stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 26665
  • 08 بهمن 1394 - 18:39
4

آیا خبرگان، مجلس شیوخ و پیران است؟ / آقای احمد خاتمی، شما هم ۳۷ ساله بودید که وارد خبرگان شدید

در زندگی نامه خود نوشت ایشان آمده که متولد ۱۳۳۹ است و در ۱۳۷۶ وارد خبرگان شده یعنی در حالی که تنها ۳۷ سال داشته است.

قلم | qalamna.ir :

 

عصر ایران- آیت الله سید احمد خاتمی عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، مُسن بودن را یکی از معیارهای تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان دانسته و تصریح کرده‌اند: «ما تاکید داریم که مجلس خبرگان مجلس شیوخ و افراد مُسن است».

آقای‌ احمد خاتمی این سخنان را در« دوازدهمین نشست هم‌اندیشی اساتید اخلاق حوزه علمیه قم» که در «سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» برگزار شده مطرح کرده و در عین حال توصیه‌های اخلاقی هم داشته‌اند.

به نظر می رسد این سخنان در توجیه احراز نشدن صلاحیت سید حسن خمینی بیان شده باشد و به عبارت دیگر می خواهند علت عدم احراز را سن کمتریادگارامام به نسبت شیوخ خبرگان بدانند.

نکته جالب اما این است که بر اساس «زندگی نامه خود‌نوشت» آقای احمد خاتمی ایشان متولد ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۹ است و از دوره سوم عضو مجلس خبرگان است. در زندگی‌نامه خود‌نوشت آورده اند که در سال ۱۳۷۶ از استان کرمان به عضویت مجلس خبرگان درآمده‌اند.

چون انتخابات دوره سوم خبرگان در سال ۷۷ برگزار شده احتمالا در میان‌دوره ای دوره قبل وارد شده‌اند و حتی اگر سال ۷۷ را هم در نظر آوریم باز هنگام ورود ۳۸ ساله بوده‌اند.

اگر منظور ایشان از اشاره به مجلس‌الشیوخ بودن به خاطر سید حسن خمینی است می توان یادآور شد که نواده و یادگار امام متولد ۱۳۵۱ است. یعنی اکنون ۴۳ سال دارد و با توجه به این که متولد مرداد ماه است ۴۳ سالگی را تمام کرده و وارد سال چهل و چهارم زندگی خود شده و از زمان ورود آقای احمد خاتمی به خبرگان ۷ سال بزرگ‌تر است.

مثال نقض کننده دیگر این است که حضرت آیت الله خامنه‌ای که در سال ۱۳۶۱ وارد مجلس خبرگان شدند در آن سال ۴۳ ساله بودند. (ایشان متولد ۱۳۱۸ هستند و در سال ۶۱ در سن ۴۳ سالگی قرار داشتند).

در زندگی‌نامه خود‌نوشت آقای احمد خاتمی که در سال ۱۳۹۱منتشر شده و با یک جست‌و‌جوی ساده در دسترس است همچنین آمده که ایشان از سال۱۳۵۴ منبر می‌رفته یعنی در حالی که تنها ۱۵ سال داشته است.

این گفتار در پی بیان نکته سیاسی خاصی نیست و فارغ از مباحث موجود تنها می‌خواهد این اشتباه تاریخی را گوشزد کند که نه شرط اجتهاد و نه شرط عضویت در مجلس خبرگان هرگز سن بالای ۵۰ یا ۶۰ نبوده و نیست.

این یادآوری از این جهت اهمیت بیشتری دارد که آقای احمد خاتمی در نشستی با موضوع «اخلاق» این موضوع را بیان کرده است.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.