stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 26443
  • 07 بهمن 1394 - 10:03
5

بعیدی‌نژاد: پسابرجام، دوره نشستن و انتظار نیست

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه پس از اجرای برجام تاکید کرد که برگرداندن حس اعتماد به روابطی پایدار و دارای منافع متقابل با دیگر کشورهای بزرگ جهان نیاز به کار مضاعف دارد.

قلم | qalamna.ir :

حمید بعیدی‌نژاد مدیر سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیات کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز سه‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نشریات و رسانه‌های جهان طی روزهای اخیر با تحلیل‌ها و انتشار گزارش‌های متعددی اعلام کرده‌اند که دستاوردهای اجرای برجام تنها در ۱۰ روز پس از اجرایی‌شدن این تفاهم هسته‌ای بسیار بیش از انتظار بوده است.

دسترسی فوری ایران به منابع مسدودشده بانکی خود، بازشدن شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور از جمله بانک ملی و بانک پرشیا در لندن، اعلام لغو تحریم سوئیفت در همان روز اول اجرایی‌شدن برجام و آغاز مبادلات معمول اقتصادی ایران در بسیاری از عرصه‌های مالی و اقتصادی از جمله این نتایج بوده است. در این میان، خارج‌شدن بانک سپه از فشار تحریم یک خبر بزرگ خوش دیگر برای جامعه اقتصادی ایران بود.

اما در این میان سفر رئیس‌جمهور چین به ایران پس از ۱۴ سال و سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و پاریس پس از ۱۶ سال نوید برقراری روابط جدیدی میان ایران با کشورها و بلوک‌بندی‌های اقتصادی و سیاسی بزرگ جهان را می‌دهد.

توافق ایران و چین برای گسترش حجم روابط خود به ۶۰۰ میلیارد دلار و عقد قراردادهای اقتصادی با ایتالیا به میزان ۱۷ میلیارد دلار و چشم‌انداز روابط گسترده با فرانسه از جمله خرید بیش از ۱۰۰ هواپیمای نو و مدرن از شرکت هواپیمایی ایرباس خیلی سریع پتانسیل‌های وسیع اقتصادی ایران را به جهانیان عرضه کرد.

دوره جدید پس از برجام نه دوره نشستن و انتظار برای رو آوردن رویکردهای جدی بلکه دوره تلاش و کار برای جبران فرصت‌های از دست‌رفته برای کشورمان است. برگرداندن حس اعتماد به روابطی پایدار و دارای منافع متقابل با دیگر کشورهای بزرگ جهان نیاز به کار مضاعف دارد و ما امیدوارم با استفاده هرچه بهتر از این شرایط نوین بتوانیم زمینه شکوفایی اقتصادی کشور عزیزمان را فراهم کنیم.»

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.