stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 27258
  • 11 بهمن 1394 - 15:14
2

مچ‌بندی که عرق بدن را برای کنترل سلامتی آنالیز می‌کند/طرح محقق ایرانی دانشگاه برکلی

محققان به سرپرستی دکتر علی جاوه‌ای، دانشمند ایرانی علوم رایانه‌ دانشگاه برکلی موفق به ساخت دستبند هوشمند مجهز به تراشه‌های تشخیص محتویات دفعی بدن از طریق تعریق شدند.

قلم | qalamna.ir :

محققان معتقدند که محتویات محلول در عرق بدن در واکنش به شرایط خاص مانند بیماری‌ها، داروها، رژیم غذایی و استرس تغییر کرده و می‌توان با استفاده از حسگرهای هوشمند وضعیت سلامت بدن را با توجه به محتویات دفعی تشخیص داد.

حسگر پوشیدنی جدید که ترکیبی از یک لایه پلاستیک شامل حسگرها و مدارهای قابل انعطاف است را می‌توان به شکل دستبند یا هدبند تولید کرد.

در این فناوری با استفاده از الکترودهای پتاسیم و سدیم می‌توان غلظت یون‌های موجود در عرق و همچنین میزان تولید دو فرآورده ناشی از سوخت‌و‌ساز مانند گلوکز و لاکتات را مشخص کرد.

پروفسور علی جاوه‌ای در این زمینه اظهار کرد: اگرچه در گذشته نیز دستبند‌های مشابه تولید شده است، اما آن‌ها تنها قادر به تشخیص یک ماده شیمیایی بودند و این در حالی است که محصول جدید قادر به تشخیص و تعیین میزان غلظت مواد مختلف موجود در عرق بدن است.

وی افزود: دستبند هوشمند جدید با سنسورهای مختلف که هر کدام تنها سه میلی‌متر پهنا دارند ساخته شده است.

علی جاوه‌ای که متولد ۱۳۵۹ در ایران است در ۱۵ سالگی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده و تحصیلات دانشگاهی اش را در دانشگاه (ODU (Old Dominion University ویرجینیا آغاز کرده است. وی در ابتدا در رشته فیزیک، سپس زیست‌شناسی و آخر سر، شیمی ادامه تحصیل داده و در سال ۲۰۰۵ موفق به کسب دکتری شیمی از دانشگاه استنفورد شد. موضوع تحقیقات دکتری وی، ساخت تجهیزات الکترونیک از نانولوله های کربنی بود. وی پس از آن فعالیتهای پژوهشی و آموزشی خود را در حوزه الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیا (برکلی) پی گرفته و در حال حاضر استاد و مدیر آزمایشگاه ابداع مواد و دستگاه‌ها در دانشگاه برکلی است.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.