stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 27394
  • 12 بهمن 1394 - 0:37
5

آنچه در افتتاحیه‌ی فیلم فجر گفته شد

آنچه در افتتاحیه‌ی فیلم فجر گفته شد

مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر با سخنان محسن امیریوسفی و برگزیدگان بخش مواد تبلیغی، تقدیر از خانواده شهید سیاح طاهری و سخنرانی هنرمندانی که بزرگداشت‌هایشان در این دوره برگزار شد، همراه شد.

قلم | qalamna.ir :

شامگاه ۱۱ بهمن ماه در مراسم افتتاحیه‌ی فیلم فجر در تالار وحدت در بخش اهدای سیمرغ‌های مواد تبلیغی در بخش عکس، با تقدیر از جلال حمیدی عکاس فیلم «ارغوان»، سیمرغ بلورین به محمد بدرلو عکاس فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد.

بدرلو که هیجان زده شده بود، در سخنان کوتاهی گفت: زانو‌هایم شل شده است و اصلا تصور نمی‌کردم روزی این جایزه را بگیرم. این سیمرغ را به برادر بزرگم مهدی تقدیم می‌کنم و از رضا درمیشیان تقدیر ویژه‌ای دارم که اولین بار به من اعتماد کرد و عکاسی فیلمش را به من سپرد.

در بخش بهترین آنونس فیلم با تقدیر از معین کریم‌الدینی برای فیلم «آتلان» سیمرغ بلورین به محسن امیر یوسفی اهدا شد، همزمان با حضور امیریوسفی روی صحنه تالار وحدت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به برنامه وارد شد.

اظهارات امیریوسفی مقابل وزیر ارشاد

امیریوسفی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: من معضل، امیریوسفی هستم. از گرفتن این جایزه ارزشمند بسیار خوشحالم چون فیلم «خواب تلخ» بعد از ۱۲ سال اکران شد، البته متاسفانه تیزر تلویزیونی و بیلبورد ندارد و تنها فرصت تبلیغات ما همین آنونس و پوستر است.

وی با تقدیر از طراح پوستر فیلمش “طاها ذاکر” از مردم قدردانی کرد که از فیلم «خواب تلخ» استقبال کرده‌اند.

امیریوسفی در ادامه با قدردانی از اقدام رییس سازمان سینمایی در راه اندازی گروه «هنر و تجربه» افزود: در بهار سینمای ایران هستیم که این بهار را به هنرمندان تبریک می‌گویم. دوست داشتم من و عوامل فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» هم اینجا بودیم و امکان اکران یک سانس نمایش را در جشنواره داشتیم و نتیجه کارمان را هم خودمان و هم دوستان، همکاران و هم مخالفان فیلم می‌دیدند.

وی یادآور شد: سه سال است که این فیلم را به طور قانونی به جشنواره فجر ارائه کرده‌ایم که به طور غیرقانونی به هیات انتخاب ارائه نشده است.

او با اشاره به یکی از جملات رییس جمهوری ادامه داد: آقای روحانی جمله‌ای دارد که سلطان قلب‌هاست، او گفت که “من سرهنگ نیستم بلکه حقوق دانم” امید ما این بود که این حقوق‌دانی در تمام کشور و همچنین در سینمای ایران جاری و ساری شود که این اتفاق نیفتاد.

امیریوسفی با اشاره به پیگیری‌هایش برای حل مشکل فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ادامه داد: در دو سال و اندی اخیر، سازمان سینمایی برای من حکم پادگان نظامی را داشت. درد دل هایی دارم که جای گفتنش همین‌جاست. متاسفانه ما بیرون از گود بودیم و حتی در این مدت فیلم را به جشنواره‌های خارجی هم ندادیم چون امیدوار بودیم فیلم اول در کشور خودمان اکران شود و هنوز هم امیدواریم، تنها تاسفم این است که این اتفاقات در دولت تدبیر و امید می‌افتد.

