stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 27273
  • 11 بهمن 1394 - 16:01
5

اصلاح طلبان تأیید صلاحیت شده پر شمارند؟ / اصرار اصولگرایان ، تکذیب اصلاح طلبان

اصلاح طلبان تأیید صلاحیت شده پر شمارند؟ / اصرار اصولگرایان ، تکذیب اصلاح طلبان

«از میان ۳ هزار کاندیدای اصلاح‌طلب، تنها ۳۰ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند»، این موضعی بود که از سوی برخی اصلاح‌طلبان در روزهای نخست پس از اعلام نظر هیأت‌های نظارت استانی درباره صلاحیت ثبت نام کنندگان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شد و حالا چند روزی است که از سوی برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا زیر سؤال می‌رود.

قلم | qalamna.ir :

 Iran-blank-mapروز گذشته دو چهره اصولگرا در اظهارات جداگانه‌ای، با تأکید بر رقابتی بودن انتخابات هفتم اسفند، بر این موضع تأکید کردند که تعداد نامزدهای اصلاح‌طلب تأیید شده برای حضور رقابتی آنها در انتخابات کافی است.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «از همه گروه‌ها به اندازه کافی کاندیدای تأیید صلاحیت شده وجود دارد»، گفت: «آن طور که به من اطلاع داده‌اند، در حال حاضر اصلاح‌طلبان ۵/۲، اصولگرایان ۳ و مستقل‌ها نیز ۳ برابر کرسی‌های مجلس نامزد دارند.»محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم در موضعگیری خود با اشاره به انتقادها از رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب گفت: «تا آنجا که ما اطلاع داریم، اصلاح‌طلبان خود را به اندازه کافی برای یک رقابت جدی با اصولگرایان آماده کرده‌اند و رد صلاحیت برخی از آنها مانع رقابت‌شان با اصولگرایان نخواهد شد.»
این سخنان در شرایطی بیان شد که دو روزنامه «کیهان» و «جوان» نیز در روزهای گذشته در گزارش خود، ضمن انکار رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب وضعیتی کاملاً متفاوت را برای حضور انتخاباتی آنان ترسیم کردند. «کیهان» در تیتر یک خود با عنوان «دروغ بزرگ! حذف اصلاح‌طلبان از میدان رقابت»، ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر رد صلاحیت ۹۹ درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب را «دروغ بزرگ» توصیف کرد و البته در گزارش «خبری- تحلیلی» خود مستندی یا عدد و رقمی درباره تعداد نامزدهای اصلاح‌طلب باقی مانده در عرصه رقابت منتشر نکرد. اما روزنامه «جوان» با ارائه آماری، مدعی شد که «روی هم رفته اصلاح‌طلبان هزار و ۳۷۱ کاندیدا در صحنه انتخابات دارند» و «حدود ۶۰۳ نفر از کاندیداهای اختصاصی آنان تأیید شده است.» اما این مواضع و آمار روز گذشته با انتقاد اصلاح‌طلبان مواجه شد.

 

منتجب‌نیا: آمار کذب می دهند
رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب «اعتماد ملی» از جمله کسانی است که این آمارسازی‌ها را زیر سؤال می‌برد. منتجب‌نیا روز گذشته در واکنش به اظهارات انجام شده با تأکید بر اینکه اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلب‌ها را رد صلاحیت و از دور خارج کرده‌اند، به «ایران» گفت: «همان رقمی که دوستان اعلام کردند، درست است و از کل ۳ هزار نفر چیزی در حدود بین ۳۰ تا حداکثر ۵۰ نفر کاندیدای قابل طرح داریم.»
وی با بیان اینکه من متعجبم که آقایان آمارها را از کجا آورده‌اند، این گزارش‌ها را صد درصد غیرواقعی و نادرست دانست و گفت: «ما در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها هر چه بررسی کردیم و گزارش به دست می‌آوریم، کسی باقی نمانده است. در برخی شهر‌ها و حوزه‌های انتخابیه اصلاً کاندیدا نداریم و در برخی دیگر کاندیدای ناشناخته داریم یا به اندازه کافی نداریم.»
منتجب‌نیا در ادامه با تأکید بر اینکه آقایان رضایی و حبیبی به عنوان چهره‌های متشرع نباید بگذارند گزارش‌های کذب بر موضعگیری‌شان تأثیر گذارد، افزود: «ما کاندیدا به اندازه کافی که هیچ در حد یک یا یک و نیم درصد مورد نیازمان برای یک حضور رقابتی هم نداریم. مگر آنکه در این مرحله شورای نگهبان تجدید نظر کند و شخصیت‌ها و چهره‌های شاخص ما را به گردونه انتخابات برگرداند. در آن صورت امیدی هست که یک رقابت نسبتاً سالم و بانشاطی به وجود بیاید.»
وی با بیان اینکه «در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه کاندیدای مطرح اصلاح‌طلب وجود ندارد، در برخی حوزه‌ها هم اگر کاندیدای اصلاح‌طلبی باقی مانده، اولویت‌های اول، دوم، سوم و چهارم را رد کرده‌اند و یک نفر را تأیید کرده‌اند که یا در اصلاح‌طلبی‌اش تردید هست یا رأی‌آوری لازم را ندارد»، گفت: «بحمدالله چهره‌های جناح اصولگرا از یک کمربند امنیتی مطمئن برخوردارند که گویا آنها همه سالم و صالح هستند و شرایط لازم را دارند و فقط اصلاح‌طلب‌ها بودند که فاقد شرایط بودند و از دم تیغ هیأت‌های نظارت استانی گذشتند.» با وجود این منتجب‌نیا در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلب‌ها با نبود کاندیداهای مطرح به اندازه لازم و کافی در انتخابات همچنان فعال خواهند بود، تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان از آن جهت که نظام را از خودشان می‌دانند و خودشان را از نظام می‌دانند و برای خدمت کردن به ملت و کشور هرگز کناره‌گیری نمی‌کنند تصمیم دارند در صحنه بمانند، هرچند مورد بی‌مهری و بی‌توجهی برخی مسئولان قرار بگیرند.»

