stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 26652
  • 08 بهمن 1394 - 12:09
1

رسانه‌های جهان درباره سفر روحانی به‌اروپا چه‌نوشته‌اند؟/‌ایران شانسی برای اروپا

روزنامه پرشمارگان روسی کامرسانت روز پنجشنبه در مقاله‌ای با اشاره به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و فرانسه نوشت: سفر روحانی به اروپا نقطه عطفی در روابط ایران و کشورهای غربی است.

قلم | qalamna.ir :
در مقاله کامرسانت به قلم «سرگئی استروکان»، «یوری بارسوکوف و «الیزابت کوزنتسووا» آمده است: روحانی در پایان سفر به ایتالیا که در آن دیدار از رم و واتیکان گنجانده شده بود وارد فرانسه شد و این کشور مرحله پایانی سفر اروپایی رئیس جمهوری ایران است.
 
آفتاب، روزنامه روسی با اشاره به اهمیت این سفر نوشت: دیدار روحانی از ایتالیا و فرانسه نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا در ۱۶ سال اخیر است که پس از لغو تحریم‌های ایران انجام می گیرد و نقطه عطفی در روابط این کشور با غرب است. 
 
در مقاله گفته شده است: قراردادهای چند‌میلیارد دلاری که در جریان سفر رئیس جمهوری ایران امضا شده است امکان دسترسی شرکت‌های بزرگ اروپایی به بخش های اقتصادی راهبردی ایران همچون حوزه های انرژی، متالورژی و هواپیمایی را فراهم می کند.
 
کامرسانت یادآوری کرد: با اعلام اجرایی شدن برجام که روز ۱۹ ماه ژانویه جاری با انتشار بیانیه‌ای از طرف محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحاد اروپا اعلام شد، دوره تحریم‌های ایران که بیش از ۱۰ سال بطول انجامید به پایان رسید. 
 
«در شرایط جدید رئیس جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای اروپایی می بایست نخستین نتایج عملی ماه عسل شروع شده میان تهران و غرب را اعلام می کردند. انتظار برای ازسرگیری روابط سیاسی و همکاری‌های تجاری میان ایران و غرب که تا چندی پیش در نقطه مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند توجه به سفر کنونی روحانی را چند برابر کرده است.»
 
روزنامه روسی خاطرنشان کرد: هیات بزرگ ایرانی متشکل از ۱۲۰ نفر ازجمله اعضای کلیدی دولت این کشور که روحانی را در سفر به ایتالیا و فرانسه همراهی می‌کنند، عزم و قاطعیت ایران برای کسب بیشترین منفعت از توافق تاریخی برجام را در کوتاهترین زمان ممکن نشان می‌دهد.
 
در ادامه مقاله کامرسانت گفته شده است: انتخاب ایتالیا به عنوان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا برای سفر روحانی جالب توجه است، سران رم مدتی قبل از لغو تحریم‌ها از عزم خود برای توسعه روابط و همکاری‌ها با تهران سخن گفته بودند، بطوری که ایتالیا شریک شماره یک ایران شود. 
 
«در حال حاضر ایتالیا در فهرست شرکای خارجی ایران در مکان دوم پس از آلمان قرار دارد اما با این حال شاخص‌های تجاری میان دو کشور چندان قابل توجه نیست و در سال گذشته صادرات ایتالیا به ایران به حدود یک میلیارد یورو رسید.»
 
روزنامه روسی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا ۱۷ قرارداد در مجموع به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد یورو امضا شد. این قراردادها در عرصه انرژی، متالورژی و صنعتی بود و همکاری های میان دو کشور را تحکیم می بخشد. 
 
در ادامه مقاله آمده است: در برنامه سفر روحانی به پاریس دیدار با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه گنجانده شده است و رئیس جمهوری اسلامی ایران همانند سفر رم بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور تاکید خواهد کرد. مهم‌ترین بخش این سفر امضای قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس خواهد بود.
 