امیر یوسفی در پایان صحبتش جایزه‌اش را به شهاب حسینی یکی از بازیگران فیلم «آشغال های دوست داشتنی» تقدیم کرد و گفت: از طرف عوامل فیلم «خواب تلخ» و «آشغال‌های دوست داشتنی» این جایزه را به مردی تقدیم می‌کنم که پای حرفش و فیلمش ایستاد؛ شهاب حسینی.

در ادامه‌ی برنامه افتتاحیه‌ی فیلم فجر، در بخش پوستر با تقدیر ویژه از طاها ذاکر برای فیلم «خواب تلخ» سیمرغ بلورین این بخش به علی باقری طراح پوستر «من می خوام شاه باشم» اهدا شد.

این سیمرغ خیلی بال بال زد

او که با پوشش محلی و لباس کردی جایزه اش را گرفت، گفت: این سیمرغ خیلی بال بال زد تا به دستم برسد، البته در جوانی یک بار دیگر این سیمرغ را گرفته بودم و حالا هم خوشحالم که برگزیده این بخش، یک فیلم مستند است و گرفتن این جایزه را به خانواده مستند تبریک می گویم.

تقدیر از خانواده شهید سیاح طاهری

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه‌ی فیلم فجر؛ رخشان بنی اعتماد، فاطمه معتمد آریا، مهتاب کرامتی و سیده زهرا حسینی نویسنده کتاب «دا» از همسر شهید سیاح طاهری تقدیر کردند.

زهرا حسینی بعد از خواندن سوره‌ی “والعصر” گفت: ما زنده به آنیم که آرام نگیریم / موجیم که آسایش ما عدم ماست.

بعد از خواندن این مصرع، وی یادآور شد که شهید طاهری این شعر را با عملش ثابت کرد. او با وجود رفتار آرامش درونی پرشور و حال داشت و نمی‌توانست، ببیند که جایی ظلمی می‌شود و او آرام باشد.

وی با اشاره به تلاش‌های سیاح طاهری و همراهی با جشنواره‌های دانش آموزی خاطرنشان کرد: او همیشه علاقه مند بود که بین هنرمندان و دانش آموزان وحدتی رخ بدهد و از این راه به پیشرفت کشور کمک شود. شهادت حق شهید سیاح طاهری بود که خداوند به او بخشید و باید این هدیه را تبریک گفت، ما باید برای خودمان تسلیت بگوییم که زنده ماندیم و نمی دانیم چه کنیم اما او راه خود را رفت.

بعد از این سخنان، فاطمه معتمدآریا اجازه خواست تا همسر طاهری را روی صحنه دعوت کند و در حضور او سخن بگوید.

خاطره‌گویی معتمدآریا از شهید سیاح طاهری

معتمد آریا با اشاره به آشنایی‌اش با سیاح طاهری یادآور شد: در “کشتی دوستی” با ایشان آشنا شدم. زمانی که درباره صلح سخن می‌گفتیم، یک کشتی دوستی در شلمچه، بچه‌های ایرانی و عراقی را همراه خود داشت و ما با بچه‌های هر دو کشور مسیری را طی کردیم و با صلح آشنا شدیم.

این بازیگر تئاتر و سینما اضافه کرد: در همه جای دنیا هر زمان کسی درخواست صلح داشته باشد اولین قدم را برای او برمی‌دارم. در مورد صلح همیشه روی من حساب کنید.

همچنین مهتاب کرامتی در سخن کوتاهی گفت: از حضور در کنار این دوستان خوشحالم و از ایشان آموختم که می‌شود صبور و ساکت بود اما کار کرد.

بنی‌اعتماد: از روح بزرگ شهید سیاح طاهری یاد گرفتم

رخشان بنی اعتماد نیز گفت: برای شناخت آدم ها بهتر است با آن ها هم سفر یا هم سفره شد. من بنا به ضرورت هم سفره آقای سیاح طاهری در جشنواره‌های دانش آموزی بودم و از روح بزرگ ایشان یاد گرفتم.

کارگردان «ننه گیلانه» در توصیف این شهید در سخنانی مطرح کرد: او کسی بود که به طور دائم در برنامه‌های مختلف فرهنگی فعال بود و فارغ از تفاوت‌های دیدگاهی و اعتقادی به هنر سینما احترام می گذاشت.