 

دهقان: اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تأیید شده اغلب گمنامند
غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه که بیش از اصلاح‌طلبی به اعتدالگرایی شهرت دارد نیز با تأیید همین دیدگاه به «ایران» گفت: «چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اعتدالگرا کمتر مورد تأیید یا احراز صلاحیت از سوی هیأت‌های نظارت استانی قرار گرفتند.» دهقان با تأکید بر اینکه بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب که احتمال عدم تأیید صلاحیت می‌دادند اصولاً ثبت نام نکردند و آنهایی که ثبت نام کردند هم چهره‌های معتدل و ملتزم به نظام و ارکان رکین آن بودند و این انتظار می‌‌رفت که مورد تأیید قرار بگیرند»، اظهار داشت: «واقعیت این است که ممکن است بخش قابل توجهی از چهره‌های ناشناس و گمنام به اردوگاه اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی گرایش داشته باشند و اگر منظور برخی رسانه‌های اصولگرا این موضوع است، سخن بی‌ربطی نیست. اما سخن بر سر این است که با توجه به محدودیت زمان شناسایی این جزیره‌های متفرق کار بسیار سختی است.» وی در ادامه با بیان اینکه انتخابات موضوع کوچکی نیست و نیاز به تشکیلات دارد، گفت: «از این نظر موضع این رسانه‌ها درست نیست زیرا چهره‌های شناخته شده اصلاحات و اعتدال در انتخابات تا این لحظه از گردونه حذف شده‌اند و ما البته امیدوار به روزهای آینده هستیم تا کسری از نیروهای شاخص این دو مجموعه تأیید شوند تا اگر نه رقابت که رقابتکی در بعضی از حوزه‌ها شکل بگیرد. اگرچه با وجود اقبال جامعه به گفتمان‌های اعتدال و اصلاحات‌ می‌توان انتظار داشت که شانس همین کاندیداهای ناشناخته هم چندان کم نباشد و با اقبال مردم مواجه شوند.»

 

حق‌شناس: وزن نامزدهای جناح‌ها همسان نیست
محمدجواد حق‌شناس، از دیگر فعالان سیاسی اصلاح‌طلبی بود که ادعای تأیید صلاحیت بیش از هزار اصلاح‌طلب و در نتیجه رقابتی بودن شرایط را خالی از واقعیت عنوان کرد. وی با تأکید بر اینکه آنچه در انتخابات مهم است، رأی‌آوری و امکان ارتباط گسترده میان نامزد‌ها و رأی‌دهندگان است، در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت: «می‌دانیم که فرصت تبلیغات در انتخابات مجلس یک هفته است. طبیعتاً شانس افرادی که سرشناس هستند و مورد شناخت مخاطبان و جامعه رأی‌دهندگان هستند، برای رقابت بیشتر است. زیرا رقابت اصولاً براساس وزن تعریف می‌شود. نمی‌شود گفت که در جریان اصلاحات نامزد کافی وجود دارد. بعد وقتی می‌رویم روی تشک رقابت، ببینیم که از اصولگرا‌ها فردی با صد و ۵۵ کیلو وزن ایستاده و از طرف جریان اصلاح‌طلب فردی با ۵۷ کیلو. در حالی که اساس رقابت سالم بر هم‌وزنی و فرصت برابر قرار دارد.» حق‌شناس با بیان اینکه دوستان اصولگرا دریچه‌های قضاوت را براساس منطق به روی خودشان بسته‌اند، افزود: «در حالی که در استان تهران بیش از ۱۵۰ نفر از چهره‌های اصولگرا تأیید شده‌اند؛ در جریان اصلاح‌طلب شاهد حضور چهار یا ۵ نفر اصلاح‌طلب شناخته شده و سرشناس هستیم و من نمی‌دانم با کدام معیار می‌توانیم بگوییم که دو طرف امکان رقابت برابر دارند؛ آیا در منطق ریاضی که ۵ برابر ۱۵۵ است، آیا این منطقی است؟»

