stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 26165
  • 05 بهمن 1394 - 12:22
2

راهکاری برای کاهش مصرف نمک و شکر

کارشناس مسئول تغذیه‌ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف نمک و شکر گفت: ذائقه‌سازی در کودکان و جایگزین کردن طعم‌دهنده‌های سنتی به‌ جای طعم‌دهنده‌های صنعتی از جمله راه‌هایی است که می‌تواند مصرف نمک و شکر را کاهش دهد.

قلم | qalamna.ir :
عطیه رزازی در گفت‌وگو با با اشاره به اینکه نباید نمک و شکر به‌ عنوان دو طعم‌دهنده اصلی از سفره‌ها حذف شوند، اظهار کرد: تمام تلاش متخصصان تغذیه بر آن است که مردم با آگاهی از مضرات مصرف زیاد شکر و نمک، تا حدی از این طعم‌دهنده‌ها استفاده کنند که برای بدن مشکل ایجاد نکند.
 
وی با بیان اینکه اضافه کردن نمک و شکر به مواد غذایی اشتباه است، افزود: اکثر مواد غذایی حاوی درصد بالایی از نمک و شکر هستند و افزودن بی‌رویه و افراطی این دو طعم‌دهنده، سبب آسیب رساندن به‌ سلامتی انسان می‌شود.
 
کارشناس مسئول تغذیه‌ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه بهترین روش پخت، روش طبخ غذا به صورت بخارپز، آب‌پز و هواپز است، گفت: بهتر است برای کسب سلامتی، نحوه‌ طبخ را از سرخ‌کردنی به بخارپز تغییر دهیم.
 
کارشناس مسئول تغذیه‌ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کم کردن مصرف نمک و شکر، ذائقه سازی در کودکان است، تشریح کرد: اگر کودکان از ابتدا از غذاهای بسیار شور یا شیرین استفاده نکنند، به‌ تدریج ذائقه‌ آن‌ها بر همین اساس شکل می‌گیرد. این در حالی است که ما می‌توانیم از طعم‌ دهنده‌های سنتی همچون انواع آب‌لیمو، آبغوره، سرکه‌های خانگی و انواع سبزی‌های خشک در سالاد و سس‌ها استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه بهتر است کارشناسان آشپزی در آموزش خود، مصرف نمک و شکر را پایین آورند، تصریح کرد: به‌ این‌ ترتیب اگر غذایی با چربی یا نمک بالا خوش‌ طعم شد، از دید کارشناسی هنر محسوب نمی‌شود.
 
رزازی با اشاره به اینکه پنیر یکی از واحدهای لبنی است که می‌تواند کلسیم بدن را تامین کند، یادآور شد: بسته به گروه‌های سنی مختلف، بهتر است از ۱ تا ۲ قوطی پنیر کم‌چرب و استریلیزه در کنار شیر و ماست استفاده کنیم تا واحدهای لبنی و کلسیم بدن تامین‌ شده و از پوکی استخوان جلوگیری شود.
 
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با توجه به مشکلی که پنیر برای بدن انسان ایجاد می‌کند، اضافه کرد: مقدار بالای نمک و چربی در پنیر پیتزا، سبب بروز چاقی می‌شود و نباید از این محصول استفاده کرد؛ این در حالی است که برخی کارخانه‌ها برای تهیه پنیر صبحانه و سنتی از مقدار نمک بالایی استفاده می‌کنند که مصرف این نوع پنیرها به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.