او ادامه داد: آمدن و رفتن رسم روزگار است و بودن ما در این دنیا به سرعت پلک زدن می‌گذرد، اما رفتن بعضی از افراد جایی را خالی می‌کند که به سرعت پُر نمی‌شود و شهید طاهری یکی از آنان بود.

رخشان بنی‌اعتماد در ادامه صحبتش با ابراز تاسف از درگذشت یدالله نجفی صدابردار سینما خاطرنشان کرد: همکاران ما امروز داغدار از دست دادن کسی هستند که معلم بزرگ ما بود. اگر این موهبت نصیب ما می‌شد که هریک از ما ذره‌ای از وجود او را در کالبد خود می‌داشتیم، جهان گلستان می‌شد.

بعد از این سخنان همه حاضران به احترام سیاح طاهری قیام کردند و همسرش در سخنانی گفت: قرآن می فرماید نعمت را بر ۴ گروه تمام کردیم؛ انبیا و صدیقین. حاصل عمل پیامبران صدیقین هستند که رسالت پیامبران را تبلیغ می‌کنند و حاصل عمل آنان شهدا هستند که باید خون بدهند تا بتوانیم صالحین را تربیت کنیم.

وی با اشاره به حضور سیاح طاهری در ۸ سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: روح ایشان آرام نگرفت و با شهادت نشان داد که شهادت هنر مردان خداست. همه حرف‌ها ، برنامه‌ها و فیلم‌ها ما زمانی اثر دارد که خون در طول تاریخ جاری باشد.

غبیشی افزود: ایشان نگاه خاصی به سینما داشت و آن را مخصوص یک قشر خاص در تهران نمی‌دانست، بلکه در دورترین روستاها سینما را برای دانش آموزان می‌برد و هرگز به دنبال اسم و رسم نبود.

وی در پایان صحبتش متذکر شد: آنچه ما را تسلی می‌دهد، این است که او به آرزویش رسید چون سال‌ها منتظر بود که حتما پرونده زندگی‌اش با شهادت بسته شود.

بعد از این سخنان، لوح و سبد گل به او تقدیم شد.

تعبیر فخیم‌زاده از سینمای سفارشی

در ادامه برنامه بزرگداشت ۴ هنرمند برگزار شد، در آغاز با پخش یک کلیپ از مهدی فخیم زاده تقدیر شد.

در بخشی از این کلیپ فخیم‌زاده گفت: سینما رسانه نیست بلکه در شکل خودش می‌تواند، پُرکننده اوقات فراغت مردم باشد اما در یک دوره سینمای سفارشی مرسوم شد و به قول یکی از دوستان مثل یک خیاری بود که هیچ مزه‌ای هم نداشت.

مریلا زارعی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فخیم زاده تقدیر کردند.

مریلا زارعی با ابراز خرسندی از اینکه برای تقدیر از فخیم زاده روی صحنه رفته است، گفت: ایشان جزو کارگردان‌هایی است که افتخار کاری طولانی مدت را با ایشان داشتم و خوش به حال بازیگری که ابتدای ورودش به سینما با چنین کارگردانی کار کند، چون من خود بعد از ۲۰ سال از آغاز همکاری با ایشان، هر زمان حس می‌کنم، کم آورده‌ام به گنجینه‌ آموزه‌های آقای فخیم زاده مراجعه می‌کنم.

این بازیگر سینما ادامه داد: آقای فخیم زاده به ما آموخت برای ماندن در سینما باید بازیگر خوبی باشیم و برای این منظور در آغاز باید خودمان را بشناسیم، ایشان به ما اعتماد به نفس را یاد داد.

سریالی که وزیر ارشاد می‌دید

سپس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امشب برای عرض ادب و تجدید دیدار با کسانی حضور دارم که به آنان عشق می‌ورزم اما در طول سال کمتر فرصت دیدارشان را دارم.

