stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 28442
  • 20 بهمن 1394 - 12:29
6

حق شناس: مهمترین عنصر انتخاب اختیار است نه اجبار ! / نمی توان بدون در نظر گرفتن گذشته آینده را ترسیم کرد

حق شناس: مهمترین عنصر انتخاب اختیار است نه اجبار ! / نمی توان بدون در نظر گرفتن گذشته آینده را ترسیم کرد

نمایندگان دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در یک مناظره خواستار مجلسی قوی تر، کارآمدتر، شجاع تر و متخصص تر نسبت به ۹ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی شدند و دیدگاه های خود را نیز درباره ردصلاحیت ها ، قراردادهای اقتصادی، وقایع سال ۸۸، عملکرد دولت گذشته و برجام مطرح کردند.

قلم | qalamna.ir :

قلم عصر یکشنبه مناظره ای با عنوان ‘نماینده تراز انقلاب اسلامی ( نماینده دولت یا ملت)’ با حضور سید محمد حسینی ، دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و ، دکتر محمد جواد حق شناس معاون وزیر ارشاد دولت اصلاحات  در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید.اهم سخنان  محمد جواد حق شناس در مناظره با سید محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی نژاد را در ادامه میخوانید:

 

 

** هفتم اسفند یکی از برگهای مهم تاریخ کشور ورق خواهد خورد و معتقدم تاریخ کشور ما همواره از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ یا از ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ است و بعد از انقلاب هم ۲۲ بهمن سال ۵۷ تاریخ ساز شد .

** دوم خرداد سال ۷۶ روز بزرگی است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان حماسه یاد کردند . حماسه دارای ویژگیهایی است تا حماسه شود ودر این روز همه تلاش کردند تا یک نفر به قدرت برسد ولی ملت نخواست.

** در آن روز ۲۰۵ نماینده مجلس شورای اسلامی و ۱۲۰ معاون وزیر امضاء کردند تا یک نفر رییس جمهور شود ولی نشد و اگر چه الفبای نام لیست نامزدها را نیز تغییر دادند ولی بازهم مردم انتخاب دیگری کردند و ترجیح دادند خودشان انتخاب کنند .

 

** به گفته این فعال اصلاح طلب مهمترین عنصر انتخاب اختیار است نه اجبار و این اختیار از سوی خداوند به انسانها واگذار شده است وکسی نمی تواند از انسان آن را بگیرد و انسان های ملی و انقلابی معتقد به جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه و باورمند به شورای نگهبان در انتخاب رییس جمهور در دوم خرداد سال ۷۶خودشان تصمیم گرفتند.

** قطعا نماینده مردم باید نماینده ملت باشد نه نماینده دولت ومردم شعور دارند و مردمی هستند که شاه را بیرون کردند و امام را انتخاب کردند ومردم در همه چیز دانا وتوانا هستند چراباید مردم را دست کم بگیریم .

 

** نماینده باید از دل مردم بیرون بیاید و اولویت آن مردم باشد و شاهد هستیم که اعتبارنامه همه نمایندگان باید در مجلس شورای اسلامی به تایید سایر نمایندگان برسد واین بدان معنی است که نماینده تنها به یک منطقه وشهرستان تعلق ندارد ونماینده تمام سرزمین است .

** همه وزرا برای استقرار در وزارتخانه باید رای اعتماد خویش را از نمایندگان بگیرند و نماینده به جای تفکر به موضوعات قومی ، منطقه ای و جنسیتی باید نماینده تمام کشور باشد وبه سوگند نامه ای که خورده پایبند باشد ؛ بنابراین نمی توان نماینده ای به مجلس فرستاد که به استقلال کشور بی توجه باشد .
وی با اشاره به اینکه انتخابات از دو عنصر رقابت و مشارکت تشکیل شده است ، اضافه کرد: وقتی در ۹ استان برای انتخابات خبرگان کرسی بدون رقیب وجود دارد دیگر رقابت مطرح نیست؛ بنابراین باید امکان انتخاب و گزینش گری برای مردم فراهم شود .

 

** به گفته این فعال اصلاح طلب اگر موضوع رقابت و انتخاب فراهم نشود، تراز مورد نظر در این مناظره مورد توجه قرار نگرفته است و تراز نماینده زمانی است که مردم احساس کنند قدرت انتخاب دارند .

 

** قطعا نماینده به عنوان ناظر باید بر امور قوا نظارت کند و دو وظیفه تقنین ونظارت را به نحو احسن اجرا نماید ودر تمام قراردادها و رفتار وزراء و مسئولان اجرایی وقضایی را تحت نظارت قرار دهد بنابراین باید نمایندگانی به مجلس بفرستیم که به قول امام راحل مشخصات مدرس را داشته باشند.

**  وی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس ششم از تراز نمایندگی برخوردار بودند، گفت: معتقدم قویترین مجلس کشور مجلس شورای اسلامی اول بود که درآن تمام جریانات فکری حضور داشتند واگر چه یکدست نبود ولی مستقل ، آزاد و شجاع وتوانمند بود .

** مجلس ششم دارای نقاط ضعف و قوت بود ولی ضعیف ترین مجلس ، در طول این دوران مجلس نهم است و اگر چه موضوع تحصن در مجلس ششم را قابل دفاع نمی دانم ولی در مقایسه با مجلس نهم از وضعیت بهتری برخوردار بود.

