stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 27963
  • 15 بهمن 1394 - 2:31
2

ناقل “زیکا” در خوزستان دیده نشده است

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر چند خوزستان، منطقه‌ای گرمسیر است ولی ناقل بیماری زیکا در این استان وجود ندارد. طی بررسی‌های انجام شده در سطح استان خوزستان، پشه ناقل زیکا در این منطقه دیده نشده و شهروندان در این زمینه نگران نباشند.

قلم | qalamna.ir :

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: زیکا نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از خانواده فلاوی ویروس بوده و انتقال این ویروس توسط یک پشه ناقل به نام آئدس آجیپتی انجام می‌شود. پشه ناقل، ویروس را هنگام خون‌خواری از فرد مبتلا می‌گیرد، ویروس پس از طی یک چرخه در بدن پشه و در خون خواری بعدی، به بدن فرد سالم منتقل می‌شود. باید توجه داشت که برای وقوع این بیماری، باید این چرخه اتفاق بیفتد.

وی افزود: از آن جا که در کشور ایران پشه ناقل این ویروس دیده نمی‌شود، احتمال وجود و شیوع این بیماری بسیار کم است مگر این‌که افراد طی مسافرت به کشورهایی که مبتلا به این بیماری باشند، ویروس را با خود وارد کشور کنند. در حال حاضر در کشورهای آمریکای جنوبی هم پشه ناقل و هم ویروس این بیماری وجود دارد.

سلمان‌زاده با بیان این‌که زیکا بیشتر از طریق نیش پشه ناقل بیماری و انتقال خون به دیگر افراد منتقل می‌شود، گفت: علائم این بیماری در افراد عادی به صورت تب شدید نمایان می‌شود. این بیماری اگر گریبان‌گیر زنان باردار شود، موجب ایجاد ناهنجاری‌هایی در جنین خواهد شد.

وی عنوان کرد: این بیماری اکنون در مناطق آمریکای جنوبی و مناطق گرمسیر شیوع یافته که در این کشورها نیز انتقال بیماری به صورت وارداتی بوده است و افراد پس از سفرهایی که به مناطق مبتلا به این ویروس کردند، این بیماری را با خود به کشورهایشان برده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: از آنجا که در کشور ما پشه ناقل بیماری زیکا وجود ندارد، بیماری در کشور ما شیوع نخواهد یافت و در این زمینه جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ حتی اگر فردی به زیکا مبتلا شود، فقط خود وی درگیر خواهد شد و بیماری به فرد دیگری منتقل نمی‌شود.

وی گفت: هر چند خوزستان، منطقه‌ای گرمسیر است ولی ناقل بیماری زیکا در این استان وجود ندارد. طی بررسی‌های انجام شده در سطح استان خوزستان، پشه ناقل زیکا در این منطقه دیده نشده و شهروندان در این زمینه نگران نباشند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.