او همچنین با اشاره به حضور وزرای تعاون و کار، ورزش و جوانان در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر گفت: حضور همکاران ما نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید با تمام وجود کنار هنرمندان ایستاده و آنان را حمایت می‌کند. بسیار خوشحالیم که سینمای ایران هر روز در حال تکامل و رشد است و نیروهای جوان وارد آن می شوند.

جنتی با قدردانی از تمام تلاش‌های فخیم‌زاده ادامه داد: از آنجا که ما سیاسی بودیم، کمتر فرصت دیدن سریال‌ها را پیدا می‌کردیم اما یکی از سریال‌هایی که از اول تا آخر آن را دیدم «خواب و بیدار» بود که برایم بسیار جالب و جذاب بود.

بعد از این سخنان، احسان کرمی که اجرای برنامه را بر عهده داشت با لحنی طنزآمیز به وزیر گفت: این سریال به “ناتاشا” معروف بود و با وزیر شوخی کرد.

وزیر ارشاد در پایان صحبتش از فخیم زاده به عنوان هنرمندی همه فن حریف یاد کرد که علاوه بر بازیگری و کارگردانی شعر هم می‌گوید، نوازنده، رزمی کار و بدل‌کار هم هست.

مراسم بزرگداشت هنرمندان با حضور همسرانشان برگزار شد و همسران آنان نیز لوح‌های تقدیر جداگانه‌ای را دریافت کردند، همسر فخیم زاده به دلیل پا دردی که داشت نتوانست روی صحنه حاضر شود.

فخیم زاده در سخنان کوتاهی گفت: مراسم بزرگداشت برای بزرگ‌ها برگزار می‌شود اما من هنوز صدای توپ را که می‌شنوم با بچه‌ها گل کوچک بازی می‌کنم.

در ادامه با پخش تیزری بزرگداشت محمد مهدی دادگو تهیه کننده سینما برگزار شد.

در این تیزر هنرمندانی مانند ابراهیم حاتمی کیا، مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد، مسعود جعفری جوزانی و … نکاتی را درباره دادگو بیان کردند، برای تقدیر از این هنرمند فاطمه معتمد آریا و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی روی صحنه رفتند.

معتمدآریا: دادگو جزو نوابغ سینماست

معتمد آریا در سخنانی گفت: خوشحالم زیر سایه بزرگان سینما آموختم. کسانی که سینما را علمی و خردمندانه به من یاد دادند. آقای دادگو جزو نوابغ سینماست. نمی گویم جزو نوابغ سینما بود چون هنوز سایه ایشان بر سر ماست. مردی که دانشش خردمندانه است و به ما یاد داد که سینما علم و مهر است.

ایوبی: اگر سازمان سینمایی پادگان نبود ….

ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز با اشاره به اینکه دادگو دیگر فعالیتی در سینما ندارد، گفت: به ایشان گفته‌ام هر روز نبودنش را کنار خودمان حس می کنیم. استفاده از خرد جمعی ، ژرف نگری و … از ویژگی‌های ایشان است.

او به کنایه به سخن امیریوسفی افزود: اگر سازمان سینمایی پادگان نبود مدیریتش را به آقای دادگو می‌سپردم.

سپس محمد مهدی دادگو گفت: از آیین بزرگداشت خیلی خوشم می‌آید. چون “آیین” نام نوه ارشدم است و بزرگداشت کار بسیار خوبی است. اهل هنر آن قدر دل نازک هستند که از دیده شدن خوشحال می‌شوند اما کار من از دل نازکی گذشته است.

وی ادامه داد:‌ این بزرگداشت را از حُسن نظر محمد حیدری دبیر جشنواره و ایوبی پذیرفتم و ایوبی کسی است که به هر جا و مسندی اعتبار می دهد.

او با تقدیر از همراهی‌های همسرش در طول ۴۰ سال زندگی مشترک اضافه کرد: توجه به همسران ما در این مراسم سنت حسنه‌ای است که امیدوارم ادامه پیدا کند، چون کار سینما پشتوانه و عقبه‌ای دارد و بدون همراهی همسران ما امکان‌پذیر نیست.

دادگو اضافه کرد: همسرم رکن رکین خانواده ماست که خود در حوزه دیگری هنرمند است.