 

** حق شناس در پاسخ به اینکه اینکه شما از سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی سهم زنان در مجلس شورای اسلامی نام برده اید آیا سهم نوعی احساس حق محسوب نمی شود، گفت: در اینکه کشور در مقایسه با خیلی از کشورها که پارلمان دارند نسبت نمایندگان خانم به آقایان در وضعیت غیر قابل قبولی قراردارد، شکی نیست .
وی افزود: در جمهوری اسلامی این نسبت از ۲۹۰ نماینده امروز به سه درصد رسیده است که نگران کننده است و غیر قابل دفاع می باشد؛ البته قانون موضوعی را به عنوان تعیین سهم مشخص نکرده است ولی نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا اولا خانم ها جایگاه خود را ارتقا دهند و از طرفی جامعه به این باور برسد که خانمها می توانند مدافع حقوق آنها باشند .

 
** حق شناس در پاسخ به اینکه قول می دهید اگر در انتخابات پیروز نشدید به رقیب تبریک بگویید و معترض نشوید؟ چرا شعار آزادی دادید و از دولت یازدهم حمایت کردید؟ پروژه برجام را در نسبت با انتخابات چگونه توجیه می کنید، گفت: سیاست امری نسبی است و اگر دولت یازدهم را نمونه کامل فرض کنیم قطعا ایراداتی دارد ولی اگر بخواهیم با دولت احمدی نژاد مقایسه کنیم اصلا قابل مقایسه نیست بنابراین از وی حمایت کردیم تا آن دوران بوجود نیاید .

** وی افزود:قطعا دولت روحانی در وضعیتی روی کار آمد که اتفاقات سهمگین هشت سال گذشته را یدک می کشید که کشور را دو دهه عقب برد و دولت یازدهم تلاش دارد تا به وضعیت مناسب برساند ولی انتقاداتی نیز وارد است .

** به گفته این فعال اصلاح طلب اگر در روند مذاکرات۱+۵ از دولت دفاع کردیم باید حمایت می شد همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز با صفاتی که از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده برشمردند از روند مذاکرات در آن دوران حمایت کردند و همین مجلس شورای اسلامی که به آن انتقاد داریم نیز حمایت کرد و مذاکرات را تصویب کرد.

 

** حق شناس در پاسخ به اینکه دشمنان انقلاب از اصولگرا حمایت می کنند یا اصلاح طلب ، گفت: قطعا مجلسی که مستقل باشد مورد اقبال نیروهای بیرونی نخواهد بود و مجلسی که از پایگاه اجتماعی قوی و قدرت تحلیل برخوردار نباشد مورد استقبال دشمنان خواهد بود .
 فکر نمی کنم اگر نمایندگان مجلس همانند مدرس داشته باشیم؛ چه اصلاح طلب یا اصولگرا ضرر کنیم و معتقدم که شخصیتی مثل علی مطهری را امروز می توان به عنوان چهره تراز نمایندگی جمهوری اسلامی یاد کرد و اگر چه به لحاظ دیدگاهی تفاوت داریم ولی باور دارم وی منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می دهد و حاضر شد مهر عدم التزام عملی به اسلام را با توجه به پیشینه خود بر پیشانی بزند ولی بر سر آرمانهای خود با مردم باقی بماند .
به گفته این فعال اصلاح طلب این چهره اگر اصولگرا هم هست حاضر هستم در هر فهرستی که قرار گیرد به جای اصلاح طلبان به ایشان رای دهم .

** حق شناس در پاسخ به اینکه دوسال از عمر دولت یازدهم می گذرد ومقایسه مشکلات با دولت گذشته درست نیست ، گفت: اگر چه باید عملکرد دولت در اقدامات انجام شده مورد بررسی قرار گیرد ولی بدانیم که ذهن انسان مقایسه گر است و نمی تواند وضعیت آینده را نسبت به گذشته قیاس نکند .

** اینکه دولت توانسته با تمام مشکلات نسبت به رفع مشکلات اقدام کند باید مورد ارزیابی قرار گیرد چرا که دولت یازدهم در شرایطی دولت را تحویل گرفت که رشد منفی ۵٫۶ درصد بود واین آماری است که رییس مرکز آماری اعلام کرده است که از دولت قبلی هنور برجای مانده است .

 

**به گفته این فعال اصلاح طلب در دوره ای متوسط درآمد حاصل از نفت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بود اما امروز قیمت نفت در کانال نزولی قرار گرفته است و با این حال، تحولات مثبتی در زمینه های اقتصادی حاصل گردیده که این گواه را شاخص ها اعلام می کنند .

** حق شناس در پاسخ به اینکه برخی موضوع گیری های خود را بعد از ردصلاحیت خود اعلام می کنید ، چرا در سال ۸۸ چنین اظهاراتی نکردید، گفت: در خصوص تشکیل جبهه نجات ملی در جلسه با دوستان اصلاح طلب این موضوع مطرح گردید که امکان حضور در انتخابات را ندارند ولی نکته ای که گفته شد این بود که چاره کار، تحریم انتخابات نیست و آن طرف هم ، اعتراض ممکن است جامعه را به آشوب بکشد ودر سال ۸۸ دیدیم که کشور و هر دو طرف ضرر کردند .

** معتقدیم در فضای موجود نباید به سمت تحریم و اعتراض برویم و باید از بین افراد موجود بهترین انتخاب صورت گیرد؛ هر چند، اگر فرد اصولگرای معتدل باشد، چون بازگشت کشور به قبل از سال ۹۲ را واپس گرایی می دانم .قطعا به انتخاب مردم احترام می گذاریم و اگر اعتراضی هست براساس قانون پایبند باشیم ودر سال ۸۸من یک طرف ماجرا را مقصر نمی دانم بلکه هر دو طرف مقصر بودند و نگاه من همانند نگاه مرحوم عسگراولادی است .

 

 

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.