«به این ترتیب ناوگان هواپیمایی ایران که بر اثر تحریم‌ها کمی فرسوده شده بود و نیاز فوری به نوسازی داشت بال‌های فرانسوی می‌یابد. علاوه بر آن انتظار می‌رود رنو و پژو به بازار ایران بازگردند.»
 
فرانس۲۴: ایران بدنبال تجدید روابط تجاری با اروپا است
 
شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ هم روز پنجشنبه اعلام کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سفر به پاریس در تلاش است تا روابط تجاری با اروپا را تجدید کند.
 
فرانس ۲۴ در گزارشی از سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا و فرانسه گزارش داد: در جریان سفر حسن روحانی به ایتالیا توافقنامه هایی به ارزش ۱۸ میلیادر دلار به امضا رسید.
 
این شبکه تلویزیونی گفت: ایران در نظر دارد تا قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیما جدید با شرکت‌های هواپیمایی اروپایی چون ایرباس منعقد کند.ایران بازار نخست شرکت های خودروساز فرانسوی است و شرکت «پژو- سیتروئن» نگاه به بازگشت به ایران حتی در دوران تحریم‌ها داشت.
 
این شبکه تلویزیونی گفت: کارشناسان و ناظران اقتصادی می‌گویند با برداشته شدن تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۶میلادی، انتظار می‌رود اقتصاد ایران با رشد چهار درصدی مواجه شود و واردات و صادارت به ایران نیز ۲۰ درصد رشد یابد.
 
فرانس ۲۴ افزود: دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان نیز چشم به بازگشت و تجدید روابط تجاری با ایران دارند، مسئولان صنایع آلمان به این باور هستند که صادارت به ایران در چند سال آتی ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
 
لو موند: ایران شانسی برای فرانسه
 
روزنامه فرانسوی «لوموند» نیز با اشاره به آغاز سفر دو روزه «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان به پاریس، ایران را شانسی برای فرانسه خواند.
 
این روزنامه در گزارش امروز (پنجشنبه) خود، نوشت: این سفر آغاز دوران تازه‌ای در روابط سیاسی و تجاری میان ایران و فرانسه است. نتایج تعمیق روابط این دو کشور در خاورنزدیک و اروپا احساس خواهد شد. حال باید دید که آیا گفت و گو ها میان رئیسان جمهوری دو کشور می تواند به آغاز روابط مستحکم و پایدار تهران- پاریس منجر شود.
 
این گزارش حاکی است: روابط ایران- فرانسه از سال ۱۹۷۹ میلادی (۱۳۵۷شمسی) تاکنون فراز و فرودهای بسیاری داشته است. پیش از انقلاب اسلامی، مردم ایران فرانسه را به دلیل میزبانی امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوران تبعید، می ستودند. جایگاه ویژه‌ای که پاریس در قلب ایرانیان داشت می‌توانست به توسعه روابط راهبردی با تهران و کاهش تنش میان ایران و غرب منجر شود.
 
متاسفانه رهبران وقت فرانسه این فرصت را از دست دادند. پس از سقوط شاه دیکتاتور در ایران، مردم ایران به طور گسترده به تشکیل جمهوری اسلامی رای دادند. چند ماه پس از آن، «صدام حسین» رهبر عراق به طور ناگهانی به ایران حمله کرد و جنگ هشت ساله‌ای آغاز شد که در جریان آن صدها هزار ایرانی جان باختند. این درگیری برای ایران صدها میلیارد دلار هزینه داشت.بدتر آن که در جریان این درگیری، صدام به سلاح شیمیایی متوسل شد که همین امر به کشته شدن و آسیب دیدن بیش از ۵۰ هزار ایرانی انجامید و مایه تاسف است که در این سال‌ها، فرانسه از عراق پشتیبانی کرد.
 
«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر روز گذشته – چهارشنبه – در راس یک هیات بلند پایه وارد پاریس شد.رئیس جمهوری ایران در دیدار روسای شرکت های مهم فرانسوی که با حضور وزرای امور خارجه و اقتصاد فرانسه برگزار شد، گفت: امروز با شرایط جدیدی که به دنبال توافق هسته ای حاصل شده، می‌توانیم حتی سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بیش از گذشته ارتقاء دهیم.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.