او خطاب به جوانان سینماگر خواست نسبت به خانواده خود بسیار جدی باشند و افزود: از مشکلات همسران هنرمندان نباید غافل شد. هنرمندی داریم که نویسنده خوبی است و مرد همیشه خندانی است. نمی دانم امشب در این برنامه حاضر است یا نه.

همسر معتمدآریا در این چند روزه واقعا صبر کرد

او سپس به احمد حامد همسر فاطمه معتمد آریا اشاره کرد و گفت که او در این چند روزه واقعا صبر کرده و خداوند صابرین را دوست دارد.

معتمدآریا: مهم‌ترین سختی کار ما برعهده‌ی همسران‌مان است

بعد از سخنان دادگو، معتمد آریا در حالی که بغض کرده بود، گفت: در تمام این روزهای سخت اشکم در نیامد اما حالا که از همسرم سخن گفتید، اشکم سراریز شد. مهم ترین سختی کار ما بر عهده همسران‌مان است به ویژه همسر من.

او ادامه داد: خیلی خوب است که امشب برای شادی دور هم هستیم چون آدم در این جمع احساس امنیت می‌کند.

سپاسگذاری رضا کیانیان از شانس‌های زندگی‌اش

در ادامه برنامه تقدیر از رضا کیانیان با حضور برادر بزرگترش داود و علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی برگزار شد.

رضا کیانیان در سخنانی گفت: خیلی چیزها در زندگی ما به ویژه برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم به شانس بستگی دارد. اینکه در چه خانواده‌ای به دنیا بیاییم و بعضی دیگر از موقعیت‌های زندگی‌مان.

وی ادامه داد:‌ من خیلی خوش شانس بودم که در خانواده خوبی به دنیا آمدم و پدر و مادر خوبی داشتم به خصوص به خاطر برادرم داود که یک گروه تئاتری داشت و من خود را به زور به گروه او چپاندم. به مدرسه خوبی رفتم و بابت همسرم هم خوش شانس بودم، چون آدم هرچقدر هم که همسرش را پیش از ازدواج بشناسد بعد از آن تغییر کیفی دارد اما هایده همسرم از خانواده خوب سهراب سپهری است و شانس دیگرم پسرم، علی است چون معلوم نیست بچه آدم از داخل قوطی شانسی چه چیزی بیرون بیاید، این‌ها همه شانس من است که با کارگردان‌ها و عوامل خوبی کار کرده‌ام و همه این شانس‌ها باعث شد تا امروز اینجا بیایم و این برنامه برگزار شود. از همه این‌ها ممنونم و از خداوند هم سپاسگذارم که این شانس‌ها را به من بخشید.

خاطره‌گویی داود از رضا کیانیان

همچنین داود کیانیان برادر بزرگ‌تر او خاطره‌ای کوتاه از دوره پیشا و پسا تولد رضا کیانیان تعریف کرد و یادآور شد: من و رضا ۹ سال تفاوت سنی داریم در این سال‌ها پدر و مادرم هر چه تلاش کردند از دعا و خواهش و جادو که رضا به دنیا بیاید او نمی‌آمد تا اینکه بالاخره به دنیا آمد اما وقتی در شکم مادرمان بود به طور عجیبی لگد می‌زد و مادربزرگم می‌گفت: بچه‌ای که آدم به زور از خدا بگیرد چنین می‌شود. ولی مادرم برای او توضیح داد که چون جای رضا تنگ و تاریک است او نمی‌تواند این فضا را تحمل کند و بعد از به دنیا آمدنش هم همین‌طور است. هر زمان که جلویش را می‌گرفتند ،سعی می کرد با رویاها و نوشته‌هایش فضا را برای خود باز کند. درست مثل سینما که باید در شرایط سخت فضا را برای خود باز کند.

داود کیانیان گفت: از اینکه مرا برای اهدای این جایزه انتخاب کردید، سپاسگذارم اما خود را لایق نمی‌دانم چون من تئاتر کودک کار می‌کنم و خوب است این هدیه را یک بانوی سینماگر بین‌المللی بدهد و از معتمد آریا درخواست کرد تا او این هدیه را اهدا کند.

