stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 26923
  • 10 بهمن 1394 - 11:40
5

استانی که بالاترین آمار ابتلا به سرطان پوست را دارد

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، براساس آمارهای‌ سال گذشته، ٢۴١ نفر از زنان و مردان کردستان مبتلا به بیماری سرطان پوست شناسایی و ثبت شده‌اند.

قلم | qalamna.ir :
شهروند نوشت: سرطان پوست همچنان براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی کردستان در صدر انواع بیماری‌های سرطانی استان در بین دو جنس زنان و مردان قرار دارد و بی‌رحمانه پوست مردم این استان مرزی را می‌کند.
 
دکتر «فرزام بیدارپور» می‌گوید: به استناد تحلیل وپژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ازای هر ١٠٠ ‌هزار نفر جمعیت کردستان، ٩۶,١۴ نفر به بیماری سرطان پوست در استان مبتلا هستند.
 
به گفته این مقام پزشکی سرطان معده با ٢٢٣ نفر و سرطان پستان با ١۵٢ نفر در رده‌های دوم وسوم این بیماری در استان قرار دارند و سرطان‌های کولورکتال با ١۴۶ نفر، مری ١٢٢نفر، مثانه ٨٩ نفر وخون با ٧٩ نفر در رده‌های دیگر این بیماری سخت صعب‌العلاج قرار می‌گیرند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شمار مبتلایان به بیماری سرطان مغز را ۵۵ نفر، ریه۵٣ نفر، پروستات ۴۶ نفر و سایر سرطان‌ها را ٣٢٩ نفر ذکر کرد.
 
او مجموع شمار بیماران سرطانی کردستان در ‌سال ٩٣ را یک‌هزار و۵٣۵ نفر شامل ٨٨۶ مرد و ۶۴٩ زن عنوان کرد و گفت: میزان بروز سرطان در بین مردان به ازای هر ١٠٠‌ هزار نفر جمعیت استان ١٠٧,٨٩ نفر و در بین زنان ٨٢.٢٧ نفر است.
 
فرزام بیدارپور با اشاره به این‌که مردان در سرطان معده و زنان در سرطان پستان در صدر قرار دارند، گفت: در مجموع سرطان پوست بر جسم و جان زنان و مردان این استان سایه انداخته است و در هر دو گروه جنسی بعد از بروز سرطان‌های معده در مردان و پستان در زنان، سرطان پوست در رده دوم قرار دارد.
 
به گفته این مقام پزشکی، شمار بیماران سرطانی در‌سال ٩٣ حدود ٢٠ نفر افزایش یافته و شمار مبتلایان از تعداد یک‌هزار و ۵١۵ نفر در سال ٩٢ به یک‌هزار و۵٣۵ نفر در ‌سال گذشته افزایش یافته است.
 
به گفته بیدارپور شهرستان سنندج با ۶٢١ نفر مبتلا به بیماری سرطان، شامل ٣۵۴ نفر مرد و٢۶٧ نفر زن در صدر شهرستان‌های آلوده به سرطان در کردستان قرار دارد و بعد از سنندج شهرستان‌های سقز با ٢٧٩ نفر شامل ١۵۶نفر مرد و١٢٣ نفر زن و مریوان با ١۴۴ بیمار سرطانی شامل ٨٢ مرد و ۶٢ زن در ردیف‌های دوم وسوم قرار دارند.
 
او شمار شهروندان مبتلا به بیماری سرطان را در شهرستان‌های بانه ۶۴ نفر، بیجار۴٧ نفر، دیواندره ٨۵ نفر، دهگلان ٧۵ نفر، سروآباد ٣٢ نفر، قروه ۵٠ نفر، کامیاران ۵٧ نفر و سایر شهرها را ٨١ نفر عنوان کرد.
 
او افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ‌سال گذشته بیشترین میزان بروز سرطان در هر دو جنس در گروه سنی ٨۴-٧۵‌ سال با میزان ٨۶۵,٨٨ نفر در ١٠٠ هزار نفر جمعیت کردستان اتفاق افتاده است.
 
ژنتیک و محیط زیربنای بروز سرطان
 
یکی از پزشکان سرطان‌شناسی در کردستان دو عامل ژنتیک و محیط را سنگ زیربنای بروز بیماری سرطان می‌داند و معتقد است: سندروم‌های سرطان در شماری از خانواده‌های کردستان شایع است و ریشه ارثی دارد.
 