 

غفوری‌فرد: اصلاح‌طلبان دنبال افراد جایگزین باشند
اما عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با محسن رضایی و دبیرکل حزب متبوع خود،‌ یعنی محمدنبی حبیبی هم‌عقیده است. حسن غفوری‌فرد با اشاره به اینکه اکنون در تهران نزدیک به هزار نامزد تأیید صلاحیت شده‌اند که ۳۰ برابر تعداد نماینده‌های فعلی مجلس است،‌ به «ایران» گفت: «در کل کشور، برای هر کرسی مجلس، ۱۶ نامزد وجود دارد؛ این امر نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان توان رقابت را دارند، اما مسأله اصلاح‌طلبان، نه فقدان رقابت، بلکه این واقعیت است که افراد اصلی این جریان رد صلاحیت شده‌اند.»
وی با اشاره به امکان بازگشت ۱۵ تا ۲۰ درصدی رد صلاحیت شدگان، در صورت اعتراض و بررسی شورای نگهبان، اضافه کرد: «هرچند به صورت آماری نمی‌توانم اظهار نظر کنم و در عین حال باید منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان باشیم، اما در این مرحله نیز اصلاح‌طلبان می‌توانند افرادی را پیدا کنند تا جایگزین چهره‌های شاخص شوند.»
غفوری‌فرد با تأکید بر اینکه انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی با حضور اصلاح‌طلبان، چالشی است، افزود: «هنوز امیدواریم که رقابت کاملی با اصلاح‌طلبان داشته باشیم، ضمن اینکه بزرگان اصلاح‌طلبان گفتند قهر نمی‌کنیم و فهرست ارائه می‌دهیم.»این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به حضور جریان‌های مستقل و معتدل در انتخابات پیش رو گفت: حضور این جریان‌ها،‌ خود زمینه خارج شدن رقابت‌های انتخاباتی از یک فضای دوقطبی را فراهم می‌کند که این نیز به نوبه خود سبب خواهد شد انتخابات پرشور و رقابتی در پیش داشته باشیم.

 

کوهکن: روی چهره‌های شاخص حساسیت نشان ندهند
یک عضو تشکل اصولگرای جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز توجیهی همانند غفوری‌فرد دارد. محسن کوهکن معتقد است که رد صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب از چهره‌های اصلی این جریان هستند و نه چهره‌های رده دوم. از این رو، او به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند که «به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشند» و با چهره‌های رده‌های بعدی، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم کنند.
این فعال سیاسی با اشاره به فراخوان اصلاح‌طلبان برای ثبت نام گسترده در انتخابات، گفت: «اینکه امسال ۱۲ هزار نفر در انتخابات ثبت نام کردند، نشان می‌دهد که این حضور گسترده پاسخی به فراخوان اصلاح‌طلبان بوده است، همین امر نشان می‌دهد که آنان هنوز نامزدهای زیادی در صحنه دارند و آن طور که گفته می‌شود، همه افراد منتسب به اصلاح‌طلبی رد صلاحیت نشدند.»عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه دغدغه اصلی اصلاح‌طلبان، رد صلاحیت چهره‌های اصلی این جریان است و این طور نیست که این جریان توانایی ارائه فهرست را نداشته باشد، اظهار کرد: «اکنون در بسیاری از حوزه‌ها، افرادی هستند که گرچه اصلاح‌طلب نیستند، اما تفکر اصلاح‌طلبی دارند،‌ از این رو اصلاح‌طلبان می‌توانند به جای حساسیت بی‌جا روی برخی اشخاص، روی چهره‌های جوان‌تر کار کنند تا آنان با برند اصلاح‌طلبی به مجلس راه یابند.» کوهکن اضافه کرد: «نباید همه حیثیت یک حزب یا جریان را فدای چند نفر کرد، در دنیا هم این طور نیست که یک حزب را فدای یک نفر کنند، از این رو، اصلاح‌طلبان به جای این فضاسازی‌ها، باید دنبال چهره‌های جوان باشند، بویژه اینکه حتی اصولگرایانی نیز هستند که اعتقاد چندانی به جریان اصولگرا نداشته و تفکر اصلاح‌طلبی دارند و اصلاح‌طلبان می‌توانند روی آنان سرمایه‌گذاری کنند.»

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.