رضا کیانیان نیز با لبخند و ابراز خرسندی از این اتفاق گفت: برایم جای خوشحالی است که این جایزه را خانم معتمد آریا می‌دهد، چون وقتی بچه بودم مرا به تئاتر می‌بردند و می‌گفتند این خانم “خاله سیمین” است!

در پاسخ به او معتمد آریا گفت: از بچگی تئاتر کار می‌کردم و حالا میانسال شده‌ام اما خیلی پیرمردها و پیرزن‌ها می گویند از بچگی تو را می‌دیدیم!

علی ربیعی درباره‌ی رضا کیانیان چه گفت؟

علی ربیعی نیز هنگام تقدیر از کیانیان از او به عنوان «مردی برای تمام فصول»، «مردی برای تمام نقش‌ها»، مولف،‌عکاس و … یاد کرد که به تمام نقش هایش جان می دهد.

وزیر کار اضافه کرد: با اینکه خیلی دوستش دارم اما در «کیمیا» آن قدر بدجنس است که حرص‌ام را در می آورد.

وی با اشاره به بازی کیانیان در فیلم‌هایی مثل «روبان قرمز» و «آژانس شیشه‌ای» یادآور شد: در «آژانس شیشه‌ای» کمی همکار ما شده بود.

وزیر کار با مرور نقش‌های رضا کیانیان گفت: در آخر هم به خاطر «یک بوس کوچولو» شما را می بوسم.

وی در پایان صحبتش با تقدیر از فخیم زاده افزود: ۱۰ بار کتاب “جان اشتاین بک” را خوانده بودم اما بازی خوب فخیم زاده و همایون چیز دیگری بود.

بزرگداشتی برای رویا تیموریان

در بخش پایانی برنامه با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره و ویشکا آسایش از رویا تیموریان تقدیر شد.

تیموریان گفت: بعد از اعلام برنامه بزرگداشت بعضی دوستانم نگران شدند و با دخترانم تماس گرفتند و می‌خواستند از سلامتی من مطمئن شوند.

وی ادامه داد:‌ امشب یکی از شب‌های زیبایی زندگی‌ام است و خداوند را سپاسگزارم.

او در مقابل درخواست احسان کرمی مجری برنامه برای خواندن شعری از حافظ این بیت را خواند.

«ما ز یاران چشم یاری داشتیم / خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم»

تیموریان با بیان اینکه گفته‌اند امشب شب ماست، ادامه داد: چند تشکر دارم از آقای حیدری که همیشه به من محبت داشته و از تمام کسانی که در سی و اندی سال فعالیتم، همراه من بودند چه آنان که یک لیوان چای به دستم دادند یا تهیه کنندگانی که کمکم کردند امشب اینجا بایستم.

او همچنین از اساتیدش حمید سمندریان، رکن الدین خسروی و دکتر علی رفیعی تقدیر کرد و افزود: دکتر رفیعی نه تنها به ما آموزش بازیگری دارد که زندگی را هم به ما آموخت.

تیموریان همچنین با قدردانی از حمایت های وزیر فرهنگ و رییس سازمان سینمایی از معتمدآریا افزود: این دو مسئول در مسند مدیریت‌شان از بانوی سینمای ایران حمایت کردند.

مسعود رایگان همسر رویا تیموریان که همراه با او روی صحنه رفته بود گفت: صحبت کردن درباره رویا بسیار دشوار است. او عاشق زندگی، مردم و حرفه‌اش است و من بسیار خوشبختم که رویا به حقیقتی در زندگی ام تبدیل شد که باعث می شود به خود ببالم،‌قد بکشم و سر بر بالینش بگذارم.

رایگان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو سال پیش از همین تریبون گفتم، مهربانی و خوش‌رویی کلید درهای بسته است. امیدوارم سال آینده در همین سالن بزرگداشتی در شان بهرام بیضایی برای او برگزار کنید.

این سخنان رایگان با ابراز احساسات حاضران همراه بود.

 

 

 
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.