به اینکه مشارکت سیاسی ۳۰ درصدی زنان لازمه توسعه پایدار است، اظهار کرد: باید این مسئله را جدی بگیریم ما در دوره‌های مختلف ناملایمتی‌های برخی دوستان را تحمل کردیم که نتیجه آن این است که حاضر نشدند اکنون در برابر دانشجویان بیایند و پاسخگو باشند. زیرا که شاید جوابی برای سوال‌ها ندارند و گرفتار باید‌ها و نبایدهای جناحی شده‌اند.

او افزود: یک نماینده زن باید هم به فکر زنان کارتون خواب باشد و هم به فکر زنان تحصیل‌کرده‌ای که امکان ترقی ندارند و باید تلاش کنند که استعدادهایی که در جستجوی کارند به اهداف خود برسند.

این کاندیدای نمایندگی مجلس دهم افزود: من از نزدیک با تحجر و واپسگرایی آشنا هستم و به همین علت نیز اولین شعارم را اصلاح الگوی تفکر قرار دادم.

جلودارزاده ادامه داد: ما سال‌هاست که یک دشمنی بی‌حاصل با توسعه و مدرنیته داشته‌ایم اگر پس از فتح خرمشهر به گفت‌وگو در این مورد پرداخته بودیم، از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌شد در طول ده سال گذشته ما حداقل ۵۰ سال عقب افتادیم اگر عسلویه را ساخته بودیم، اکنون بسیاری از نیروهای انسانی ما شاغل بودند.

این عضو حزب اسلامی کار با تاکید براینکه مطالبات زنان باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: هر جامعه‌ای که مطالباتش پیگیری نشود و از رشد وکمال طبیعی باز ماند، افسرده خواهد شد.

این مراسم قرار بود به صورت مناظره میان سهیلا جلودارزاده و زهره طبیب‌زاده نوری برگزار شود که زهره طبیب‌زاده نوری دراین مراسم حضور پیدا نکرد.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.