دکتر «بایزید قادری» فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی با تأکید بر این‌که عوامل محیطی نیز در ظهور و بروز ژن‌های سرطانی نقش مستقیم دارند، افزود: مواد شیمیایی و نیترات‌های موجود در مواد غذایی یکی از علل ایجاد سلول‌های سرطانی به شمار می‌روند.
او رژیم غذایی نامناسب، غذاهای مانده و پرچرب، ترشیجات مانده، مصرف زیاد نمک در غذا، چای داغ، سیگار، عفونت‌ها، عفونت‌های بدخیم معده، چاقی، بی‌تحرکی و عوامل محیطی را از فاکتورهای خطرساز سرطان عنوان کرد و گفت: ویروس «اچ.آی.وی» نیز سبب ابتلا به سرطان لنفاوی می‌شود.
 
او دم و بازدم دود سیگار را عامل بسیاری از سرطان‌ها ازجمله سرطان ریه دانست و معتقد است ترکیبات نیتروژن موجود در سیگار با ایجاد تغییرات در ژن‌ها باعث رشد خارج از نظم سلول‌ها می‌شود.
 
به گفته او سیگار علل ابتلا به سرطان حفره دهان، معده، روده، مثانه و سایر سرطان‌ها و اشعه خورشید نیز علل ایجاد سرطان پوست است.
 
دکتر قادری به رشد روز‌افزون سرطان پستان در زنان کردستان هشدار داد و گفت: بیش از ٣٠‌درصد سرطان‌های سینه در بانوان بعد از دوران یائسگی به علل چاقی اتفاق می‌افتد.
 
این سرطان‌شناس کردستانی تغییر سبک زندگی، حذف غذاهای پرچرب و جایگزین کردن رژیم غذایی پرفیبر و پرکلسیم، داشتن تحرک و فعالیت ورزشی را بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌داند.
 
به اعتقاد او هیچ دارویی از بروز سرطان پیشگیری نمی‌کند و تنها غربالگری بهترین روش برای پیشگیری از سرطان محسوب می‌شود.
به گفته او با انجام عمل غربالگری و تشخیص مراحل اولیه سرطان از پیشرفت ٩٠‌درصدی بیماری سرطان جلوگیری می‌شود.
پوست کردستان سرطانی است
 
متخصص پوست و مو از این‌که پوست شهروندان زن و مرد کردستانی به بیماری سرطان آغشته شده است، ابراز نگرانی کرد و گفت: نام کردستان در صدر استان‌های نخست آلوده به سرطان پوست در کشور قرار دارد و این مایه تاسف است.
 
دکتر «جمال حسن‌زاده» با اعلام این‌که سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است، افزود: عوامل ژنتیکی، ارثی و محیطی با نور اشعه آفتاب در افزایش ضریب ریسک بالای سرطان پوست موثر است.
 
او شرایط آب و هوایی و اقتصاد کشاورزی را از عوامل محیطی افزایش آمار بالای سرطان در کردستان دانست و گفت: اکثر کشاورزان کردستانی در فرآیند کاشت، داشت و برداشت محصول و یا دام‌چرانی در معرض مداوم نور اشعه آفتاب هستند. او آلودگی شماری از روستاهای کردستان به عناصر شیمیایی آرسنیک را از دیگر عوامل محیطی در استان برشمرد وگفت: پیامدهای جنگی نیز بر بازماندگان در بروز و شیوع بیماری سرطان پوست موثر است و نتایج علمی آسیب‌های ناشی از بمباران هیروشیما و ناکازاکی بر روی سرطان پوست را به اثبات رسانده است که کردستان نیز به واسطه نوار مرزی و بمباران شیمیایی در هشت‌ سال جنگ تحمیلی توسط رژیم بعثی از این قاعده مستثنا نیست.
 
دکتر حسن‌زاده علایم بیماری سرطان پوست را تشریح کرد و گفت: شهروندان در صورت عدم بهبودی زخم‌ها، تغییر رنگ ضایعات به‌ویژه خال‌های قبلی، ایجاد زخم جدید بدون علت در پوست، ضایعات بزرگتر از شش میلی‌متر و ایجاد برآمدگی جدید به تشخیص و مراحل درمان به پزشک مراجعه کنند.
 
این پزشک استفاده از عینک ضدآفتاب، کاهش مواجهه با اشعه ماورای بنفش آفتاب و پوشش لباس مناسب برای محافظت از بدن در مقابل نور خورشید را به شهروندان توصیه کرد.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.